NEZAŘAZENO
Ročník: 1947; strana: 98,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
že ublíží-li papež Observantům, vyžene všecky Konventuály ze své země. Za takových okolností upustil papež od svého záměru s odůvodněním : „Myslil jsem, že mám co činiti s žebravými bratry, a zatím mám proti sobě všecka knížata.” Od té doby již nepodnikal papež ničeho proti Observantům, ale zato chránil Konventuály před násilím mnohých laiků, kteří vypuzovali Konventuály a místo nich dosazovali Observanty, často ovšem nikoli z lásky k Observantům, jako spíše aby se mohli zmocniti majetků a příjmů vypuzených Konventuálů, poněvadž Observanti takových věcí nepřijímali.?)

V konstitucích shora uvedených z roku 1472 je přímo pozorovati odpor Observantů proti uvolnění, danému Sixtem IV. V téže kapitole, kde se uvádí papežovo dovolení na stříbrné a zlaté paramenty, nádoby a jiné věci, darované vznešenými dobrodinci, uvádí se nařízení, které zakazuje, aby bratři žádným způsobem ani neobstarávali sami, ani nepřiffil...ali brokátová paramenta ze zlata, stříbra, perleti, ani kříže nebo kadidelríice, ani jiné nádoby bohoslužebné, ani loďky ke kadidelnicím, ani lampy anebo cokoli jiného, co by bylo zhotoveno ze zlata nebo stříbra. Výjimku činily jen ty předměty, jež měly cenu do 18 dukátů a váhu jen 10 uncí, dále schránky pro uchovávání Nejsv. Těla Kristova. Hned za tím se uvádí znova přísný zákaz koupě brevířů, biblí a jiných knih, ale již se dodává zmírnění proti dřívějšku, že se ten zákaz týká knih veliké ceny, které se neshodují s chudobou řádovou. Vikářům pak (rozumí se provinciálním) ukládá se, aby přestupky proti těmto předpisům přísně trestali. Podobně se opakují zákazy přebytečných knih u jednotlivých bratří a v a r h a n v kostelích observantských. Vyjímají se zase konventy v Araceli v Římě, Neapoli, Mantově a na jiných podobných místech. Generální vikář Observantů zamýšlí informovati se, kde takové varhany jsou, a pak učiniti opatření.8)

V našem kraji české řádové provincie je důležitá pro liturgické předpisy v obřadech, zpěvu a jiných věcech kapitula provinciální z roku 1473, slavená dne 13. září ve V e 1 k é m H 1 o h o v ě ve Slezsku. Klášter tehdejší s kostelem, zasvěceným sv. Petru apoštolu a sv. Bernardinu, ukazoval na založení samým šiřitelem řádové observance, Janem Kapistránem. Byl mimo městské zdi, jak to by" valo Aodle intencí starých Observantů. Významné jsou předpisy o slavení svátku sv. Václava, jehož den smrti (dies natalis) se slavil v celé provincii jako svátek vyššího stupně, a poněvadž se měl slaviti v celé provincii, nutno míti za to, že již tedy byl patronem provincie. Mimo to byla slavena jako dvojný svátek, ovšem již nižšího stupně, i památka „Přenesení sv. Václava”, což se dnes již v řádové provincii neslaví. Dá se to vysvětliti tím, že postupem času až do našich dob se neobyčejně rozmnožil počet světců a blahoslavených řádových, jimž bylo třeba udělati místo. Podobně se mělo slaviti podle předpisů kapituly i „Přenesení sv. Hedviky” v předvečer sv. Bartoloměje (23. srpna). Dále se předpisuje, aby při každém zpěvu liturgickém žalmů, veršů, hymnů se dělala pausa. Snad to bylo nařízení, které mělo jen korigovat rychlejší tempo zpěvu podle vzoru ještě italských Observantů, kterých bylo jistě na začátku observance v našich krajích většina.

Mimo to zavádí se oprava při hymnu na svátek „Proměnění Páně” na konci, kde se nemělo říkati, resp. zpívati : G l o r i a t i b i, D o m i n e, q u i n a t u s es de V i r g i n e, nýbrž něco jiného. Nepraví se, co to bylo, ale snad to bylo zakončení dnešní: Jesu, tibi sit gloria, qui te revelas parvulis atd. Podobná změna byla nařízena i při hymnu na „Nanebevstoupení Páně”, kde se nemělo zpívati podle dosavadního J e s u n o s t r a r e d e m p t i o, nýbrž se má nahraditi slovy (výslovně se tak praví) : G l o r i a t i b i, D o m i n e, qui s c a n d i s etc. Při „Salve Regina” neměly se zpívati tropy. Bohužel další předpisy kapituly nejsou dopsány; hned za těmito následuje několik stránek prázdných, které asi pisatel, jímž byl podle písma f r. C e 1 e s t i n u s d e G 1 o g o v i a, jenž se na str. 58 píše jako člen kláštera sv. Mikuláše v Bytomi roku 1541,9) měl v úmyslu dopsati, nechávaje pro ně tři listy prázdné, ale pak je z nějaké příčiny neznámé nedopsal.

7) řiolzapfel: Ha:ndbuah etc., str. 131 a násl.

8) Arch. prav. fmanie. Iliibellus albus, fol. 403.

9) libid. str. 31-32. Na str. 58 má rukopis tato slova: »Scriipsit et distinxit fr. Celestinus a Crlogovia in loco ddvi Nicolai intra Bithum anno Dcmuni 1541 die vetu 6. Februarii, ipso die s. DoroUheae.«

98
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ