Nejbližší úkoly OJC k povznesení chrámové hudby
Ročník: 1947; strana: 53,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Dr Antonín Cala: Nejbližší úkoly OJC k povznesení

chrámové hudby.

Poněvadž správné provádění chrámové hudby a zpěvu závisí nejvíce na varhaníku (řediteli kůru) a duchovním správci, proto, chce-li WC povznést chrámový zpěv, musí věnovat zvláštní pozornost především těmto dvěma nejdůležitějším činitelům.

1. Předně, co se týká varhaníka (ředitele kůru), první a nejdůležitější úkol WC je: postarat se o jeho duchovní obnovu. Tím nechci říci, že by nezáleželo na hudebním vzdělání varhaníka. Hudební vzdělání je základ a samozřejmý předpoklad správného vykonávání varhanické funkce. Ale ještě důležitější než hudební vzdělání je pro varhaníka občasná duchovní obnova.

I když totiž varhaník má třebas nejvyšší hudební školení, i když dokonale ovládá varhany i zpěv, ale chybí mu zbožnost - pak nemůže pinit svůj varhanický úkol dobře. Jeho hudební výkony v kostele mají třebas velkou uměleckou cenu, ale chybí jim to, co je u chrámové hudby podstatné, chybí jim totiž zbožnost a posvátnost. Proto nemohou povznášet posluchače ke zbožnosti. Má-li tedy chrámová hudba náležitě spinit svůj vznešený úkol, musí být především posvátná, musí být prováděna varhaníkem (ředitelem kůru) opravdu zbožným. Nikdo totiž nemůže dát, co, sám nemá. Proto jen zbožný umělec dovede vložit zbožnost do své hry, do svého zpěvu, do svého dirigování. Umělce tedy vede jeho zbožnost k tomu, aby svého uměni po-užíval v chrámu jen k oslavě Boží a k povznesení věřících ke zbožnosti. A takového varhaníka, který není umělcem, který nemá ani patřičného hudebního školení, při-vede jeho zbožnost k tomu, aby si osvojil aspoň to, co nutně potřebuje k řádnému pinění svého varhanického úkolu.

Ze zkušenosti je však známo, že i lidé zbožní po čase ochabnou ve zbožnosti. Proto i lidé zbožní potřebují občas použít nějakého prostředku, který by je účinně po-vzbudil ke zbožnosti. Nejúčinnějším prostředkem k obnově náboženského života jsou však exercicie. Ty dovedou vyburcovat z duchovního spánku i lidi nejzatvrzclejší.

Varhaníkovi pak jeho stavovské exercicie připomenou zvlášť jeho stavovské po-vinnosti, připomenou mu vznešený účel chrámové hudby, a ukáží mu též způsob, jak lze dosáhnouti toho účelu.

Proto prvním a nejzákladnějším úkolem WC bude: postarat se o to, aby každá

DCJ uspořádala ve své diecési každoročně aspoň jedny stavovské exercicie pro varhaníky a ředitele kůru, které by byly po případě též spojeny s praktickým varhanic-kým kursem.

2. Dalsím úkolem WC bude: postarat se, o lepší hudební vzdělání venkovskýcT, varhaníků.

WC sice zamýšlí založit v Praze pro varhaníky školu pro církevní hudbu. Ale uskutečnění tohoto plánu je ještě příliš vzdálené. Než i kdyby tento plán byl už uskutečněn, ještě by to nestačilo odstranit nepostačující hudební vzdělání venkovských varhaníků. Je totiž zcela jisté, že varhaníci z odlehlejších míst nebudou moci dojíždět do Prahy k několikaletému hudebnímu školení. Všichni venkovští varhaníci by se však mohli dále zdokonalovat v církevní hudbě ve střediscích, která by nebyla příliš vzdálena od jejich bydliště.

Myslím, že by k tomu účelu bylo nejvhodnější zřídit v každém okresním městě (nebo aspoň v každém městě, kde je městská hudební škola) každoroční varhanické kursy (hlavně v zimním období), v nichž by se všichni venkovští varhaníci mohli zdokonalit v tom, co nutně potřebují pro své venkovské kostely.

53
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ