| ||||
| ||||
rova »Missa convictus« pro dvojsbor a varha-
ny. Třetí číslo byl sólový zpěv od J. B. Foer- stra: »Dva žalmy« Přednesl jej člen olomoucké opery p. František Kunc. Po přestávce zahájil smíšený sbor opět Foersterovou »Modlitbou na moři«, kterou vystřídalo olomoucké kvarteto přednesem Sukovy »Meditace na chorál svato- václavský«. Závěrečné číslo tvořila Vojtěcha Říhovského »Velkopáteční kantáta« pro smíše- ný sbor, sóla, orchestr a varhany. Sóla zpívali opět členové opery sl. Daňková, p. Vogl, tenor, a p. Vladimír Stropnický bas, na varhany do- provázel člen CJ MUC J. Veith. Koncert poctil návštěvou nejdp, kapitulní vikář Dr Stanislav Zela a četné obecenstvo. Byl to po dlouhé vá- lečné době opět první větší podnik a našel u kritiky piné pochopení. Všechny se shodují v ocenění záslužné činnosti v nacvičování sta- rých církevních skladeb, A nemenší zásluhu o zdar koncertu má sbormistr Jaroslav Budík, který se nezalekl obtíží a spojil v mohutný šik Cyrilské jednoty s operním orchestrem a jeho sólisty. Necht žehná Bilh další společné práci! T. D. • Gounodova mše v chrámu Panny Marie Sněžné v Praze, Zásluhou P. Karla Peřta OFM konají se ve jmenovaném chrámu Páně bohoslužby pro francouzské příslušníky katolické církve v Praze. V neděli 11, května t. r, byla sloužena slavnostní mše sv. ke 'cti sv. Jany z Arcu, francouzské národní světice; při mši sv. byla provedena Ch. Gounoda votivní mše »Messe á la mémoire de Jeanne d'Arc« pro sóla, smíšený sbor varhany. Gounod, žák (mezi jiný-mi) našeho Rejchy, byl vynikajícím skladatelem duchovní a církevní hudby. Empir a romantis= mus ovládal tyto druhy jeho skladeb. V duchu empiru je psána uvedená mše, v níž z technických prvkil proniká do zvroucnělého, až do sentimentality vybfhajícího tónu; v duchu církevního romantismu, blížícího se ovzduší uzavřenějšího, přísnějšího cecilianismu, je psána taková »Missa choralis«, mše, komponovaná na thema, jež tvoří knězova intonace ke Credu —práce z Gounodových děl zvláště hodnotná; podobného rázu je třeba motetto »Inviolata, ir.-tegra et casta«, uveřejněné ve sbírce »Recueil de Motets á deux voix égales«, kterou sestavil abbé J. Delporte; do sbírky byly vřazovány jenom práce přísnějšího čírkevního slohu. Je chvályhodno, že »Cyrilská jednota u Panny Marie Sněžné« pojala do svého pořadu francouzské církevní dílo. Dávno jsme si u nás měli všímat něco víc francouzské církevní hudby jak oné, pocházející z doby před vznikem »Scholy cantorum«, tak i děl skladatelů z tétoskoly vy-cházejících i těch, kteří ovládají dnešek. Bylo by to poučné — pronikly by také hodnoty i rozsah naší církevní hudby (zatím pěkné ukázky padával z této hudby J. Herle, nyní Dr Michl na kúru sv, Františka — Gounod, César Franck —, o významu prof, O. A. Tichého s ohledem na francouzskou církevní hudbu jsem psal minule). — Zpěv Farní cyrilské jednoty u Panny Marie Sněžné byl prolnut zbožností a láskou i nadšením pro francouzského ducha církevní hudby, jak jej nesl v sobě empir, jenž tu vyzníval mnohým členilm nově a k sobě strhoval méně zvyklým zpilsobem zpodobení Božího slova, jak je v sobě měly jednotlivé části mše (až na chorální Credo z pera Dumontova) — neboP, mše Gounodova nemá prokomponovaného Creda. Sbor k studiu Gounodovy mše šel dobře připraven; jeho jemný, vláčný způsob zpěvu, s vhodně volenými, povaze církevní hudby dobře přiléhajícími tempy, s ne-násilnou a přece výraznou dynamikou — to vše mělo předpoklady k tomu, aby také empir nalezl v reprodukci pravý církevní tón. Zasloužil se o to i výborný dirigent prof. Včelák, který správně rozpoznal vžité podmínky přednesu, jak je vtiskuje svému sboru jeho pilný, svědomitý a slohově jemně cítící sbormistr. Prof. Včelák vhodně vtiskl tyto předpoklady i své-mu pojetí skladby — tak vyzněl nám Gounod církevně, nábožně. Při tom vhodně a přirozeně zapadala do sboru sóla sl. Šeflové, pí Kudrnové, pánil Dra Čejky a Nouzovského, jakož i precisní hra varhan Dra Wiinsche a harfový doprovod pí Zunové, C. S. Gramofon Dr Jaroslav Bartoš: Smetanova hudba na grar mofonových deskách. Vyšla v nakladatelství U n i v e r s u m v Praze. — Cena brož. 85 Kčs. Stran 212, Autor, známý z četných diskografických publikací, předkládá tu veřejnosti ob-jemnou práci, věnovanou dílu našeho geniálního hudebního skladatele, pokud je zachycena na gramofonových deskách. Těžiště knihy tkví v soupisu Smetanových skladeb na deskách. Obsahuje 2267 údajil, z čehož je 1.539 samo-statných snímky. Práce zaujme hlavně svým objevitelským rázem: při naprostém nedostat-ku pramenil o starších deskách musil autor smetanovské snímky nejprve zjistit a objevit jednak v soukromých sbírkách, jednak ve starém materiálu, jehož se použije k výrobě no- 45 | ||||
|