| ||||
| ||||
né, byro budoucně lepší. Prosím Tudíž, aby to bylo přijato s tou láskou k věci, s kterou to byro myš'.eno a psáno. Zpíváme veřejně, nesmíme se tedy brániti veřejné kritice. Lepší je kritika do očí, než pomluva po straně.
Panu řediteli Hruškovi a jeho ochotným spolupracovníkům na kůru píseckém děkuji při této příležitosti ještě jednou co nejvř~eleji za ~oběti, které přinesli k tomu účelu, aby jeden z našich kůrů důstojně representoval naši diecési re-produkcí tradičního chorálu Církve svaté a přesným zachováváním liturgických předpisů. A k té šedesáfce, které se pan ředitel Jar. Hruška letošního roku (15. XI.) do-žívá, vyslovuji jménem DJC českobudějovické nejsrdečnější blahopřání. Ad multos annos při pevném zdraví a v piné svěžesti? Vladimír Němec: Nové vyučovací osnovy na varhanním oddělení konservatoře hudby v Praze. Počínajíc školním rokem 1939-40 začala konservatoř hudby v Praze na svém varhanním oddělení (obor pro varhaníky a ředitele kůru) vyučavati podle nových osnov, zaměřených jedině k cílům výuky tohoto oboru, čímž dostává od-dělení konečně ráz speciální školy pro posvátnou hudbu; osnovy jsou neseny duchem zásad obnovy a ustavičného zvelebování posvátné hudby, jak jsou na-značeny v Motu proprio sv. Otce Pia X. z r. 1903 a v Konstituci o liturgii etc. papeže Pia XI. z r. 1928. Studium je rozvrženo na 4 roky. Z předmětů hlavních se uvádějí: čtyřletý kurs chrámového zpěvu rytmického (gregoriánský chorál) a mensurálníh,o s čtyřletou praksí ve sborovém zpěvu, k čemuž předpoklady tvoří cvičení sluchová a rytmická i sluchová analysa (3 roky) a hlasový výcvik (2 roky) ; následuje liturgika a předpisy o posvátné hudbě, čtyřletý kurs hry na varhany s naukou o varhanách, dějinami varhan a varhanní hry, úvodem do rejstříkování,a analysou varhanních ;disposic. Výsledky ze studia harmonie (2 roky) a kontrapunktu (2 roky) s předpokládaným stupněm vyspělosti ve varhanní hře upofřebují se prakticky ve varhanních předmětech: spojování akordů, hře generalbasu, modulaci, improvisaci a zvláště v doprovázení chrámové písně lidové (2 roky) a gregoriánského chorálu (2 roky), což všechno směřuje k doprovázení liturgie mešní a vesperální (liturgická varhanní hra); také studium forem hudebních (2 roky), rozbor (1 rok), skladba (4 roky) a řízení sboru, které, počínajíc technikou ;Taktování, řízením u klavíru a přípravou řízení sboru figurálního 'a chorá:ního, tvoří opět čtyřletý kurs, hledí dnes již speciálně k praksi chrámové hudby. Nehledíme-li ani k dalším předmětům, jako je nauka o nástrojích a instrumentace, hra partitura dějiny hudby, je zřejmo, že úspěšné studium na této škole klade značné nároky na nadání i píli kandidátů; proto i přijímací podmínky byly úměrně ztíženy, a žádá se dnes vedle schopností sluchových a hlasu, za-ručujícího další vývoj a možnosti pěstění, také zběhlost ve hře na klavír v rozsahu látky II. ročníku klavírní školy a všeobecná nauka o hudbě. Nové osnovy řeší nekompromisně všechny problémy, před které staví praxe varhaníka a chorregenEa, a jsou si vědomy důležitého jejich uměleckého poslání pro kulturní význam chrámové hudby, aby úzkostlivým výběrem a kvalitou reprodukce vždy ryze působili na ducha zbožnosti a vkus posluchačů. Hudba je daleko mocnější než slovo. Hudba je sňatek princův s žebravou dívkou. Děj v opeře je věcí vedlejší, vlastně je tu jen proto, aby se podalo něco rozumu. Co hnal Rossřni až do extrému a slovům se přímo vysmíval. ARCH. SCHOPPEliIHAUER. 85 | ||||
|