S kruchty a podia
Ročník: 1944; strana: 72,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
jsme zpívali chorálně, latinskou mši i Pange lingua. Na to intonoval p. vikář česky (! ) »Chléb s nebe« a orati též česky. Po mši řekl slečnám na fai•e, které též s námi zpívaly, že to dlouho trvalo: »Ale oni si ani jediné slovíčko neodpustili, ani jediné (sic!)«. Tak se vyjádřil, stěžuje si, že prý je starý a že jsme to zdržovali. To bylo místo pochvaly. V úctě B. T. Doslov redaktora. Za ono uznání z úst vsdp. vikái•e můžete být všichni vděčni, vykonali jste všechno dobi•e podle církevních nařízení, a nyní očekávejte klidně odplatu od Toho, kdo jediný bude všem odplácet na věčnosti. Zde na zemi bud'te piipraveni na nepočhopení, nevděk a

mnohdy ústrk i od povolaných. A zase si řeknete: »Zpíváme a hrajeme Kristu Pánu, a ne lidem, ti mohou jen poslouchat a dávat pozor, zda to dobie vedeme podle vule Církve«. Kdo působí vei•ejně, je podroben veřejné kritice, at je to sbor na kůru, či kněz u oltáře. Jsou-li někde shledány nedostatky nebo závady, možno je vytknout, aby byly odstraněny, bez jakékoliv osobní zaujatosti, jde pouze o věc. Mnohé z těch věcí pocházejí z jakési navyklé pohodlnosti, nevědomosti, ne ze zlé vůle; stačí mnohde pouze na ně poukázat a příslušní činitelé rádi se postarají o nápravu. Vaše »hudební pout« letošní byla zajímavá a poučná i pro naše čtenáře.

S kruchty a podia

Rozmach chrámové hudby v zrcadle apoštolských nařízení o obnově posvátné hudby a zpráv

o činnosti chrámových sborů v měsíci dubnu roku 1944.

Posvátná hudba, jakožto podstatná součást slavnostní liturgie, má sni společný hlavní cíl, s l á v u Boží a posvěcení a vzdělání věřících.

Motu proprio Pia X., čI. 1.

K poctě skladatele K. H. bude provedena ve zdejším chrámu Páně jeho Missa ... při slavných bohoslužbách v 10 hod.

Vývěska na kostele dne 16. IV. 1944.

Koncert duchovní hudby k p ř i p o m í n c e d e-sátého výročí úmrtí ředitele kůru X. Y. pořádal chrámový sbor v děkanském chrámu Páně v T.

Večerní České slovo dne 21. IV. 1944.

Četně navštívený kostel svědčil 0 oblibě varhanních hodinek, které se staly již důležitou složkou v našem hudebním životě. Lidové listy dne 21. IV. 1944.

Všeobecně jest odsouditi jakožto n e j h o r š í z 10-,P á d, aby při úkonech církevních liturgie ,jevila se podružnou a jakoby podřízenou hudbě, zatím co hudba jest jenom částí liturgie a její pokornou služkou. Motu proprio Pia X., čl. 24.

Dílo vystihuje jemně a barvitě bohoslužebnou n á l a d u a po stránce výrazové půsoibí v každém směru povznášejícím dojmem. Škoda, že skladba byla přerušována nezbytnými písněmi chrámovými. V samostatném uzavřeném provedení nabyla by snad ještě větší působivosti.

Moravské noviny dne 15. IV. 1944.

Také o velikonoční neděli byla ve farním kostele podána koncertní mše M. S. Kostelíček nepojal všechny milovníky církevního zpěvu, a proto b u-de mše provedena po první májové

p o b o ž n o s t i v neděli 30. dubna o půl 7. hod. Budou také přidány další hudební vložky.

Národní práce dne 22. IV. 1944.

D o T. p. O. a o k o 1 í! V pondělí velikonoční provedena ,bude v místním farním kostele vynikající dílo našeho věhlasného skladatele X. Y. Účinkuje č e t n ý chrámový sbor. Milovníci vážné hudby a uměleckých požitků

z m í s t a i o k o 11, nenechejte si ujíti tuto příležitost! Dobrovolné milodary ve prospěch nových varhan.

Lidové listy dne 7. IV. 1944.

Mezi rozličnými druhy moderní hudby nejméně uhodrrgjm k doprovodu úkonů bohoslužebných jest sloh d i v a d e l n í . Motu proprio Pia X., čl. 6.

Prohlašujeme tu, že ve zpěvu s průvodem o r - claestrxc církev rtéuidí dokonalejší jorm u h u d e b n í a pro služby Boží vhodnější.

Konstituce Pia XI., y~ 4.

Zakazuje se 'v kostele užívati klavíru, jakož i nástrojů hřmotných nebo rozmarných. Motu proprio Pia X., čl. 19.

Sólový hlas nesmí při výkonech převládati; spíše mějž povahu prostého naznačení nebo náběhu melodického. Motat proprio Pia X., čl. 12.

Mše se daleko vymyká běžnému řemeslu kůx•ových skladatelú. Co je o b z v 1 á š t ě t y p i c k é pro tuto mši, j e d r a m a t i s o v á n í mešní hudební formy i jejího obsahu. Mysticky velebné thema harfy ... příznačný úder tympanu ... kantiléna houslí ... sladké souznění tremola smyčctx a harfy. . , atd.

Polední list dne 26. IV. 1944.

Zejména obě písně v provedení p. N., v i r t u o-s a na pozoun, zanechaly v posluchačstvu hluboký dojem.

Lidové listy dne 12. IV. 1944.

Sbor je tu složkou povětšině podřadnou. H 1 a v-ní úkol pi•ipadá sólistům, jejichž zpěv, doprovázený varhanami a c e m b a 1 e m, jest rázu recitativního.

Lidové listy dne 4. IV. 1944.

Chrámové hudbě je věnována v X. největší péče, a to jak ve farním chrámu církve katolické, tak

i v novém sboru církve českomoravské. Četní vynikající sólisté spolupůsobili

j i ž s chrámovým sborem pi•i provádění skladeb věhlasných skladatelů církevní hudby.

A-Zet (Hradec Králové) dne 21. IV. 1944.

Prosti'edí chrámové zůstane vždy nejvhodnějším pro provádění duchovních skladeb, nebot účin duchovních skladeb n e n í r u š e n p o t 1 e s-

k e m. Kostnické jiskry dne 20. IV. 1944.

M. Venhoda.

72
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ