Karel Stecker v hudbě církevní
Ročník: 1940; strana: 105,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Odry měly rektora a varhaníka. Kantor (asi rektor) zpíval při bohoslužbách ve filiá:ních kostelích.

Hraníce. Rektor a varhaník. Oba vydržovala vrchnost a město. Rektor mě1 od města 18 z1. mor., od knížete 18 měřic pšenice, z čehož donedávna dával varhaníkovi 6 měřic za výpomoc při vyučování. Varhaník měl od obce 5 z1. rýn., od vrchnosti 25 A. mor. Za zpívání pašijí dostávali 1 zl. mor. Mimo to chodili osmkrát ručně zpívati.

Domaželice. Byly beze školy a pralo neměly nikoho k vedení kůru.

Dr. Cyril Sychra: Karel Stecker v hudbě církevní. (Část další.)



„Missa solemnis” zůstala u Karla Steckera nejvzácnější ukázkou jeho vysoce vyvinutého smyslu pro architektoniku uměleckého díla. Ve druhé mši Steckerově, jíž je „Missa ad quattuor voces inaequales sine Org,ano” op. 22., práci veřejnosti neznámég~ (dokončena v Praze 9. dubna 1917), již není výstavba práce důsledně provedena. To platí i o jeho requiem, jež nese název: „Missa pro defunctis ad quattuor voces inaequales comitante Or,~ano” op. 21. Je to rovněž ne-známá Steckerova skladba." (Skladbu dokončil Stecker v Mladé Boleslavi 30. července 1916.) Obě skladby jsou vysoce hodnotné, a je nenahraditelnou škodou, že dosud nebyly zveřejněny. Prvá skladba, v podstatě homofonní, nikoliv těžká, je krásná věc. „Requiem” bych považoval za jedno z nejlepších, co jich u nás byla napsáno.

Aspoň stručný rozvod myšlenek u „Requiem”:

I;ntroítus. po pětitaktovém úvodu v držených akordech přihlašuje se smíšený sbor, podporován varhanami.

^ ,tModerato p -1

et lux per - pé - tu - a lu ce -at...

Pak následuje Piú mosso. Je to homofonní tok skladby, jehož melodiku vede soprán.

r Piů mosso

Te de - cet hymnus, De - us in Si - on, et Ti - bi red - dé - tur.. .

Tempo I.; je to reprisu prvé části.

Nastupuje r,Kyríe". Složeno ze 3 částí, z nichž třetí odpovídá prvé; v obou pino zajímavé kontrapunktické práce. Střed je založen homofonně s horizontálním vedením hlasů.

Mše je uložena v archivu „ iIměl.ecké besedy” v Praze.

ss Její rukopis vlastní p. ministerský rada Dr. Boleslav Vomáčka, který mi skladbu laskavě za-půjčil.

105
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ