NEZAŘAZENO
Ročník: 1943; strana: 33,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Hlavní práce spolku spočívala v drobné činnosti. Byly to dotazy ředitelů kůru a sbormistrů Cyrilských jednot, kteří žádali porady v otázkách uměleckých, stran hudebních programů podle doby církevního roku, zřizování pobočných spolků, vydání skladeb a podobné. Přes tři sta dopisů bylo vyřízeno během minulého roku, mimo řadu záležitostí, jež vyřízeny bud osobně, neb telefonicky.

Jádro činnosti tkví opět ve spolkovém orgánu „Cyril”. Zde zaznamenána celá činnost umělecká i vědecká. V minulém ročníku vzpomenuto zásluh zesnulého prof. Dra Dobroslava Orla pietním článkem a rozsáhlým dílem Dra Cyrila Sychry, který kriticky zhodnotil životní dílo zesnulého vědce. Rovněž vzpomenuto zesnulého prof. Vladimíra Hornofa, básníka a spolupracovníka „Českého kancionálu”. Oceněna práce zesnulého Vojtěcha Smolíka, ředitele kůru u Božské-ho Srdce Páně na Král. Vinohradech. Vzpomenuto 60. narozenin prof. Adolfa Cmírala, hudeb. skladatele, a prof. Ant. Ledviny, který se dožil 62 let a působí nyní jako ředitel kůru u sv. Mikuláše v Praze III.

Dr Cyril Sychra ve svých článcích v Cyrilu pojednává o duchovní a církevní hudbě Wolfganga Amadea Mozarta, o Beethovenově ,Missa solemnis", církev-ní hudbě K. Steckera a vzpomíná stých narozenin josefa Nešvery. — Velmi za-jímavý článek Dra Jaroslava Šafránka „Fotografování zpívaných samohlásek”, uvádí čtenáře k poznání vlastností tvořících se Tónů. O varhanách pojednávají články P. J. N. Štikara ,Caveant consules?" a prof. Vladimíra Němce: „Do boje za staré varhany.”

Počet odběratelů časopisu Cyril se během roku podstatně nezměnil. Administrace vyřídila v r. 1942 795 dopisů a 205 objednávek — v tomto oboru činnost dostatečně živá!

Celkově pak lze posuzovati činnost OJC z činnosti jejích poboček — Farních jednot Cyrilských. A tu lze prohlásiti, že většina jest věrna svému poslání. Jest to kůr — kde se projevuje skrytá, neviděná činnost; jediné ucho posluchače ji dobře zaznamenává. Kolik našich chrámů by znělo zbožnou písní, kdy-by duchovní správcové pochopili poslání Cyrilských jednot a přičinili se o je-jich zřízení? Na místě placených zpěváků z povolání působil by tam sbor cvičených ochotníků, kteří by v této své činnosti viděli modlitbu a kteří s nadšením by přispívali k povznesení lesku bohoslužby. Ovšem, vyžaduje to práce a obětování se.

Jsou případy, kdy Cyrilská jednota, která pečovala o správnou hudbu liturgickou i lidový zpěv ve smyslu církevních nařízení, byla duchovním správcem odstraněna a nahrazena silami, které vyhovují jeho vkusul Ani k takovým případům nebude OJC nadále mlčeti. Poslušnost jest ctností církve. Nesmíme zapomenouti slov Písma: „Kdo neuposlechne hlasu církve, budiž tobě jako pohan a publikán.” Nebude jistě nikdo církvi upírati práva, aby rozhodovala o obřadech a zpěvích, které tyto mají doprovázeti. A tyto zásady prohlásili jasně svatí Otcové a tlumočili všichni biskupové světa. Na nás a těch, kdo se o církevní hudbu mají starati, jest, aby tato nařízení církevní nejen respektovali, ale i dodržovali a pinili. Těm pak příkladem musí předcházeti duchovenstvo?

Jest již na čase, aby dnes, kdy máme v Čechách svůj „Český kancionál” a na Moravě „Boží cestu”, konečně zmizely ty pseudo-zpěvníky, sborníčky, zpěvníky pro kostelní potřebu, lísfkové písně, které při bohoslužbě jsou rozdávány po lavicích a podobně. Jest nutno již z té úcty k naší řeči, aby vymizely bezcenné písničky, které k nám byly zavlečeny — kdo ví, odkud — které postrádají ceny hudební i básnické. Jsou to většinou překlady a ještě nepodařené, které nepři-hlížejí k vlastnosti a přízvuku řeči, tím zkreslují pak i hudební ráz písně. Zde musí duchovní úřady říci jednou své veto! Je to v zájmu katolického umění, je to v zájmu estetickém a je to také v zájmu čistoty české řeči. Jest povinností OJC, aby na tyto zjevy poukazovala a tím zamezila jejich množení. Písně, které nemají církevního schválení, nepatří do kostela. V nových vydáních musí pak býti přihlíženo k tomu, aby takové písně byly z dosavadních sbírek vyřazeny.

Obecná Jednota Cyrilská ze své zkušenosti může směle prohlásiti, že ve všech případech, kde bylo podle „Českého kancionálu” s lidem cvičeno, bylo do-cíleno pěkných výsledků. Ovšem, jest třeba prostému lidu vysvětliti, proč došlo

33
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ