NEZAŘAZENO
Ročník: 1942; strana: 11,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Cyril, Praha. Archiv Cyrila.

Obr. z. Zápis samohlásky á katodovým oscilografem na film běžící rychlostí 169 cm/sec. Samo-hláska byla vyslovena na tónu asi r to Hz. Tečky na filmu jsou vzdáleny setinu vteřiny.

1. Zápis samohlásek na běžící film.

Oprava zápisové aparatury byla v podstatě tato: Slova, obsahující studované samohlásky, byla promlouvána do mikrofonu. Ten byl zapojen do zesilovače, jehož výstup dodával napětí na jeden pár destiček katodové lampy. Katodový paprsek kmital v rytmu mluveného slova tak, že jeho stopa kreslila na stínítku lampy vodorovnou přímku. Tato byla světelným objektivem promítána na kino-film, který se pohyboval plynule značnou rychlostí ve směru kolmém ke kmitům, tedy shora dolů. Tím bylo získáno časové rozvinutí kmitů ve (varu charakteristických křivek, jež se fotograficky zachytily na filmu (obr. 2). Rychlost filmu byla kontrolována tím, že současně byly na film promítnuty fotograficky desetiny vteřiny, dávané synchronními hodinami. Průměrná rychlost filmu byla asi 1 m za vteřinu. Volbou rychlosti bylo možno docíliti různého roztažení křivek. Ovšem stupňování rychlosti mělo své meze. Byly to jednak překážky rázu mechanického, hlavně však překážky exposiční. Při větších rychlostech byla už ex-posice nedostatečná. Kromě toho byla tu nevýhoda veliké spotřeby fotografické-ho filmu. Také orientace v dlouhých zápisech byla obtížná.

Naopak zase výhodou této zápisové metody jest, že umožňuje záznam přirozené plynulé mluvy nebo záznam celých zpěvních arií. Na,óbrázku můžeme studovati přechod od jedné hlásky ke druhé, máme na něm též souhlásky a pod. Metoda je velmi cenná pro laboratorní potřebu, ale je téměř bez užitku pro praktické použití při studiu zpěvu.

Nevýhody tohoto prvého zápisového způsobu lze v některých případech od-straniti použitím jiného způsobu registrace, o níž chci v dalším pojednati. Je to způsob, při kterém pracujeme se stojícím filmem a se synchronisovaným obrázkem na stínítku osciloskopu.



II. Zápis samohlásek na stojící film. (Fočograjování synchronisovaných obrázků osciloskopu.) 1. Popis metody.

Kdežto v příkladu nahoře uvedeném jsme pracovali pouze s 1 párem destiček katodového osciloskopu, uvedeme při Této metodě do činnosti též druhý pár destiček pomocí zařízení, jež nám vytvoří časovou základnu (thyratronem nebo elektronkou) tak, jak je to upraveno u každého osciloskopu. Mluvíme-li nyní proti mikrofonu., nakreslí se nám na stínítku katodového osciloskopu známé křivky, odpovídající mluvě, jež jsou však v ustavičném pohybu a navzájem se přékrývají. Vyslovíme-li nebo zpíváme-li do mikrofonu pouze jedinou samohlásku trvale na stejné hlasové výšce, pak regulací časové základny můžeme docíliti toho, že obrázek se na stínítku na nějakou dobu ustálí (synchronisuje). V okamžiku, kdy obrázek stojí, můžeme jej vyfotografovati případně i časovým snímkem. Tak lze fotografovati i děje, pro které při obyčejné, na začátku uvedené registraci bylo by nutno užíti velikých rychlostí fotografického filmu. Kromě toho při tomto způsobu máme ulehčenu exposici obrázku. Stojící obrázek je totiž vytvořen na stínítku katodové lampy tím, že katodový paprsek obíhá po dobu stability obrázku po týchž konturách, Takže obrázek je dostatečně jasný a jeho fotografování nepůsobí obtíží. Tohoto způsobu bylo použito při registraci zpívaných samohlásek, jak v dalším uvedu.

2.Experimentální uspořádání a pracovní postup.

Pro příjem zvuku bylo použito uhlíkového mikrofonu Telegrafia, typu Reissava. Byl připojen na 25wattový zesilovač Telegrafia a ,odtud do osciloskopu. Proti

11
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ