| ||||
| ||||
-95
očekával jsem v dómě valnou schůzku. K jedenácté počala se však svatyně piniti a prvé než vyšel kněz k oltáři, byly prostory ohromného chrámu zbožnými katolíky všech stavů naphlčny. Byl-li jsem jíž pouhým pohledem na rostoucí davy překvapen a dojat, nikdy nezapomenu na dojem, jaký jsem pocítil, když celé shromážděni 6000 lidu zvučným hlasem zanotovalo píseň, když zpěv z tisícerých prsou valil se z lodě do lodě, a sjednocený k vysokému sklepení se vznášel, když zbožný lid porýnský všech stavů a každého stáří jedněmi ústy úpěnlivým hlasem o smilování nebes žádal. Jakkolivěk při zpěvu nepanovala přísná jednota, aniž nápčvy církevními nazvány býti mohou (zpivalat se Haydnova ,Hier liegt vor deiner Majestát"), kdykoli zavzněly klenutím chrámovým vyšší tony c, d, e, pronikal zpěv až do utrob duše a budil dojem velikolepý a velebný. Tehdáž jsem živě si představoval, jak vznešený mohl by zaznívati zpěv ve chrámech vlasti naši z úst zpěvného lidu česko-slovanskébo, hudebnč tak nadaného, kdyby se opětně pečlivé pěstoval slavný český chorál, který jednou již slavně kvetl, nyní však bohužel v pokladech kancionálů zahrabán, nepoužit a nepoznán ku veliké škodé života náboženského odpočívá. Nadejde-li pak doba opětného vzkříšeni jeho ? ToE nejvřelejším přáním srdce mého ! V poledne od 12—1 hodiny konal Witt ku poučeni přítomných řiditelů kůrů se zpěváky hlavního chrámu zkoušku, ve které se zpívalo totéž pětihlasné Graduale, jež při službách Božích provozovali, za tou příčinou, aby se ukázalo, kterak při změnénýeh poměrech akustických tutéž skladbu v tempu rychlejším a s jemnčjším odstiňováním před-nášeti možno. Tfmže způsobem zkoušeny jsou ještě dvě jiné menší skladby. Praktická přednáška tato byla velmi poučná a instruktivní. Odpoledne pak ve tři hodiny měli členové jednoty Ceciliánské první valnou schůzku uzavřenou, kde se radili o záležitostech spolkových, načež následoval 0 6. hodině večerní v prostranném sálu měšianské besedy první koncert, při kterém jmenovaný as třiceti-členný sbor stoličního chrámu řízením kapelníka Koenena následující skladby provozoval: L a) Introitus z Missa de requiem od Fr. Anerio. b) Sequence : „Dies irae” od Fr. Anerio. 2. Responsoria pro pašijový týhoden od neznámého skladatele: a.) „Pece vidimus eum,” b) „Ieee quomodo moritur justus.” 3. Motett ,Peccata mea, Domine," pro dobu postní, sbor pčtihlasný od Rolando Lasso. 4. Motett ,Voce mea ad Dominum clamavi" pro basové solo s průvodem harmonia od L. Viadana. 5. Vánoční motett čtverhlasý ,Adeste fideles" s průvodem od Fr. Koenena. 6. Palestrinův motett vánoční „Dies sanctificatus.” 7. Pětihlasné Offertorium Wittovo ,Diffusa est gratia." 8. ,Gloria" a ,Agnus Dei" z Missa „Octavi Toni” od Fr. Koenena. 9. ,Onlnes gentes" motett ku slavnosti na nebe vstoupení Páně od G. M. Casini. --- Při nesmírném návalu obecenstva, jež velmi prostranné místnosti těsně naplňovalo, panovalo sice v sále tropické parno, předce však ani jediný neopustil své místo, dokavad se veškerá čísla programu neprovedla. Poznamenati sluší, že mezi přítomnými nalezal se při tomto, jakož i při koncertu následujícího dne od počátku až do konce známý Kolínský arcibiskup Pavel M e l c h e r s v průvodu světícího biskupa Baudriho, oba pak s patrnou pozornosti a zálibou naslouchali velmi pěkné přednášce udaných sborů, jež bez affektace, prostě, jadrné a bezpečně se provozovaly. Největší dojem způsobilo pčkné řídícího kapelníka mAdeste fideles", které po bouřlivé pochvale muselo se opakovati. Koenen jest roztomilá, jemná a něžná povaha, — a právě takové jsou též jeho skladby, — hudební fotografie jeho duše. Po ukončeném programu došel si arcibiskup ku Koenenovi a pojav jej za ruce, děkoval jemu veřejně slovy upřímnými za neunavrou práci, kterou o zvelebeni a opravu zpěvu kostelního pečuje. Zaslouženou uznalostí vrchního pastýře bylo veškeré obecenstvo mile dojato. Po koncertu byla volná zábava ve dvoraně domu katolických tovaryšů pěkně upravené. Přípitky a písně střídaly se s hudebními přednáškami, tak že i zábava stala se poučnou. Když se mezi přítomnými rozhlásilo, že Fórster a já jsme Čechové, obracela se na nás všeobecná pozornost, jako na tvory Boží až dosud neznámé. ByiiE jsme jednak nejvzdálenějšími hostmi, kteří slavnost Ceciliánskou navštívili, jednak jsme vypadali jako všickni ostatní lidé. Prokazalovai se nám mnobá zdvořilost a úslužnost za pobytu v Kolíně zejmena od Fr. Witta, kterou vděčně připomenouti dlužno. V sále tovaryšů nalezalo se též harmonium. I pobfdnul jsem přítele Fiirstera, aby k všeobecnému rozjaření, v jakém se veškeří účastnici nalezali, přednáškou na harmonium přispěl. Pravý hudebník se nedá pobízeti. Šel a zahrál dvč gavotty od Bacha. Hřimavý potlesk nechtěl skončiti po výtečné hře. Jemný způsob přednášky, jakou se vyznamenává Firster, by1 jim nový a neznámý. Konečně jsem se odebral dosti pozdě s milým hostitelem, který si pokaždé pro mne přišel, do fary u sv. Jana Kř., abych si odpočinul na sklonku dne tak bohatě poučného a utčšeného. | ||||
|