S kruchty a podia
Ročník: 1947; strana: 24,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
hudby zaujímají přední místo mezi pracemi Malátovými národní písně, které zpracoval v rúzných sborových úpravách zpúsobem jedinečny"m. Jeho školy pro housle, harmonium, flétnu a pro klávír řadí se k významným dílúm pedagogickým. Kniha hodnotného obsahu a vkusné úpravy. J. D.

Josef Teichman: Bedřich Smetana -život a dílo. Vydalo nakladatelství Orbis, Praha, stran 458, cena 120 Kčs. Autor sám v úvodu této knihy uvádí, že psal lidové podání života a díla k 60, výročí Smetanova úmrtí. Jest to dílo, které souvisle objasňuje čtenáři život Mistrův od chvíle narození, přes trpké chvíle jeho utrpení k největšímu vzepětí tvůrčí síly, až k posledním okamžikúm smrti. Práce. tato přibližuje Smetanu lidu tím více, protože je psána lidsky, prostým srdcem, napiněným úctou a láskou k našemu velkému umělci, jehož hudba dodnes mluví k českým srdcím a byla posilou národu v jeho nejtěžších zkouškách. I rozbor Smetanových děl jest psán tak, aby nejen život, ale i dílo a tvůrčí genialita Mistrova byly přiblíženy širším vrstvám lidovým. Kéž také spiní oto dílo své poslání! J. D.

Mirko Očadlík: Svět orchestru, díl II. České orchestrální skladby. - Vyšlo nákladem Orbisu v Praze, stran 706, s četnými notovy"mi ukázka-

Zpívali nám Moravští učitelé. Přehlídkou umění a krásy sborového zpěvu bych nazval každoroční povánoční koncerty Pěveckého sdružení moravských učitelů. Jimi vzrostla kultura sborového umění reprodukčního do takové výš 2, že jest nejen ctí, ale vskutku udělením akademické hodnosti skladateli, byla-li jich práce znovu jimi vytvořena těžko překonatelným po-dáním. Zavřete_li v tichu a napětí koncertní síně oči, jako byste se octli mnohdy v chrámu, v němž jedině vynikající schopnosti talentovaných jedinců a dokonalá dovednost celku v rytmické i dynamické součinnosti splývají v radostný a blažený chvalozpěv. Právě tím mnohdy blahodárně zaptisobá i na posluchače a zpěváky tolika množství jiných těles a činitele hudební kultury církevní, která na kůrech chrámových kdysi tolik znamenala. Vzpomeneme-li si maně za dob okupace na takové vystoupení PSMU v Týnském chrámu, musíme se jen sklo, niti nad úžasnou a dúslednou prací tohoto slavného tělesa, jehož výkony dovedou duši i pro-stého posluchače připraviti úchvatný požitek a pro kultivovaného ctitele sborového umění přímo duchovou očistu od všedního nánosu života i ve chvílích nejtěžších. Jestliže nepřed-nášeli na prvním koncertu, který jsem mohl sledovati, Fbersterova Oráče,, Sv. Václava anebo Křížkovského, jehož sv. Cyrilem a Metodem v r. 1940 rozechvívaly se klenby chrámu Týnského, přece jen jejich tehdejší prosbě Sušilova textu »Vždy at v kráse, zaskvívá se nad Slovany obloha« všemohoucí Bůh vyhověl. - A tak ve svobodné vlasti bez zkomolených a censurou neznásilřrovanýeh textú přišli opětně mistři pěvci moravští, aby dvěma koncerty -

mi, cena 150 Kčs. Autor ve svém díle uvádí

symfonická díla doby předsmetanovské: Ant.

Rejcha, Jan Václav Voříšek, Jan V. Kalivoda,

Fr. Škroup, Ant. Emil Tittl, Hynek Vojáček,

Jan Kanka, V. J. Tomášek, Jan B. Kittl, L. E.

Měchura, V. J. Veit, Aug. Vilém Ambros, J. L.

Zvonař, Al. Hnilička, Ludevít Procházka, Fr.

Zdeněk Skuherský. Následuje dílo Bedřicha

Smetany, Ant. Dvořáka, Zd. Fibicha a navazu-

je řada dalšich českých symfonikú: Blodek,

Šebor, Hřímaly, Karel Bendl, Emanuel Chvála,

Jindřich Káan z Albéstú, Karel Kovařovic, Ka-

rel Weiss, J. B. Foerster a konečně zakladatelé

hudební moderny: Vít. Novák, Josef Suk, Ota-

kar Ostrčil a Leoš Janáček. Z osobnosti nové

hudby: Rudolf Karel, K. B. Jirák, Otakar

Jeremiáš, Fr. Pícha, Jaroslav Řídký, Emil Ax-

man, Vil. Petrželka, Jaroslav Kvapil, Osvald

Chlubna. Z dalších pa,k Oskar Nedbal, L. Vít.

Čelanský, Rud. Zamrzla, Ladislav Prokop, Stan.

Suda. Otakar Šín, Jaroslav Křička, Jan Kunc,

Jaroslav Jeremiáš, Miroslav Krejčí, Josef Bar-

tovský, kteří tvořili v duchu skladatel$ XX.

století. Mirko Očadlík rozebírá ve svém díle na

tři sta děl, uvádí inspirační podklady skla-

deb a pomocí četných notových příkladů umož-

ňuje čtenáři vniknouti do struktury děl- a po-

znati jejich thématické myšlenky. Velmi hod-

notná pomúcka pro posluchače koncertý sym-

fonických i ke studiu orchestrálních děl vúbec.

J. D.

5 kruchty a podia

prvním s novinkami a druhým lidového tónu odhalili svá srdce. Slavnostní lesk koncert$ byl současně zvýšen i příležitostí jubilejní. Ne-bot čtyřicet let působí v PSMU jeho záslužný sólista a vynikající umělec S t. T a u b e r, bez jehož lahodného a teple zbarveného hlasu si těžce' představujeme, činnost sdružení, jehož byl spolutvořitelem v pravém slova smyslu. A uplynulo-li od té doby, kdy opustil taktovku sboru jeho jemný a distinguovaný dirigent prof. F e r d i n a n d V a c h, deset roků, ani nám se nyní nezdál přechod do rukou vzorné-ho dědice Vachova, znamenitého nejen dirigenta, ale. i skladatele prof. J a n a Š o u p a l a, tak vážným, jak by se dalo předpokládati. A přece vývojové přednosti ukázaly se v tako, vé přesvědčivé síle„ že lze mluviti jen o zdárné evoluci sboru, který nám cizina múže záviděti. Pod taktovkou sbormistra Šoupala, dopiněn novými svěžími hlasy, opětně talentovanými a již s tělesem organicky srostlými, representuje sbor mistr$ pěvců moravských něco, co uměleckou disciplinou a tvůrčí spolupraoi sboru dá se těžko předstihnouti. Vždyt nejtěžší a nejnamáhavější sbory (realistický B e r n a r d Ž á r A. Piská.čka a úchvatná O s t r a v a Jeremiášova i náladově vroucí Č e s k á legenda v á-n o č n í od O. Ostrčila) až po nadýchnuté okra, je písňové (Jindřich, Foerster a Šoupalovy Č i ž m i č k y) byly reprodukovány nepřetržitým dechem nejvyššího uměleckého snažení bez kazu a jediné rušivé disonance. Kéž dlouho přicházejí k nám k těmto zářivým večerům vánočním a též blahodárně zasévají lásku a porozumění ke sborovému zpěvu v celém národě! drag.

24
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ