NEZAŘAZENO
Ročník: 1880; strana: 24,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
--- 24 -~

1 ženským Masům stejné přístupným jest. Redaktor se odvážil jen pranepatrných změn, jakých nezbytně vyžadovala slova česká, tak že partitury Křižkovského v hudebních přílohách „Cecilie” kroč. II. čís. 12., roč. III. čís. 1. s dodatkem v Cecilii roč. III, str 60) vydané, za hlas varhan použiti možno. Ne-patrnou odchylku do partitury snadno lze za-znamenati si. Redaktor má ještě na skladě několik partitur, které objednavatelům popus titi může. Kdyby někde litanie loretánské čtverhlasně zpívati chtěli, hlas vydaný slouží pěvcům za Sopran.

Zpívané litanie jsou pobožnosti tak utěšenou, že jednou zavedené udrží se v osadě a zpívány budov se zálibou a radostí. Budiž však přisně k tomu hleděno, aby dvěma sbory stále se střídajícími zpívány byly. Vnady a krásy valně ubývá, kde lid bez ustání všechno zpívá Invokace zpívány bndtež bud od kněze samotného u oltáře, neb od sboru menšího na kruchtě.

K docíleni větší rozmanitosti mohou invokace písmenou T. (Tenor) na počátku znamenané jen od několika mužských, ostatní pak pouze od několika dětských hlasů na kruchtě zpívány býti. Lid pak v lodi jednomyslně odpovídej hlasem brzy silnějším, brzy slabším, brzy zdlouhavěji, brzy kratšeji, jak v tištěném hlase udáno jest.

Netřeba podotýkati, že invokace co Sola jemnějšího, odpovědě pak co Sbory silnějšího průvodu varhan vyžo,dujf. Rozmanitost a různost registrace předpisují pak udaná znaménka hudební. Důmyslnému a zbožnému varhaníka naskytuje se zde vděčný úkol, aby litanie nikdy novoty a půvabu nepozbyly. — Také koran na konci jednotlivých skupenin budiž si všímáno, aby mysl připravila se vždy na novou řada modliteb, myšlének a nápěvů. Pohyb jest celkem dosti rychlý, tak že se zpívanými litaniemi pobožnost valně neprodlouži, vypustí-li se řada obvyklých modliteb a Otčenášů. Stačí odzpívati modlitby právě případné. — Veršíky a responsoria zpívají se vedle předpisu, tolikéž i orace a Amen. Žádoucno, aby pobožnost po orati zakončila se antifunou Mariánskou. Za tou přičiuou vybral redaktor jeden nápěv z nedělních rorátů a poprosil pěvce našeho, vdp. probošta vyšehradského Václava Štulce, aby na nápěv vzdělal „Zdrávas Královno”. Nestor pěvců českých zapěl píseň Nebes Královně takové něžnosti a krásy, jakou umí zapěti jen on — básník bohulibý a vyvolený. Slova antifony Marianské jsou dle možnosti podržena. Jsou 4 sloky. Píseň dlužno zpívati rychle a nadšeuě. Tak nové sdruženo se starým, staročeský nápěv s novočeskoa básní. To i ono jest ceny trvanlivé. Nová pasen bud zpívána s patřičnou přízvučnosti, jako vyžaduje toho duch řeči naší. Budiž vzorem, vedle něhož dlužno říditi se v písni obecné.

Průvod varhan k písni nalézti lze v Rorátech Ekroupových. Bude-li třeba, vydá jej redaktor co nejdříve.

Pěkná pobožnost nejrychleji se zavede a nejbezpcčnéji se zakoření za pomoci školní mládeže, která hravě si osvojí lehounké a krátké nápěvy, jichž v litaniích použito jest. Jakmile mládež si litanie osvojila, budiž v kostele rozestavena, pevnější žáčkové na kruchtě, ostatní v lodi mezi lidem. Několik takových zkoušek v kostele s lidem po požehnáni nedělním vykonaných postačí, aby i lid sezná-mil se s líbeznou a milou pobožnosti, která rychle nakloní a získá srdco všech osadníků. Odpoledni služby Božf tou oslavou budov značně zvelebeny a chrámy Páně piniti se budou zbožnými věřícími. Lid český v kostele rád zpívá. Zpěv jej do kostela a k pobožnostem vábí. Kde při Cyrillských jednotách buď již zřízených anebo připravovaných stává sborů literátských a farní školy pěvecké co průpravny pro kostelní sbor výkonný, připadne těmto úkol, aby přispěním jejich osada litaniím se přiučila. Takovou měrou i pěvecké škole i sboru literátskému dostane se pravidelné činnosti a přiměřeného zaměstknánf. Ústroji Cyrillských jednot počne se pohybovati. Jedno kolečko do druhého zasahovati bude. Každý článek domůže se své platnosti. Všech odděleni platně bude užito — pěvecké školy farní, sboru literátského i cvičeného sboru pěveckého, který o většich slavnostech invokace vícehlasně bez průvodu varhan přednášeti může.

Na čtyroch místech v litaniích intonujf se solové invokace na sklonku odpovědí sborových („Útočiště hříšníků," „Potěšení za-rmoucených,” „Pomocnice křest:anů,” ,Královno vyznavačů"), což na případných místech vyznačeno jest.

Při vydání h'asu užito formátu menšího, aby malý sešit osm stran čítající snadno do modlitebních kněh uložen býti mohl.

Hlas zpěvný litanii loretánských s písní mariánskou „0 buď zdráva” má redaktor na skladě po 5 kr. r. m. Zpívanými litaniemi oživí se valně odpolední bohoslužba nedělní a sváteční. Buďtež všem přátelům života cfrkevniho vřele odporučeny. Znětež ku oslavě blahoslavené Panny a ku potěšení duší Rodičce Páně v lásce oddaných. I,ehncr.

S hudební přílohou č. 3 - ~

Nákladem vydavatelovým. — Tiskem Mikuláše a Knappa v Praze, v Karifně.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ