| ||||
| ||||
— 14 --
sítíleti se děje, jednota cyrillská nyní stejnou pili pečovati bude o rozkvět zpěvu ubeCného pomoci sboru literátského, jakožto odboru farní ednoty cyrillské. Počátek již učiněn jest, Nenové Cyrillo-Methodějské konference spolku sv. Vincence přihlásili se in corpore za členy farní jednoty cyrillské a literátský sbor, čítající takto hned na počátku `lO členů, ovázal se v úkol svůj, obsadiv ranní a odpolední služby Božf ve farním chrámu Páně, které až dosud postrádaly patřičné oslavy. 0 ranních službách Božích času nedčlniho a svátečního zpívati se badou střídavě literátské mše z kancionálu *) vydaného od píšícího redaktora, kde každá částka sv. oběti jiným nápěvem se oslavuje. Tento způsob mešních zpěvů vřele se odporučuje veškerým sborům literátským při farních jednotách pro krásu a rozmanitost. Ustavičné opakováni jednoho a téhož nápěvu při celé mši svaté unavuje a málo zajímá. Proč roráty, ač příliš dlouhé, tak rozněcují? Proč takové obliby došly, že po zaniknutí staročeských zpěvů jediné pře-trvaly bouře a převraty věkové a zachovaly se? Pro krásu a rozmanitost. Tak při každé mši svaté býti má. V „mešním kancionálu” jsou čtyři takové mše. V Hlasu varhan' vy-daném od dědictví sv.-Janského ku kancionálu sv. Janskémn jest průvod varhan ku prvním třem, ku čtvrté pak vyjde průvod varhan v letošní dubnové a květnové příloze hudební „Cyrilla”. Až vybude času, přidělá pak redaktor podobnou mši co pátou z rorátů, které jsou vzorem a skvostem písně obecné při mši svaté. Takových pět mší stačí pak na celý rok pro lid. Při odpoledních službách Božích dne nedělntho a svátečního budou pomoci literátského sbora karlínského střídavě zpívati se litanie a nešpory. Za tou příčinou upravil píšicf zpravodaj Loretánské litanie od Pavla Křížkovského, vydané latinsky r. 1875 (co XII. a I, příloha „Cecilie` roč. II. a III ) pro čtverhlasý sbor nyní česky pro lid. Partitura, do které každému snadno si zanésti lze český text podle hlasu, který redaktor budoucího měsíce tiskem vydá, může se po-užiti ku průvodu varhan. Invokace jednohlasné bude zpívati několik cvičených hochů na kruchtě, jimž sbor *) K mnohonásobným dotazům sloužiž k vědomosti, že druhé vydání „111dnilao lvancionúlu” jest již na skladě v kněhkupectví Mikuláše a Knappa v Karlíně. Jako první, jest rovněž i druhé vydání upraveno ve dvojím způsobu: s notami a bez not. Kancionál mešní s notami 272 stran čítající malého formátu pro-dává se vázaný za 40 kr., nevázaný za 30 kr., bez not (130 stran téhož formátu) vázaný za 16 kr., nevázaný za 12 kr. literátský s lidem rovněž jednohlasně dole v kostele odpovídati bude, vše s průvodem varhan při invokacích jemným, při odpovědích silnějším. Křižkovský mistrně vyhnul se jednotvárnosti, na jakou zpívané litanie trpivajf. Pro desatero různých skupenin, jakých litanie loretánské přirozeně poskytují, užil desatera různých motivů příbuzných a předce rozmanitých. V každé pak skupenině zase případný motiv půvabně kombinuje a rozkládá, takže stále nové a nové tvary jako hravé vinky na hladině jezerní se tvoří. Hladina jest jedna, ale vinky různé a vždy nové. Tuto přednost mají litanie Křižkovakého před všemi ostatními, a bylo by vřele přáti si, aby ve všech katolických chrámech zdomácněly. Při vši rozmanitosti neposkytuji žádných obtíži. Lid hravě se jim přiučí. Obsadí-li se invokace pevnějšími pěvci na kruchtě, odpovědi pak sborem literátů, všichni dle sluchu při-učí se jim bez obtíži. Hlas pro lid s notami poslouží stejně zpěvákům i nezpěvákům. Je-li kněz zpěvákem, libo-li, může invokace zpívati sámu oltáře, a lid mu pak odpovídá. Tento způsob jest nejkrásnější a úchvatně dojimajicf. Na velké svátky možno pak invokace na kruchtě přednášeti čtverhlasně*) od sboru pěvců cvičených bez průvodu varhan pořádkem a způsobem v partitůře na-značeným, odpovědi pak od lidu jednohlasně s průvodem varhan. Hle I jak milou rozmanitost docíliti lze jedině při litanii. Při jednom však státi se nezůstává, ne-má-li nastoupiti staguace. Až první litanie v osadě se ujmou a zdomácni, budou cvičeny druhé, pak třetí a t. d. Pisatel požádal již Křfžkovského o nové litanie a také Foerster k žádosti jeho připravuje jiné. V krátké době budeme míti všeho v hojnosti, čeho . srdce si přeje. Zřizujte tedy rychle, přátelé zpěvu a cirkevnoati, farni jednoty Cyrillské! Nechat ji2 plesají chrámy naše zbožným jásotem! Veselým zpěvem staročeská poctivost a věrná pobožnost z úst vcházeti bude do srdce. — Zpěvem obrodíme viru, oživíme mrtvé údy těla církevního ! Se zpívanými litaniemi střídati se budov české nešpory. Antifony k nim před lety již vydal redaktor tohoto listu a má jich ještě několik na skladě. Šiřeji o nich promluví příležitostně. Cvičení sbora literátského v Karlíně již počalo. Cyrillská jednota farní jest živa a zdráva. Lelaner. *) Přihlásí-li se dostatečný počet odběratelů, dal by redaktor též ostatní blasy k prvnímu otisknouti. | ||||
|