| ||||
| ||||
oborech uměleckých, s nimiž chudoba řádová přišla do styku.l') Týkala-li se to přece úpravy zobrazení, pak se tím rozuměl obecně i církevně schválený způsob zobrazování nejsv. Trojice, kde Bůh Otec se zobrazuje jako stařec .sedící na trůně s žezlem a země-koulí, Bůh Syn s ranami po pravici a Duch svatý jako vznášející se holubice. Způsob ten koncem středověku se stal obecným. 14)
Jaroslav Dušek: Jednatelská zpráva OJC v Praze za rok 1946. (Přednesena na valné hromadě WC dne 16. června 1947.) Veledůstojní pánové, vážené shromáždění! »Laudate Dominum in sanctis ejus: laudate eum in firmamento virtutis ejus. — Laudate eum in virtutibus ejus : laudate eum secundum multitudinem magnitudinis ejus. — Laudate eum in sono tubae: laudate eum in psalterio et cithara. — Laudate eum in tympano et choro : laudate eum in chordis et organo. — Laudate eum in cymbalis benesonantibus: laudate eum in cymbalis jubilationis: omnis spiritus laudet Dominum.« Slova žalmu 150., jehož církev užívá často ve svých hodinkách, nás učí, že Hospodin má býti chválen ve svých svatyních, že má býti chválen v žalmech a zpěvy sborovými. To jest nástin účelu Cyrilských jednot, to jest jejich program celoroční činnosti. A můžeme dnes s radostí říci s tohoto místa, že tyto sbory Cyrilských jednot svůj program radostně piní, nebot jejich činnost jeví se především a mohu směle říci: zcela a jedině zpěvem na kůru při posvátných bohoslužbách. To, co konají navíc, to jest snad mimo jejich vlastní program k jakémusi občerstvení členstva, qle jádrem jejich práce jest zpěv na kůru kostela. Zde po celý rok, po všechny neděle a svátky církevního roku jest krásná příležitost k bohaté jejich činnosti, která si ale vy-žaduje dokonalé přípravy a velmi obětavé práce umělecké. Jsou to zkoušky pěveckého sboru, v nichž nutno nacvičiti potřebné zpěvy liturgické — a program jejich nenískrovný. Nejdříve »Asperges me«, at už chorální či prokomponované. Následují pak chorální části proměnlivé. M š e. Graduale, Offertorium, Pange lingua. V některých mších Tracty, v jiných Sequence. Toť tak bohatý program, jaký absolvuje kterýkoli pěvecký spolek na svém koncertu — a tento program musí zvládnouti každou neděli sbor Farní Jednoty Cyrilské na kůru, a jsou mnohé sbory, které mají připraven tak bohatý program, že málokdy opakují nacvičené skladby. Těm budiž vzdána pochvala a. poděkování s tohoto místa, neboť ty Cyrilské jednoty piní nejlépe svoji povinnost a konají nejzaslužnější činnost vůbec: Zpívají ke cti Pánu, oslavují Jej svými zpěvy, žalmy a hymny! Obecná Jednota Cyrilská v Praze pak jako ústředí Farních jednot vyvíjí činnost, jaká náleží ústřednímu spolku. Loňský správní rok snad byl chud na činnost zevní, 13) Chronol. histo:r. legal. I, str. 137. Na téže kapitule nastalo také definitivní rozdělení dosavadní provincie, jež spojovala kláštery české s polskými a rakouskými pod jedním provinciálním vikářem, na provincie tři: českou, rakouskou a polskou: »Quarto. Quod istae provinciae sic distinguuntur: Elustriae per se, Bohemiae per se, Poloniae per se.« 1^) Beda Kleinschmidt: Gesch. der christl. Kunst, 1926, Paderbarn, str. 562--563, LeGLikon f. Theol. u. Kirche (Buchberger) III, 448-449. 60 | ||||
|