Různé zprávy
Ročník: 1940; strana: 116,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Opočenský a F. L. čelakovský. Záslužná práce prof. Ad. Cmírala jistě dojde náležitého ooe, nění a česká píseň národní kýženého uplatnění na koncertním podiu, s něhož byla po mnohá léta vytlačenal J. D.

Chopinovo Lenfo pro klavír na 2 ruce upravil Štěpán Hlína. Vydala Edition. Melpa č 132. Ne-ní radno měniti toninu a vypustiti technicky obtížnější místa. Snaha dílo zpřístupniti je chvalitebná, ale porušuje originalitu- J. D.

Oldřich Říha: ,Paganini in memoriam op. 22." Nákladem 01. Pazdírka v Brně. Téma s variacemi pro housle s průvodem klavíru (I.—III. poloha). Sám autor v předmluvě uvádí, ve dílko loto jest pokusem vystihnouti skladbu a hru Paganiniho pro účel instruktivní. Skladba jest pečlivě upravena tak, že žák jest přesně veden, jak nejlépe vystihnouti a podati výraz skladbv, a seznamuje jej s obměňováním hudehní mys-lenky (variacemi původního Tématu). J. D.

Zdeněk Blažek: „Dětem.” Cyklus klavírních skladbiček pro děti. Revidoval profesor Vilém Kurz. Edice „Melpa”, Praha-Brno, Sbírka obsahuje 10 skladeb pro klavír na dvě ruce. Technic-

Ludvík Kundera: Teorie a literatura klavíru ve stručném přehledu. Vydala Edition Melpa. Melantrich, Praha — 01• Pazdírkk, Brno. Cena neudána, Velmi dobrá pomůcka ke studiu teorie klavírní hry, zvláště k přípravě ke zkouškám z hudby. Autor pojednává o vývoji nástroje, po-pisuje vhodně předchůdoe klavíru, popisuie zařízcní klavíru. jeho mechaniku, Temperované ladění. V části klavírní literatury jsou zastoupeny Italie, Anglie, Francie, Německo, doba Bachova, dále doba klasicismu, romantismu; z nové klavírní hudby má tu zastoupení Německa, Francie, Rusko, Anglie, Amerika, Italie, Španělsko a j. Zvláštní stať jest věnována česk6 hudbě v době před Smetanou. doba Smetanova, Ant. Dvořák, Zd. Fíbich, J. B. Foerster, L. Ja,

ky ne obtížné, však rytmicky zdá se býti pro tento stupeň dosti náročné. J. D.



Fr. Scháfer: „Preludia op. 8.” Pro klavír na dvě ruce. Edition ,Melpa". — V moderním harmonickém pojetí jest předkládána kc studiu sbírka deseti preludií, technicky značně obtížných, které svou strukturou vedou k výchově rytmické a k pochopení moderní klavírní litera-tury. J. D.

Fr. Scháfer: „16 etud op. 16.” pro klavír na dvě

ruce. Edition „Melpa”. — To, co nazm~aúena

0 8. op, téhož autora, uplatňuje se v míře daleko

rozsáhlejší v jeho šestnácti etudách. Díváme-li

se na tyto etudy podle jejich účelnosti, naučí

žáka, který jejich studiu věnuje pinou péči,

technické zběhlosti, zvláště vycvičí jej ve čtení

not; zda však spiní svůj pedagogický úkol po

stránce hudebnosti vůbec, jest jinou otázkou

Harmonická stavba těchto etud postrádá té hu-

dební logičnosti, se kterou každý žák se musí

úpině seznámiti při studiu klavíru. I moderní

hudba musí míti své meze, násilné střídání

akordů působí efektivně chvílemi, je-li však

skladba jimi přesycena, nepůsobí příjemným

dojmem ani na hráče, tím méně na posluchače-

J. D.

Literatura

náček, Vít. Novák, Josef Suk; z novějších pak Rudolf Karel, jar. Křička, Jan Kunc, Bol. Vomáčka, Emil Axman, Václav Štěpán, Václav Kaprál, Vil. Fetrželka, Boh. Martinů, K. B. Jirák, jar. Kvapil, Otakar Jcremiáš, Al. Hába, Osv. Chlubna, Pavel Bořkovec, V1ad. Polívka a Pavel Halas. V posledním pak oddílu své knížky pojednává autor o Hře klavírní, různých slozích, vrcholu klavírní virtuosity a nových metodách. Látka, ač v jcdnotlivých tématech velmi obšírná, jest v tomto díle zpracována velmi přehledně a stručně, takže žák nezabloudí při svém studiu do rozvláčných a neobsáhlých po-drobností, ale koncentrací látky nabude bezpeč-ně potřebného přehledu a správné orientace.

J. D.

Růz n é zprávy

K sedmdesátinám Jeho Magnif. prof. Dra Dobroslava Orla, dlouholetého zasloužilého redaktora „Cyrila”, uspořádaly kulturní české korporace: Akademie křesťanská, Čeští madrigalisté, Klub umělců, Literárně-historická společnost, Obecná Jednota Cyrilská, Společnost pro hudební výchovu, za prehojné a slavnostní účasti žáků a přátel jubilantových k o n c e r t Č e s-k ý c h m a d r i a l i s t ů (Lifterafi Cantores Ilniversitatis Carolinae Pra~ensis) dne 7. prosince 1940 v sále musea Bedřicha Smetany v Pra-ze I• — Skvělou a obsažnou řečí, přednesenou zpaměti univ. profesorem Dr-em Albertem Pra-žákem, rozvinul se před posluchači obraz přete bohaté činnosti literární, umělecké a vědecké ze života Dra Orla. Následoval pak přzdncs sta:-ry'ch českých vokálních skladeb, jež podle přepisu prof. Orla zazpívali vzorně a s vybraným

vkusem za řízení prof. Bohumila Špidry Čeští madrigalisté. Jsou to tyto skladby: Z jednoho Franusova kancionálu: „In natali Domino”, -Christus surrexiT vincfus", ,Omnis mundus iocundetur", „Concrep,et Infantis nati”, ,Veni sancte Spirifus", „Pane Bože, bud při nás”. — Ze Sp-eciálníku Královéhradeckého z počátku XVI. století: „Zdrávas, císařovno”, „Náš milý, svatý Václave”, ,Imperafrix gloriosa", „Jesus Chřistus, nostra salus”, „Tu, qui et ncfa imperas”, .Omnis mundus ioeendefur". — Z vícehlasého shorníku rukopisného z r. 1639: -Na-rodil se Kristus Král`, „Pamatuj, člověče”. — Z české mariánské muzyky Adama Michny z Otradovic z r. 1647: „Chtíc, aby spal”. — Jubilant srdečně poděkoval účinkujícím a účastníkům, kteří mu do dalšího života přáli zvláště pevné zdraví. R.

116
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ