| ||||
| ||||
nejdůležitější je rejstřík strofických forem: v něm vynikne právě tato důležitá komposiční a strukturální složka písní a v něm bude zachycena ohromná formální bohatost naší duchovní písně, která vytvořila tisíce strofických útvarů a obměn. Tento rejstřík teprv umožní zjišťování závislostí a příbuzenských vztahů mezi jednotlivými písněmi po této formální stránce, vlastně teprv uvede na stopu těchto formálních vlivů a filiací, a namnoze, zvláště při vzácnějších strofických útvarech, pomůže zjistit i autory písní anebo aspoň roztřídí tyto anonymní výtvory do skupin, v nichž bude lze odkrýt a určit básnické školy. Princip, podle něhož bude tento rejstřík strofických útvarů vybudován, je s t r o f a jako organisační jednotka veršů, to znamená prakticky: počet veršů ve strofě. Budou tedy prvním třídícím á orientačním hlediskem strofy jako celky, tedy strofa dvouveršová, tříveršová, čtyř-veršová atd. až do poslední, na verše nejbohatší. Samostatnou skupinou budou písně nestrofické anebo se strofami zcela nepravidelnými a takovými, jejichž princip se nedá vlastně prakticky vyjádřit, jako jsou psalmodie a některé liturgické skladby (na př. tropy, některé sekvence, kyriamina, patriamina a pod.). V rámci každé této skupiny se seřadí jednotlivé zjištěné strofické útvary běžným a nejpraktičtějším způsobem podle hierarchie číselné a písemné (abecední) platnosti, tedy na př. v útvarech pětiveršových v tomto pořadí: 4a 1.Ob lOb 10c 10c; 5a 5a 6b 5c 6b; 6a 6a 6c 6b 8b; 7a 6b 7a 6b 6b; 8a 8a 8b 8b 6b; Sa 8a 8b Sb 7b; 8a 8a Sb 8b 8b; 8a 8b 8a 8b 8b atd. U každého tohoto strofického hesla se pak abecedně vypočtou všecky písně po-dle stručných incipitů. Tím se zároveň získá přehled o tom, které strofické útvary byly nejoblíbenější a které se vyskytují vzácně.
Pro průzkum duchovní písně stejně nezbytným se jeví i pořízení r e j s t ř í k u t'h e m a t i c k é h o, aby zase vynikly ideové skupiny a rodiny, po případě též vzájemné vlivy, aby se ukázala obliba některých themat nebo jejich odlehlost, ale také jejich popularita v některých dobách anebo u rozličných autorů a církví. — Všestranné řešení nejsložitějších problémů hymnologických umožní pak ještě ostatní rejstříky, a to r e j s t ř í k a k r o s t i c h ů (v původních transkribovaných formách i rozepsaných podle jejich samostatných částí, na př. při akrostichu: M a r i a beata, V i t i suscipe vota) ; r e j s t ř í k c h r o n o 1 o g i c k ý, uspořádaný podle časového pořadí (přesných letopočtů anebo přibližného určení na století a desítky let), tak aby vyniklo zjištěné nebo pravděpodobné stáří písní podle doby, kdy vznikly,' anebo aspoň, kdy jsou po prvé zápisem nebo otiskem dosvědčeny; r e j s t ř í k p í s n í p ř e k 1 á d a n ý c h, totiž originálů, z nichž u nás budou především zastoupeny písně latinské, německé a polské; rejstřík autorů, jejichž skladby se pře-kládaly, a konečně seznam autorů nebo překladatelů písní, který by stručně zpracovával také jejich životopisy a hodnotil jejich literární činnost a význam hlavně pro hymnografii. — Očíslování hesel v generálním incipitovém rejstříku by sice dovolovalo zjednodušit rozsah těchto speciálních rejstříků tím, že by se v nich mohly místo počátků písní citovat jejich pořadová čísla z hlavního rejstříku, ale pro lepší přehlednost (i pro vyvarovaní písařských a tiskových chyb, tak snadných při číslicích) doporučoval bych také všude zde citovat co nejstručněji incipit písně a otisknout tyto seznamy drobnějšími úspornými typy. Nepochybuji ó tom, že pomocí těchto rejstříků a zejména jejich důmyslnou badatelskou kombinací bude možno zjištovat věci nyní téměř nepostižitelné, a že se nejednou při tom do-sáhne objevů přímo sensačních. Doplňkem těchto rejstříků, založených více méně na zásadách literárněhistorického bádání a pro jeho potřeby, bude jako t ř e t í s a xn o s t a t n á k n i h a »Thesauru« vypracován a vydán r e j's t ř í k n á p ě v ů. Pro jinou problematiku zpracovávané látky a rovněž pro jiné třídící principy, nedopouštějící současně zladit systém incipitů textových, uspořádaných abecedně, a notových, řízených jinými rozpoznávacími pravidly, nelze rejstřík nápěvů spojit přímo s rejstříkem textovým. Proti němu bude rejstřík nápěvů méně složitý a méně objemný: jednak se vyskytuje mnohem více textů nežli nápěvů, nebot přemnohé nápěvy se vůbec nedochovaly a jiné se zase u celé řady písňových textů -prostě opakují, jednak také organisace průzkumu nápěvů je jednodušší a má méně položek, nežli u textů. Jako neodborník v hudebních věcech nechci však rozhodovat o těchto hudebních otázkách, jak by měly být řešeny, a proto nehodlám navrhovat podrobnější směrnice ani pro uspořádání rejs- 80 | ||||
|