NEZAŘAZENO
Ročník: 1940; strana: 43,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
„tu solus Altissimus, Jesu Christe”. Pak tenor vpadne s rozsáhlejší melodickou linií, v níž je ztajen motivek B.

f a tempo —

Cumsan - cto Spi - ri - tu,





za ním pak alt, soprán a bas se přihlašují v imitacích. Síla sboru vesměs polyfonně založeného s mohutným a bohatým průvodem víc a víc se rozpoutává, pak najednou slijí se všechny hlasy v prudký proud unisona v konečné „in gloria Dei Patris, Amen?”, zatím co průvod mocně vyzdvihuje motivek A.

Credo.

1. díl. Allegro ma non troppo. Po taktu předehry v mf začíná tenor:

Pa-tretu o - mnt - po -ten-tem,

pak nastupují hlasy gstatní. Skladba plyne mírným tokem dál; průvod je jako dosud -- velmi pečlivě pracován; v něm prostupuje motiv B, který zase projde sborem v altu a tenoru:

-,—-_ J}}Frr

J

vi - si - bi - li-um

a drží se ve sboru dále zrovna jako v p růvodu (zde melodicky i rytmicky aug-

mentován) a ve sboru zase soprány a alfy v jednohlasu:

r _ ~~.

Et ex Pa - tre na - tum

Pak bas se přihlásí tvrdým motivkem:

De-um de De-o

a za ním ve forte se hrnou hlasy další a dojdou k nádherné gradaci při „Deum de Deo”, vrcholící u „Deum verum de Deo vero”, kde celý sbor vypne se téměř k nejvyšší své síle. Pak průvodem projde motiv A; nato tenor přináší skvělou melodii, založenou motivem B:

MI,

1



B: ~__ - -~— I ~I LNI I ,





Ge - ni-tum, non fac-tum, con-sub-stan-ti - a - lem Pa - } tri,

kterou v nepatrných změnách přinášejí za sebou hlasy ostatní; po krátké mezi-hře v průvodu vystupují tenoři:

AB tFFt- -jme— _ • —~

qui prop-ter nos ho - mi - nes et prop - ter nos - tram sa - lu - tem,

nato sbor vyzpívává nejdřív rytmicky i melodicky stroze svoje „descendit”, aby konečné „de coelis” rozvinil a šířeji rozvedl až do larga, jsa tu již opuštěn průvodem, který ustoupil v rozsáhlé vině už v „descendit”.

43
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ