NEZAŘAZENO
Ročník: 1944; strana: 65,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
mální a jednotností stylu. Postup vokálních hlasů je všude přirozený, nenásilný a svědčí o výborných znalostech autorových v reprodučních možnostech lidského hlasu. Modu-lační plán skladeb je vždy dobře promyšlen tak, aby dílo působilo zajímavě a hudebně svěže. Výběr harmonisačních prostředků se děje ve smyslu mírné modernosti. Skladebný sloh je dílem homofonní, dílem — a to převahou — polyfonní. Formální i obsahovou dokonalostí zvláště vyniká »Mše ke cti sv. Václava«, jež obdržela cenu České akademie. Také »Missa solemnis« je hudebně krásná a působivá. Značné popularity si dobyla »Mše ke cti sv. Jana Křtitele«, již lze provésti bud' ve smíšeném sboru nebo ve sborovém jednohlasu. Tento druhý způsob je zvláště vhodný a zvukově působivý pro školní sbory. Skladby Doušovy jsou na českých kůrech velmi oblíbeny, neboE mají znaky práce zkušeného praktika, který zná dobře potřeby a možnosti chrámových sborů větších i malých. Některá díla Doušova pronikla i do ciziny a byla tam příznivě posuzována.

Poměrně málo psal prof. Douša světsky"ch skladeb, jež byly vyvolány spíše potřebami sbormistrovské praxe, než vnitřní nutností.

Přehlédneme-li celkovou životní práci tohoto pilného církevního skladatele, a posoudíme-li ji objektivně, shledáme, že je vskutku bohatá a hudebně hodnotná. Není v ní sice dravé průbojnosti v hledání nových cest, zato však vyniká poctivostí hudebního projevu a důsledností v provádění vytčeného programu. Celá tato činnost se člení několikerým způsobem, směřujícím vždy a všude k živé praxi a k reálním potřebám doby. 1. V oboru výkonné hudby se uplatnil prof. Douša jako varhaník a ředitel kůru. 2. Tvůrčí činností skladatelskou náleží životní dílo Doušovo skoro úpině hudbě církevní. 3. Velikou práci vykonal zesnulý jako organisátor a dirigent duchovních koncertů. 4. Osvědčil se také jako neúmorný sběratel skladeb starých českých mistrů. 5. Vynikal jako bystrý pracovník stavovský, který vykonal v odborové organisaci práci obrovskou a dovedl řešiti mnohé stavovské otázky tak nesmlouvavě, že si získával často i mnohé odpůrce. Jeho ušlechtilou snahu charakterisuje založení Doušova fondu ve prospěch sirotků a vdov po varhanících a ředitelích kůru v Jednotě hudebních stavů. 6. ilspěšně pracoval prof. Douša v hudební pedagogice, kde dovedl dobře postřehnouti účelnost method, při-bližujících učivo žáku cestou zdravého a promyšleného didaktického postupu.

Stojíce pod dojmem náhlého odchodu tohoto pilného pracovníka v oboru naší církevní hudby, a přehlížejíce jeho životní odkaz, musíme doznati, že vykonal vskutku veliký kus poctivé práce i že mohl při své energii vykonati ještě velmi mnoho. Jsme přesvědčeni, že skladatelský odkaz prof. Karla Douši bude na českých kůrech dlouho žíti a skláníme se vděčně při odchodu pilného druha. Requiescat in pace!

Seznam skladeb Karla Douši.

I. Církevní díla vydaná tiskem.

Missa in honorem Seti Venceslai op. 5 pro soli, sbor, orchestr a varhany, poctěná cenou České akademie (1900). — Missa solemnis op. 10 pro soli, smíšený sbor, orchestr a var-hany (1908). — Missa in honorem S. Joannis Baptistae op. 16, pro soli, smíšený sbor, orchestr a varhany (Cyril 1912). — Nešpory na Boží hod velikonoční, na Boží hod svatodušní a svátek Božího Těla, pro smíšený sbor a varhany. — Výtky Spasitelovy (Improperia). — Litanie o Nejsvětějším Jménu Ježíš a Otče náš, op. 8. — Litaniae Ss. Nominis Jesu op. 9, vše pro sóla a smíšený sbor bez průvodu. — Hymnus »Te Deum laudamus« op. 17 pro smíšený sbor a varhany. — Antiphona »Regina coeli« pro soprán alt s průvodem varhan nebo pro smíšený sbor a varhany (Cyril 1910). — »Ecce sacerdos magnus« pro smíšený sbor bez průvodu (Cyril 1909). — »Ecce sacerdos magnus« pro 4—8hlasý sbor béz průvodu op. 14, v Řezně 1910 Coppenrath. — Missa glagolskaja op. 21 a 21a pro smíšený sbor bez průvodu a pro mužský sbor bez průvodu.

II. Církevní skladby rukopisné.

Hymnus »Te Deum laudamus« op. 12 pro soli, smíšený sbor 4—8hlasý, velký orchéstr a varhany (poctěn cenou z fondu dr. Kaňky). — Staroslovanská a latinská Mše ke cti sv. Jana Nepomuckého op. 20 pro soli, smíšený sbor, orchestr a varhany. — Korunovační hymnus, graduale a of fertorium pro osmihlasý smíšený dvojsbor á capella (komponovaný k milleniu svatováclavskému 1929). — Graduale a O f f ertorium pro osmi-

65
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ