NEZAŘAZENO
Ročník: 1941; strana: 77,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
by až příliš jasně světské. Jinak hudba Musilova „Stabat Mater” ve své převážné věfšině má ráz rozhodně duchovní, zřejmě hledá svůj víor zrovna jako Dvořákovo „Stabat Mater” ve starší době oratoriové, zejména u Haydna a Haendla.

Dal jsem trochu širší základ pro rozborný výklad tohoto Dvořákova díla. Sledoval jsem tu dvojí cíl: nejdříve abych dolíčil podivuhodnou samostatnost duchovní hudby Dvořákovy. Je tu sotva znát v této jeho skladbě vliv hudebního baroka, a to jak navenek, tak i zevnitř. Skladbou také proniká monumentálnost Beethovenovského rodu, ale vedle ní uplatňuje se neobyčejnou měrou lyričnost projevu, af v partiích sólových či sborových. Ani hluboké dramatičnosti výrazu akladbě nechybí. Ale tato snaha pro vypjatější výraz nenese s sebou ani stínu z prosfředí světského, nebof celá koncepce je vyjádřena v duchu ryzí hudby cír-'kevní, ani ne už duchovní. Chci tím říci, že všechna hudba Dvořákova „Stabaf” vzdor tomu, že ve svém obsahovém základu by pafřila do sféry hudby duchovní, zůstává v ovzduší přísného výrazu církevní hudby, a to hlavně z toho důvodu, že není ve skladbě takřka místa, které by mělo jenom nádech ryze subjektivního -projevu, jenž právě pro oratorní hudbu je beze všeho přípustný. Celé „Stahat” Dvořákovo má ráz spíš modlitby, nežli lícně děje zdreujícílio obsahu. Jenom epičnost a lyričnost vyvěrá z díla — to vše uchovává této skladbě Dvořákově povahu církevnosti. Tímto zvláštním svým základem liší se „Stabaf” Dvořákovo od „Stabat” Verdiho, jež má mnohou partii spíše jevištního charakteru, p,o~něvadž dramaticky už je poměrně hodně vypjato. „Stabat Mater” Antonína Dvo--řáka je mi ze všech těchto důvodů skladbou jedinečné tvůrčí originality, uhajuje svéráz české duchovní hudby Dvořákovy nejdůrazněji a nejpřesvědčivěji.

B),,SVATÁ LUDMILA".

Máme-li určiti význam tohoto díla Dvořákova v jeho hudbě duchovní, učiníme nejlépe, když vyjdeme ze srovnání mezi ním a Dvořákovým „Stabaf Mater”. „Svatá Ludmila”, jak je nesporno, vykazuje daleko bližší vztah k barokní hudbě nežli ,Stabat Mater", kde je tento sotva zjistitelný. Platí to zejména o výstavbě nádherných sborů u „Svaté Ludmily”, připomínajících už živěji svou koncepci mohutné sbory podle vzoru Haydnova a Haendlova. Jasnější blízkost tohoto oratoria Dvořákova s oratorní hudbou jmenovaných skladatelů neznamená ni-kterak, že by genius Dvořákův tolik nebyl vydal ze svého, aby skladba nemohla 'býti kvalifikována jako výtvor samostatný, původního rázu. K usamostafnění po-máhá dílu jasná a pronikající českost ve výrazu, jež je dána mezi jiným také tím, že využitkováno Dvořákem více nežli jin dy i slovo a věta. Právě českost je to, jako výrazový prvek, který zase u této skladby vystupuje ostřeji, nežli je tomu, u „Stabaf Mater”.

Je třeba zjistiti si myšlenkový i formální vztah skladatelův k této jeho práci. Dvořák, jak se podává z celého obsahu nijak zvlášť hodnotného libreta Jar. Vrchlického, bral do ruky epickou báseň „Svatá Ludmila” jako hluboce věřící ka--folík i jako člověk vlastenecky vroucně cítící. Chápeme, že obsah libreta byl mu svrchovaně sympatický: únik českého lidu z pohanství, přijetí křestanství, a to právě representanty lidu kněžnou Ludmilou a knížetem Bořivojem; a tak se báseň vyvíjí. Lid vzývá svá božstva; přichází Ivan, který kácí modly pohanské v prach a staví v jejich místa kříž. Kněžna Ludmila kříž přijímá s nadšením a -s ní i její ženich Bořivoj, když slíbí přijmout víru křesfanskou a když Ivan kněžně poradil, aby mu ruku podala. Závěr díla tvoří křest kněžny Ludmily i knížete Bořivoje, jenž je provázen starobylou písní „Hospodine, pomiluj nyi”. K tomuto textu Dvořák dovedl komponovat hudbu prolitou hlubokým náboženským i vlasteneckým procítěním. To je jedna z velkých Dvořákových zásluh: „Svatá Ludmila” je komposicí, v níž češství Dvořákovo bylo projeveno ve své piné hloubce a snad nejkrásněji. Vděčme skladateli za to? Vedle tohoto dvořákovského češství docela jinak se vyjadřuje češství Bedřicha Smetany, objevitele naší české hudby; češství smefanovské má v sobě jenom prvek národní, nikoliv náboženský; teprve u J. B. Foerstra setkáváme se s příklonem k češství dvořákovskému. Foerster zrovna jako Dvořák do tohoto pojmu vsadil náboženství a vlast jako prvky pojmofvorné; Foerstrovo oratorium „Svatý Václav”, tof po-kračování Dvořáka v tomto směru vývoje české hudby.

77
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ