NEZAŘAZENO
Ročník: 1940; strana: 44,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
II. díl. Larghetto. Zahajuje jej v tajupiné nádheře napsaný úvod varhan; pak sólový alf vnáší melodii v základu tolik jemnou a tklivou:

Y'

-3~ -o- - - -

- car - na - tus est de Spi - ri - tu San - cto

K alfu ve 4. faktu se přidruží bas; imituje tu onu nádhernou melodickou vinu z altu, aby ji ještě bohatě rozšířil, v závěru zasvitne motivek B: +i

+y-- !

B9 ---+ / /

et ho - mo fac-tus





jehož augmentaci opakuje alt, když tu sbor v pp se připojuje a dozpívávající dueto altu s basem podpírá svým opakovaným „et homo facfus est”.

Pak ,Crucifixus": Basy je začínají tvrdě ve forte, v rytmu strohém, ale vy-pichujícím zrovna své tvary, sbor ztrne v disonančních akordech v kancéné, zdrcující ,passus" -- v bolestný, rozdírající výkřik, pak čtvrtová pomlka (jak je tu významnál) -- potom průvod a nato vstoupí v pianu bas:

Y —~

pas - sus ct se - pul-tus est.

Závěr je podáván průvodem, vyjadřujícím pinou resignaci v bolu.

III, díl. Tempo I. Je to glorifikace Kristova zmrtvýchvstání, piná mocného vzruchu. Unisonem začíná sbor:



r + Tempo 1.

Afl -- -~ - -

Et re - sur - re-sit

V druhém taktu objeví se průvod, hýřící nádherou svěžích barev, a sbor s ním ve slovech „in coelum” zase propuká v mohutný projev radosti, setrvává v něm při dalších slovech „ad dexteram Patris” (mužské hlasy zdvojené); pak odtrhne se tenor se svým „et iterum” (motiv A); nato při slovech „cum gloria” každý hlas produkuje skvělé figurace; po slovech „judicare” náhle prudce se za-razí a pak (Piú lento) dva alty a dva basy chápou se slov „judicare martuos” jenom v pianu, ve vážném rytmu to jistě ten náhlý převrat vyvolává představa Božího soudu. Sotva uved: né hlasy přes tato slova se přenesou, hned zase tenor (a tempo) dvakrát vystoupí s totožným motivem:

C4 C5

cu - jus re - gm cu - jus re - gni

a za ním ostatní hlasy se přihlašují s týmž motivem, který znovu ve sboru se ozývá, a na to navazují se v každém hlasu bahafší melodické viny a celý sbor i průvod propukne v mohutný jásot při slovech ,cujus regni", aby při následujících slovech „non erit finis” se pomalu v širokém rifardandu uklidňoval (v I. basu opět motiv A).

IV, dí!. Lento. Nádherná partie; důstojný pendant k ,Et incarnatus est". Zde zase alf s tenorem vyzpívávají půvabnou melodii, jíž základem je motiv A,

p —~

_ --

Et in Spi - ri - tum San - ctum Do - mi - num

zde však bohatě zdobený. Jako v ,Et incarnatus est", i zde založena je celá partie na imitaci. Následující ,Qui cum Pafre" začíná sólový bas; jej následují

44
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ