NEZAŘAZENO
Ročník: 1940; strana: 106,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Vůdčí myšlenka ,Kyrie" je uvedena v počátečních faktech basu. m ~Ky - ri - e e - le - i - son . .

Graduale. Je tu v úvodu půvabné recitando: „Requiem aeternam dona eis, Do-mine” — etc. alt, tenor, s 2 basy, s varhanovými drženými akordy. Pak se přihlašuje soprán, doprovázen altem; za ním opakuje totéž ve zvětšené terci tenor,

Commodo

In me - mó - ri - a ...

doprovázen basem — je tu pina strhujícího půvabu v této větě.

Cracfus. Po 3 taktech průvodu vede v homofan.ní větě (andanfimo) soprán.

~Andantsno p

aA ?I'I——R • — _

Ab -sol - ve, Do-mi-ne, a - - ni - mas ...

Dále přihlašuje se tenor, který zahajuje imitaci nad slovy: ,ab omni vincula" ve volné polyfonii; na melodickém podkladu úvodu této části je veden závěr.

Of fertoríum. Melodická konstrukce úvodu je základem celého tohoto dílu. Je to soprán, který tento základ přináší, úchvatný úvod, v němž slovo vystiženo

p Moderato con etpressione

Do - mi - ne je - su Chri - ste ...

do piné hloubky; nádherná kontrapunktická splef; průvod tu jenom podpírá sbor. Druhý díl této partie je duchem spřízněn s dílem prvním; zahajuje jej tenor touto půvabnou melodií. I tento díl je ukázkou nádhery v kantrapunk-

vivo

wJ I—~ _ _ •• • ~~_.

Quam o - lim A - bra - hae, quam ...

tické práci Steckrově.

Pak tempo primo, v něm dominuje soprán.

Tempo (.

Ho - sti - as et pre - ces Ti - bi, Do - mi - ne,

V závěru dochází k reprise ,Quam olim Abrahae"; mohutným ,Grave" tento díl končí.

Sanctus. První věta piná kontrapunktu -- následuje Piú masso ženský a mužský sbor v protipohybu a připojuje se nádherné fugato v konci tohoto skvělého oddílu smuteční mše

Bonedictus. Jeho kánonická forma upomíná na skvělé ,Benedictus" ze slavnostní mše. Myšlenkový základ přináší tu alt.

Religioso. —~ i

I

Be - ne - di - ctus ...

Ágnus• Je tu zpomalený rytmus (Andante) a základem je valný kontrapunkt.

Comrrtunio. „Lux aeterna” —motivicky spřízněné s prvním dílem v ,Agnus".

Díl druhý „Requiem aeternam” je opakováním začátku smuteční mše; tento díl

končí v držených akordech sám průvod, a tak je tu závěr, konformní úvodu mše.

106
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ