| ||||
| ||||
lení právě ty největší svátosti na podstatě vody založil: uslyš milostivě volání naše a tomuto živlu, mnohostrannou očistou připravenému, vlij sílu svého t po-žehnání: aby stvoření tvé, sloužíc tvým tajemstvím, obdrželo působnost božské milosti k zahánění démonů a k odvrácení nemocí; aby to, cokoliv v domech nebo v příbytcích věřících tato vina pokropí, postrádalo veškeré nečistoty, bylo oproštěno viny: nemějž tam útulku dech morový ani vzduch nakažlivý, ustupfež všechny uk_ady skrytého nepřítele: a jestliže co jest, co bud bezpečnosti nebo klidu přebývajících závidí, pokropením touto vodou budiž zahnáno; aby zdraví, vyprošené vzýváním tvého svatého jména, přede všemi útoky bylo chráněno. Skrze Pána ... Amen."
Zde třikrát vhazuje sůl do vody v podobě kříže, říkaje přitom: „Smísení soli a vody spolu se staň ve jménu t Otce i j Syna i t Ducha svatého. Amen. Pán s vámi. I s duchem tvým. Modleme se: Bože, původce nepřemožitelné moci a králi nepřekonatelného císařství a vznešený vždycky vítězi: jenž potlačuješ síly nepřátelského panování, jenž přemáháš zuřivost zavilého nepřítele, jenž nepřátelské ničemnosti mocně zdoláváš, Tebe, Pane, s bázní a s pokorou prosíme a žádáme: abys na toto stvoření soli a vody milostivě pohlédnul, dobrotivě očistil, rosou své slitovnosti posvětil; aby kamkoliv bude kropena, skrze vzývání tvého svatého jména všechnu nepřátelství nečistého ducha bylo zapuzeno a útisk jedovatého hada daleko zahnán: a přítomnost Ducha svatého nám, milosrdenství tvého se dovolávajícím, všude s námi račiž býti. Skrze Pána... v jednotě téhož Ducha ... Amen.” Po:ukončení svěcení kněz mající celebrovati (mši svatou), oděn pluviálem bar-vy souhlasné s oficiem, jde k oltáři, a tam na stupních s přísluhou poklekna, také v čase velikonočním, přijme od diakona aspergil a nejprve třikrát pokropí oltář, potom sebe, a postaviv se, přisluhující, začínaje antifonu „Asperges me”. A chór pokračuje: ,Domine, hyssópo" etc., jak dále je uvedeno. Zatím kropí celebrant duchovenstvo, potom lid, říkaje tlumeným hlasem s přísluhou žalm ,Miserere mei, Deus." Zde je překlad antifony: „Pokropíš mne, Pane, ysopem, a budu očištěn: ohmyješ mne, a nad sníh budu zbělen.” Žalm 50, 3. „Smiluj se nade mnou, Bože, podle velikého milosrdenství svého?” Verš „Sláva Otci.” Pak opa-kuje se antifona „Asperges me”. Tato antifona říká se uvedeným způsobem ke kropení svěcenou vodou o nedělích celého roku, vyjma neděli Smrtelnou a ne-děli Květnou, ve kterých se neříká „Sláva Otci”, ale po žalmu „Smiluj se” opa-kuje se hned antifona „Pokropíš mne”. Vyjma rovněž čas velikonoční, to jest od neděle velikonoční až do svatodušní včetně, kdy se zpívá následující antifona: „Spatřil jsem vodu, tekoucí z chrámu, z pravého boku, alleluja: a všichni, k nimž přišla voda ona, uzdraveni byli a budou volati: Alleluja, alleluja.” Žalm 117, 1. „Chvalte Hospodina, neb dobrý jest: nebot na věky trvá milosrdenství jeho.” Verš „Sláva Otci”. Opakuje se antifona „Spatřil jsem vodu”. Na neděli nejsvětější Trojice pak opět se béře antifona „Pokropíš mne,” jak nahoře uvedeno. Na hod Boží velikonoční a svatodušní, kde je pramen křestní, koná se kropení vodou den před tím posvěcenou v křfitelnici, odebranou před přimísením oleje a křižma. Po skončení anfifony uvedeným způsobem kněz, jenž kropil vodou, vrátiv se k oltáři, stoje před stupni oltáře, se sepjatýma rukama říká: „Ukaž nám, Pane, milosrdenství své (Č. v. Alleluja"). „A spasení své dej nám (Č. v. Alleluja"). „Pane; vyslyš modlitbu m-ou.” „A volání mé k Tobě přijď.” ,Pán s vámi.” „I s duchem tvým.” „Modleme se: Vyslyš nás, Hospodine svatý, Otče všemohoucí, věčný Bože: a račiž seslati s nebe svého svatého Anděla, aby střežil, v lásce choval, chránil, navštěvoval a hájil všech přebývajících v příbytku tomto. Skrze Krista, Pána našeho. Amen.” Tato závěrečná modlitba vyprošuje zvláštní andělskou ochranu všem, kdož v chrámu meškají při svaté Oběti. Koná se v Církvi již po mnohá staletí, původně se říkala při kropení nemocných v soukromých příbytcích. Ve starobylém misálu podle ritu kostela Pražského, vydaném Lipsiae 1522, čteme k této příležitosti odlišné verše a modlitbu, jak následuje: „Pane, u Tebe jest pramen života.” „A ve světle tvém budeme viděti Světlo.” „Modleme se: Uděl nám, Pane, prosímeD pokropením touto vodou neporušenost mysli: zdraví těla: bezpeč- 80 | ||||
|