| ||||
| ||||
zřetelem k dobovému vývojovému proudu a zároveň jenom pouhým náznakem, nikoli podrobným dolíčením; nemluví se tu ještě o bližším hodnocení skladeb, jak je přinášela doba, dobovému výstihu nedostává se také pozadí, na němž by jeho základ jasněji mohl proniknout — myslím tu na srovnání církevní hudby s hudbou druhých národů; to vše je zůstaveno práci širšího a hlubšího propracování.
Jároslav Dušek: Memorandum Obecné Jednoty Cyrilské k biskupským konferencím roku 1947. Po druhé světové válce od r. 1945 jest patrný v Čechách a na Moravě rozvoj cyrilského hnutí. Jsou toho svědkem nově vznikající farní Jednoty Cyrilské. Ač to není vzrůst závratný, přece jest potěšitelným číslo nových Jednot, průkopnic to hnutí liturgického a strážkyní pravé hudby církevní. Za německé okupace mnoho farních Jednot Cyrilských zaniklo jednak odtržením území, jednak opominutím přihlášení spolku k další činnosti. Teprve jedna z těchto žádá opět za schválení spolkových sta-nov a hlásí se opět k radostné práci, již musela na čas přerušiti. Kolik jest Cyrilských Jednot v Čechách a na Moravě? Jsou to diecésní Jednoty Cyrilské v Českých Budějovicích a v Olomouci, které vyvíjejí činnost, v pražské arcidiecési vykonává funkci diecésní CJ přímo Obecná Jednota Cyrilská. Farních Jednot Cyrilských řádně ustavených jest v pražské arcidiecési 18, v královéhradecké diecési 7, v českobudějovické 3, v litoměřické 1, v olomoucké arcidiecési 21 a v brněnské diecési 12. Vzhledem k počtu far a kostelů jest to procento velmi malé. Jest však třeba uvážiti, že k tomu, aby byla ve farnosti zřízena farní Jednota Cyrilská, jest třeba několik předpokladů: především, aby duchovní správce sám měl porozumění pro hudbu, a to pro hudbu skutečně církevní; dále je třeba, aby měl ředitele kůru nebo varhaníka, který svůj úkol chápe opravdově, cítí nábožensky a umělecky a jest ochoten věnovati svůj čas výchově zpěváků, pořizování hudebního materiálu a podobně. Nejsou řídké případy, kdy farní Jednota Cyrilská, která velmi čile si vedla, pracovala skutečně umělecky po stránce hudební a přísně po stránce liturgické, upadla přímo v nemilost duchovního správce tím, že odepřela o půlnoční zpívané mši sv, zpívati českou Rybovu mši pastorální, jelikož to odporuje liturgickým předpisům. Jest viděti z praktického života, že tam, kde je ustavena farní Jednota Cyrilská, církevní hudba jest na své výši, a tam jest postaráno i o dobrý zpěv lidový. Tam, kde jest chrámový sbor sestavený z placených zpěváků, můžeme slyšeti sice mnohdy díla umělecká, ale víme z praxe, že tento zpěv postrádá duchovního posvěcení - t. j. svého smyslu - býti modlitbou! Farní Jednota Cyrilská již svou tradicí jest zárukou duchovnímu správci, že se lze na ni spolehnouti. U chrámového sboru, odejde-li dirigent, rozpadá se obyčejně sbor, neb není, kdo by jej udržel pohromadě. Kdežto u FJC stará se o vše výbor spolku, ten nalezne vhodnou náhradu, nebo pro nejbližší dobu nastoupí na místo odešlého člena jiný člen FJC. Tím se udržuje život spolkový po dlouhá desetiletí a přechází mnohdy na několik generací členstva. To by měli po-chopiti především vldp. duchovní správcové, kterým záleží na tom, aby v jejich kostele byla prováděna dobrá a liturgická hudba církevní ! Co však jest dobrá a liturgická hudba církevní? O tom nekompromisně hovoří Motu proprio o obnově posvátné hudby papeže Pia X. z 22. listopadu r. 1903 a na toto navazuje dále Konstituce o liturgii, gregoriánském zpěvu a posvátné hudbě papeže Pia XI. z 20. prosince r. 1928. Tyto dva zákony o církevní hudbě jsou pak Cyrilským Jednotám směrnicí jejich činnosti. Proto, že na těchto přísných směrnicích jest založeno cyrilské hnutí, proto se tak pozvolna šíří. Není populární, jeho provádění nese s sebou trochu nesnází. Jest třeba odříkání - především odřeknutí lehkomyslnosti, vyžaduje pochopení odpovědnosti - odpovědnosti umělecké, ale i duchovní. Jest nutno spojiti zde dva proudy - snahu bezvadného uměleckého výkonu a přísnost liturgického zákona, krásu uměleckého podání s citem niterné zbožnosti. To je snahou a cílem cyrilské myšlenky. Někomu však postačí, když při zpívané mši sv. odzpívá lid kostelní píseň (někdy i pochybné hodnoty umělecké), ono to nic nestojí - ani čas a práci, ani peníze. Ale 84 | ||||
|