| ||||
| ||||
ja"; zpíváno v řeči latinské i české (737). Zajisté dojemné bylo, když dne 15. IV. 1582 v neděli velikonoční zazněly při mši české písně; před evangeliem,: „Vesel« nám den nastal”, po evangeliu: „Bože, Otče, sešliž nám”, před kázáním: „Utěšený nám den nastal” a „Bůh všemohoucí vstal z mrtvých žádoucí”; lid zpíval zbožně s sebou ,cum magno piefatis affectu" (738). Od 29. IV. 1582, tedy v době velikonoční, sfřídal se při laudech v sobotu a před sv. Filipem a Jakubem chorální a figurální zpěv v přednesu ,Surrexit Christus hodie, alleluja" místo obvyklého (?) „Ave Maria` (740). Nejpozoruhodnější výkon sboru můžeme ale zaznamenati při dnu 15. VI. 1582, kdy svátek svatého Víta se oslavil přednesem osmihlasé mše (743).
(Pokračování.) Dr. Cyril Sychra: Karel Stecker v hudbě církevní. (Část další.) Sanctus. I. díl. Lento. V úvodu alt seznamuje nás s velebnou, široce rozvětvenou melodií: B W ,a l~ i f San - - - / - ctus, kterou za ním přinášejí v imitaci ostatní hlasy; je tu dán základ z tématu B a k němu v prvých dvou notách připojen motivek z tématu A; síla sboru i průvodu vzrůstá víc a více, až vyvrcholí při slovech ,gloria tua”, kde sbor ve výškách se ocítá, zatím co průvod pomáhá mohutně vyzvedat slavnostní náladu tohoto místa. II. díl. Piú masso. Alt ve forte ujímá se slova: Bit Ho-san - na pak ostatní hlasy sledují, síla sboru i průvodu vzrůstá, hlasy se rozdvojují i průvod houstne a celý dojem radosti soustředí se v posledních slovech: „in excelsis?”. Be;nedíctus. 1. díl. Andante sostenuto. Jako jsme slyšeli v ,Et incarnatus est", tak také zde průvod připravuje náladové pozadí; jen několik taktů, avšak jak obsažných: Andante sostenwto v PY i ~~ r —ram < 57 | ||||
|