Zvony
Ročník: 1940; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
mnohé skladby opakují, na druhé straně někt°-ří nejvýznamnější skladatelé vůbec zanedbávají. To je právě případ Steckrů'v a Nešverův a hohužel i neomluvitelný případ J. B. Foerstra, v údobí jeho osmdesátých narozenin. Proto můj dík p, řed. kůru tohoto kapu, chrámu A. Res1ovi, že provedl jednu z nejvýznamnějších prací Nešverových, jako je uvedená mše. Provedl ji s piným zdarem, ve správném pochopení v cel-ku' i v jednotlivinách jejích. Sbor byl bezvadně doprovázen na varhanách, zněl sytě, prokresloval jednotlivá místa ve skladbě s pinym pocho. pením; není to sbor óetný, ale vydatný ve hlasech, úměrný ve své síle prostorám a akustice katedrály. A ještě za jedno musím vděčit panu

Loretánské zvonky opět zazní.

Starobylé chrámové věžní hodiny v Lorefě a jejich zvonková hra — loretánské zvonky — jejíž melodická hudba po generace byla spojována s krásami staré Prahy, podléhaly v posledních dobách zubu času. V Loretě se již ne-konaly koncerty loretánských zvonků, kdysi tak časté, kterým chodívala naslouchat celá Pra-ha, nebot Technické zařízení pomalu chátralo. Nyní došlo znovu na opravu loretánské zvonkové hry. Koncem měsíce dubna bylo její ~složité zařízení sňato s věže a materiál ve váze pětačtyřiceti metrických centů dán k opravě mistru hodináři Janu Hejnalovi z Mělníka. Mistr Hejnal opravoval již hodiny na, chrámu svatovítském a loretánská Matice mu opravu svěřila s pinou důvěrou. Dílna mistra Hejnala na Mělníku, ve které byla provedena oprava loretánské zvonkové hry, se jenom málo podobá dílně hodinářské. Mezi šestnácti Hej!nalovými zaměstnanci jsou kováři a zámečníci a pod přesnými údery jejich nástrojů jsou opravována kola, páky a hřídele, z nichž hodinovy stroj je složen. Hodinový stroj z Lorety byl již hodně sešlý. Bylo také nutno dostat se především ke, kovovému materiálu stroje spoustami starého oleje a prachu, na kámen ztvrdlého. Stroj loretánské zvonkové hry se skládá ze 198 součástí, zvonková hra sama pak z 28 zvonků ra 56 kladívek. Na opravu se spotřebovalo jenom nového drátu půl druhého centu. Když byla oprava do-končena, bylo zařízení na Mělníce sestaveno a přezkoušeno. Dnes funguje nejenom hodinové zařízení, které uvádí v pohyb automatickou hru, jež se rozezvučí dvě minuty před každou Hodinou, ale také hra samostatná, která se uvádí v pohyb ve varhaníkově klávesnici. 'Mistr Hejnal není jenom hodinářem; byl Také žákem pražské varhanické školy, a před lety, v době slávy loretánských zvonků na loretánské věži často hrával a pohybem klávesnic zvonky rozezvučet. Ještě dnes mistr Hejnal vzpomíná na svého učitele, varhaníka Kačabu, který zvonkovou hru loretánskou mistrně ovládal. V pátek 24. května 1940 byla celá soustava loretánské hry přivezena do Prahy a na věži -v Loretě za-čato s instalací, aby všechno bylo v 'pořádku ke koncertu 31. května, kdy se po prvé po d,-Iší. přestávce zvonky zase rozezvučely. Do Tichého, krásného nádvoří kláštera v Lorefě, loubeného ambity, bude zaznívat zase jejich hudba. ČTK.řediteli kůru, že vřadil do pohyblivých částí mše svaté graduale ,Emitte Spiritum tuum" a offertorium ,Confirma hoc Deus", práce klasické krásy, ze vzácné sbírky moteft od Fr. Z. Skuherského, Plši právě monografii o Skuherském, kterou připravuji pro letošní jubileum (nar. 31. července 1830), a vcifuji se do celé krásy této formy, kterou propracoval právě on s jedinečným zdarem. Spatřuji v tom veliký hřích, že právě Skuherského motetta (a hned bych připojil, že také motetta Steckrova a Foerstrova) na našich kůrech nemají místa, které jim podle jejich hodnoty náleží. Na kňrw

u sv. Petra a Pavla dostalo se motetfům Skwherského velmi zdárného provedení. C. S.

Zvony

Zvony mého kraje.

Jak je zachycuje rozhlas.

Rozhlasovou relací, na které fed' papežský prelát Msgre dr.' Hugo Doskočil spolupracuje, a která se nazývá: Z v on y m é ho k r a j e,. mají zvony promlouvat k lidem, kteří svůj 'rodný kraj opustili. Rozhlasoví pracovníci vedení drem Růfem, jezdí po Čechách a Moravě

tam jim pomáhají lidé z brněnské a moravsko-ostravské stanice — a zachycují hlasy zvonů ze vsí a městeček. Akustické záběry se doplňují textem, národopisnými a historickými výklady a z tohoto materiálu se sestavuje program.

Hlas památných zvonů se přijímá do gramofonových desek, které se uschovávají a tím vy` růstá vzácný archiv. Nyní už je v archivu na sto záběrů. Jsou tu uloženy hlasy zvonů z Řípu, z Velehradu, ze Svatého Kopečku, ze Žebráku a Točníku, z Dvořákových ZLonic, ze Smetanových Jabkynic, z Janáčkových Hukvald, z Fibichových Všebořic, ze Sukových KřeZ~ovic a zvony z kláštera augustiniánů na Starém Brně, které si tak oblíbil Křížkovský.

Ma>Oetofan a kuřátko.

Hlas zvonů se přijímá do magnetofonu a za-pisuje se do želatinového pásku magnetickým hromaděním kovových pilin. Hned po zapsání mohou se zvuky, zaznamenané v pásce, vysílaf Občané si na místě poslechnou, jak )cjich !zvony byly zvěčněny, a pokud už mají ;léta, vídají

v tom ďábla. Nad magnetofonem se tedy ;dělává krátká populární přednáška, která dokazuje, že s dáblem to má pramálo společného-, a každý si smí na kouzclnou bedničku ma,dner fofonu sáhnout. Tím se ztrácelo hodně času, proto se po této zkušenosti začal vozit !na zájezdy amplion.

S přijímáním zvuku bývají těžkosti. Dlouho se hledá výhodné místo, kam přichází hlas zvonů jasně a v patřičné síle, leze se po střechách selských stavení poblíž zvonice, nakonec se mikrofon umístí, zapne, ale vtom se obrátil vítr a hlas zvonů odnese. Zařízení se musí sbalit a odvézt na druhý konec města. A'zase se hledá, až se najde. Nastojte tu radost, kd_yž~se vítr na-novo stočí, nebo když přijde bouřka a spustí tuš, když začne sípat vichřice a rozpleská se déšf. Zvukový snímek tím sice získá na pestrosti, dal by se pouštět k filmu o námořní válce nebo o horské tragedii, zvony však nejsou 'slyšet.

69
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ