| ||||
| ||||
ských jednot na prostranství stadionu. I tuto obtížnou situaci rozřešil s dovedností jemu vlastní a zhostil se tak čestně úkolu naň vloženého.
Na konec pak zbývá část komposiční, té však bude se týkati článek další. Zde nutno uvésti aspoň dvě skladby, jež zaznívají v českých chrámech. Jsou to dvě lidové písně na slova P. Fr. Žáka: »Pod Tvoji ochranu, Rodičko Boží« a nejznámější »Ježíši, Králi nebe i země«. Obě vyšly původně v družinském časopise »Ve službách Královny«, později po-jaty do »Družinského zpěvníčku«. Píseň »Ježíši Králi« zařazena po úpravě textu i do nového vydání Českého kancionálu. Ze světské tvorby jest v rukopise opera o 3 dějstvích »Dědictví« na slova J. Pokorného-Pikulíka z Kutné Hory; napsána v r. 1932. Dále duchovní melodrama »Mesiáš« na slova Vladimíra Hornofa (I. Protoevangelium »U brány ráje«. — II. Zaslíbení. — III. Zvěstování P. Marie. — IV. Betlem). Toto bylo několikráte provedeno žačkami učitelského ústavu u sv. Anny v Praze. Pro Farní Jednotu cyrilskou u sv. Ludmily, jejímž je předsedou, upravil, dopinil a rozepsal dvě velmi hodnotné mše: Maxe Knížete »Missa pastoralis« a Jana Nep. Škroupa »Missa in D dur«, obě s průvodem orchestru. Největší však význam Josefa Trumpuse spočívá — a to každý bezesporně dozná — v jeho hře varhanní. Od svého mládí s varhanami srostl, on svůj nástroj ošetřuje, pině mu rozumí, zná jeho požadavky a snad i vady, které se časem vždy objeví. On dovede pině využíti bohatosti tónů tohoto královského nástroje, barvy jednotlivých rejstříků a všech nuancí. Kdo na př. při udílení svátosti biřmování u sv. Ludmily naslouchal Trumpusově hře, jíž tento posvátný úkon doprovázel, jistě se obdivoval té nepřeberné míře hudebních nápadů improvisačních. Nikdy se neopakuje, stále a stále nové myšlenky se linou prostorou chrámovou, bohaté invencí, krásou melodií i sytostí harmonickou, že ucho ani nestačí pochytiti tu sytost a množství tónů. Jeho technika — zvláště pedálová — je nenapodobitelna! Neumí si dělati reklamu, nepotrpí si na plakáty a lacinou popularitu; pracuje — neznám a neviděn — za svým nástrojem, v neděli a každý církevní svátek od 7. hodiny ranní do 12. hodiny v poledne hraje při bohoslužbách, doprovází zpěv lidový i liturgický, a vše to činí s láskou, u vědomí své povinnosti. Jest ještě z té řady mužů, jimž povinnost jest ctí! K tichému svému jubileu třiceti let působnosti na kůru svatoludmilském obdržel řadu gratulací. Zvláště milý a opravdu srdečný byl dopis J. M. nejdp. kapitulního vikáře Dr Bohumila Opatrného. I Obecná Jednota cyrilská piní svoji povinnost, když oceňuje pině záslužnou činnost svého člena na poli duchovní hudby a přeje mu upřímně, aby mu Pán Bůh dal v pevném zdraví a síle dožíti dalších let, v nichž by se v radosti mohl těšiti z té hřivny, již mu Pán svěřil! Dr Cyrill Sychra: Prof. Bedřich A. Wiedermann. (Skizza k podobizně.) U B. Wiedermanna hned v začátcích jeho duševního vývoje není tápání; je jasný program: v hudbě zříti vlastní poslání svého života, jeho skutečnou náplň. A hned vy-tyčení úkolů v hudebním prostředí : varhanní hra a skladba. Jsou to skutečnosti, kterými je vypiněno už nejranější mládí: píše skladbičku v pěti letech a začíná hrát na piano a na varhany. Prochází střední školou a vstupuje na theologickou fakultu: rozhodně z piného přesvědčení osobního, neboE katolicismus mu může dáti smysl pro život i názor na svět a povolání kněžské umožnit, aby se mohl v katolicismu také vyžíti i hudebně. A téměř před skončením studií vystupuje ze semináře, aby vstoupil na varhanní a skladatelské oddělení pražské konservatoře; to proto, že doufá jako laik uplatnit se hudebně přece jenom nejpiněji. Jako klerik skládá už věci pro varhany a zpěv, at' sborový či sólový; hlavně liturgické texty to jsou, na které skládá téměř výlučně. A nejsou to věci jenom zkušebné; jde o věci umělecké hodnoty u tohoto nadšeného autodidakta. V Olomouci měl možnost pomocí Josefa Nešvery seznamovati se s dobrou hudbou církevní a jejími představiteli; taková jeho mše pro mužské hlasy s průvodem varhan, takový jeho hymnus »Veni Creator Spiritus« pro vyšší hlas s průvodem varhan jsou opravdu cenné věci, které prohlíží zpytavě na konservatoři drahý Wiedermannovi učitel — prof. Karel Stecker; skladby chválí, nutí do dalších komposic, odmítá už přijímati 26 | ||||
|