NEZAŘAZENO
Ročník: 1941; strana: 16,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
postavil Mikuláš Michal, varhanář z Prahy, nové varhany, které dodnes stojí na epištolním kůru této svatyně.' Roku 1725 poukázáno za opravu varhan 200 zlatých, v zápisu však nestojí, kdo varhany opravoval. Později r. 1751 opravo-val varhany rovněž pražský varhanář František Horák. Další opravu provedl roku 1828 Tomáš Vokurka za 104 zlaté. Poslední velkou opravu provedl roku 1860 Václav a Antonín Melzer, zakladatel nynější kutnohorské firmy Josef Melzer; a roku 1881 byly toutéž firmou varhany čištěny a později prováděny nepatrné opravy, pokud varhan bylo používáno.

Je to jeden z mála nástrojů barokních, které se nám jak ve stavbě, tak i ve zvu-ku neporušeny do dnešní doby dechovaly. Modřínová skříň je bohatě zdobena skvělými lipovými řezbami barokními, v prospektu pak jsou vkusně seskupeny původní cínové píšfaly. Zajímavé jest, že i dva nejkrajnější, zdánlivě nosné sloupy korpusu hlavního stroje, jsou vlastně dvě cínové píšfaly. Právě tak jako hlav-ní skříň, je roztomilá i skříň druhého manuálu, umístěná před hracím stolem v zábradlí kůru.

Varhany jsou soustavy zásuvkové, rukojeti rejstříků jsou umístěny symetricky po obou stranách hracího stolu, a to od prvého manuálu dolů k pedálu.. Jak manuály, tak i pedál mají zkrácenou oktávu. Klaviatura je však již bílá kostěná, pocházející patrně z některé pozdější opravy. Vzduch jest dodáván třemi původními velkými klínovými měchy. Spojení obou manuálů (manuální spojka) možno dosíci předsunutím horního manuálu.

Názvy některých rejstříků neodpovídají zcela našim představám: Quinfadena dosti značně přefukuje, čímž docíleno nádechu smykavéh~o, Salicional jest široké mensury, Subbas jest hlas otevřený, a název Quindecima obdržel hlas I1/3' patrně omylem při některé z pozdějších oprav:

10. Copula major 8'

11. Copula minor 4'

12. Principál 2'

13. Rauschquint 113'

(2řadová)

Pedál:

14. Subbas 16'

15. Portunal 8'

16. Octava 4'

17. Quinta 5?1s'

Na svoji dobu byly ta jistě krásné i velké varhany a byro jich hojně používáno i v době pozdější, kdy už na hlavním kůru stály varhany novější z doby josefínské; mající již hlasy jazýčkové, nebaf původní staré varhany byly blíže hlavního oltáře a byly zvu-kově vyrovnanější. Na hlavním kůru hráno hlavně při mších figurálních. Na původní varhany epištolní bylo hráno hlavně za ředitele kůru Petra Miloslava Veselského, kdy duchovní hudba slavila v Kutné Hoře své triumfy, potom za Aloise Strébla i později, až do roku 1909, kdy byly na hlavním kůru postaveny nové velké třímanuálové pneumatické varhany firmou Josef Melzer.

Od té doby sena staré barokní varhany na epištol-

ním kůru nehrálo a dnes již usilujeme jeno to, aby

tento krásný stroj byl opraven a konservován v původním stavu i into-

naci, aby jakožto museální kousek byl uchován příštím časům za vzor,

4 Následující dala uváděna jsou podle memor.. kutnohorských nebo zápisů uvnitř varhan.

Cyril. Praha. Archiv Cyrila.

Epištolní varhany u sv. Jakuba

v Kutné Hoře.

Disposice jest tato: 1. Manual. (C-c"')

1. Principal 8"

2. Quiintadena 8'

3. Salicional 8'

4. Octava 4'

5. Quinta 2`, 6. Superactava 2'

7. Quindecima 11'3'

8. Cembal 1' (3ř.)

9. Mixtura 11/3' (4ř.)

II. Manual: (C-c"')

16
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ