| ||||
| ||||
Rovněž i otázka církevní školy pěvecké dosud se u nás neřešila. Obecná Jednota Cyrilská kdysi tu vypomáhala svými varhanickými kursy a snad první ona pojala úmysl vybudovati církevní pěveckou školu, za kterýmž účelem založila před lety i M~llerův fond jakožto finanční základ, který by umožnil uskutečnění tak krásné a potřebné myšlenky. Doufejme, že v blízké budoucnosti se bude u nás řešiti otázka dostatečné výchovy ředitelů kůru a varhaníků, doufejme, že se jednou dočkáme i zřízení církevní školy pěvecké a že v seminářích se bude věnovati větší péče hudebnímu a pěveckému vzdělání kněží.
Jest si vroucně přáti, aby rostly nadšení a láska k církevnímu zpěvu a hudbě, aby na kůrech kostelních působili lidé nejen hudebně a pwecky vyškoleni, nýbrž i srdcem zbožní, kterým by předpisy o posvátném zpěvu a hudbě byly závaznými a ktérým by šlo vždy jen o čest a slávu Boží a o povznesení myslí a srdcí lidských k Pánu Bohu. Naše cyrilské hnutí se již dlouhou řadu let svědomitě stará o povznesení posvátné hudby a zpěvu v našich chrámech. Všude, kde se setká s porozuměním a dobrou vůlí, zakládá farní jednoty cyrilské, které obstarávají při farních chrámech církevní zpěv a hudbu. Svým časopisem »Cyril«, který jest nejstarším hudebním časopisem u nás, snaží se vychovávat a poučovat, ve své edici vydává i vhodné církevní skladby a poučné spisy. Škoda, že všude se nesetkává s porozuměním a že jsou stále ještě farnosti, kde se o cyrilském hnutí nic neví a nechce věděti a kde to také na kůru smutně anebo někdy až příliš vesele a světsky vypádá. III. VARHANY Varhany jsou vlastně jediný hudební nástroj, který církev připouští při posvátné bohoslužbě. Varhany mají při liturgii důležitý úkol. Bud' se uplatňují jako sólový nástroj anebo doprovázejí liturgický zpěv. Pokud se tyče sólové hry varhanní, platí tyto církevní předpisy: Varhanní hra musí býti provanuta duchem svatosti. Prosta vší světskosti, a to jak sama v sobě (v hudební myšlence), tak i ve formě.. Má míti stálý zřet°1 k posvátným úkonům, které doprovází, zvláště při nejsvětější oběti mše sv. To platí už o předehře, která silou zvuku a myšlenkovým pojetím má se říditi náladou svátku, jaký se slaví. Jistě že na svátek Narození Páně bude zníti jinak než na svátek Sedmibolestné Panny Marie a pod. Svatost varhanní hry! Jak je vzácnou! Zde snad je to každému jasno, že není-li svatosti a zbožnosti v srdci, že jí nemůže býti ani ve hře. Nemo dat, quod non habet. Nikdo nemůže dáti, co sám nemá. A jak jest krásnou a působivou, kde se s ní setkáme! Jak by mělo na tom varhaníkům záležet, aby jejich hra v kostele byla modlitbou! Hra varhanní má býti uměleckou. Varhaník má míti odborné vzdělání, aby jeho umění bylo tím nejlepším vy"konem, jak toho církev vyžaduje na každém jiném umění, které přijala do svých služeb. I tomuto požadavku se namnoze nevyhovuje. Často slyšíme v kostele ubohou diletantskou hru, která zápasí s nejzákladnějšími požadavky techniky a harmonie. Je to skutečně někdy hotový zápas o čtení not, piný harmonických chyb a nedokonalostí. Někdy dokonce celé umění se scvrká na hru jedním nebo dvěma prsty v ubohých terciích s bručícím tónem pedálu. Nejhorším zlem jest, že varhaníci začátečníci a diletanti nehrají předehry a mezihry z tištěných předloh a že se pouštějí do vlastní improvisace. Ta ovšem vypadá! Hraní z not nejen nutí ke cvičení doma a získává se tím technika ve hře, nýbrž také se tím nabývá i znalosti harmonie. Nemůžeme tedy ani dost doporučiti, aby varhaníci hráli preludia z not! Doporučujeme varhanní přede-hry od Říhovského (50 vánočních preludií, Praktický varhaník, Kniha preludií), Treglera (64 krátkých předeher a meziher, 100 preludií), Trumpus (Theoreticko-praktická škola pro varhany). Vesměs vydáno u Mojmíra Urbánka, Praha II, Jungmannova třída. Potom: Kubát N. (100 snadných meziher), Veselý Václav (Díl II.—III. Sbírky krátkých a snadných předeher a doher) a Zelinka Jan Ev. (Český varhaník, sešit 1-4). Vesměs vydáno u Fr. A. Urbánka, Praha II, U Národního divadla. Jos. C. Sychra (125 předeher a meziher), vydáno u K. Barvitiusa, Praha II, Myslíkova ulice. Nebude-li možno je v dnešní době dcstati, ať si je každy" dobře zaznamená a až budou na skladě, at si je objedná. Varhany nazývají se královským nástrojem, ale jak málo králů umění k nim zasedá! 74 | ||||
|