| ||||
| ||||
--- 90 -
Um vroucnější vděky. A dlužníky jsme dávno, jak sv. Cyrillu a Methoději, tak sv. Klimentovi. Oběma bratřím za obrácení na viru, sv. papeži za přijati do Jednoty římsko-katolické. Dva bratři před 1000 lety uvedli nás ovce zbloudilé do bezpečného ovčince pod správu božského, dobrého pastýře. hozením Božím na lezli tehdáž tělo sv. papeže Klemeuta. Svatý papež byl palladieln apoštolů našich na cestách jejich. Byl ohnivým sloupem, vedoucím je do zaslíbené země. Samým Boheln dán jest nám za patrona jednoty římsko-katolické. Proto tělo jeho z Velehradu přenešeno jest do hfma. Tam v městě včiném u nohou sv. Klimenta kosti složil náš sv, Cyrill. V chrámě sv. Klimenta mu připravili slavné lůžko. Tam až do dneška odpočívá a sídlí. Cyrill tedy nás spojuje s Klimentem — papežem — 5 hfinelll a tak posud u lláS zachUVálla jedllota římsko-katolická. By10 spravedllvo, aby Jednota Cyrillská v českém hímě a v ehrámu Páně sv. Klimenta oslavila památku věrozvěstů našich o výroční slavnosti jeho a při té příležitosti se vděkem pamětliva zůstala papeže, který, jsa nástupcem Pia IX., vyvolil sobě jako papež slouti Lvem — králem poušti světové. Lev bázně nezná. Lev hájí spravedlnost. Lev velkomyslně ujímá se slabých. Roma locuta est et Petrus per Leonem. Lem česká má ve znaku svém lva, národ pak náš moeuého Lva v himě a Klimenta v nebi. Bylo spravedlivo oslaviti den sv. Klimenta ve ehrámě jeho, svěřeném správě semiuářské. Svatý Klement sám vyvolil si, kde a od koho oslaven býti chce — v chrámě svém, od od-daných ctitelů svých v semináři. Myšlénka slavnosti zde se zrodila a zde se dokonala. Když obecná Jednota Cyrillská konala poradu a skládala program slavnosti, čtyři zástupeove bohoslovců na pozvání předsedy od představenstva seminářského do schůze vyslaní s radostí uvázali se v úkol s přáním, aby pouze ku zpěvům mešním dány jim byly na pomoc Soprány a Alty pěvecké školy Jednoty Cyrillské, nešpory pak že budou zpívati bez všeliké pomoci ve falso bordouech střídajících se s psahuodií jednohlasnou. Nabídnutí s pochvalou bylo přijato a zdělán program následovně : V den sv. Cecilie co svatvečerní slavnost: pádná valná hromada ,obeené Jednoty Cyrillská", zakončená koncertem duchovním s těmito zpěvy: 1. Sbor z oratoria „Stvořeni světa” od Jos, Hayden-a. — 2. Píseň k sv. Josefu od V. K. Holana. — i. „Ave verum corpus” od V. A. Mozarta. — d. Sbor z žalmu 92. od F. Mendelssohna, -- S. Tři čísla z ,Preces Statiouum crucis" od Frant. Witt-a. -- 6. Dvě vánočnf Gradualia od Jos. Foerster-a. — 7. „Amen” sbor z oratoria „Messiáš” od G. F. Madel-a. Obsadí a pro-vedou oba sbory pěvecké školy Jednoty Cyrillské řízením učitele Fr. Chluma. Na slavnost sv. Klementa dopoledne pontifikální mše sv., při které pěvecký sbor alumnů se Soprány a Alty pěvecké školy přednese mešní skladbu „in houarem Sc. Luciae” od Frant. Witt-a s průvodem varhan. Chorální Introitus, Graduale, Offertorium a Communio z Graduale Romauum zapěje sbor et, pp. bohoslovců. — Vcčcr zakončena bude slavnost pontifikálufmi nešporami v témž kostele sv. Klementa. Veškeré zpěvy provedeuy budou od bohoslovců na dva sbory rozdčlených. Menší sbor na kruchtě zl~ív~ti bude vfcehlasně. („Falsi bordoni" od Frant. Witta na žl. 109. tou. VIII, ži. 110 tou. VII, žl. 111. tou. V., 21. 112, ton. VI , žl. 115, ton. VIII., Maguificat tou. VIII. Antifony k žalmům a ke commemoracím, intonace, veršíky a j. chorálně. „Salve Regina” čtverhlas mužský auctore ignoto ze YVI. věku, „Pange Iingua” pro čtyry hlasy mužské od Gerh. Kordule, bohoslovce a s(-minářského varhanika,) Všichni ostatní co větší sbor v presbyteriu kolem oltáře rozestavený ve střídavé psalmodii zpívati budou jednohlasně s průvodem varhan; vedle žalmů připadnou jim všeliká responsoria. Takovým programem vyhověno artistickým požadavkům. Apparát liturgický bývá připravován v semináři s toutéž svědomitostí a láskou, s jakou částka zpěvná cvičena bývá. Jedním se podmíňnje druhé. Kdo miluje řád zpěvu církevního, miluje stejnorodou správnost liturgickou. Přátelé zpěvu církevního jsou přirozenými zvelebovately liturgie. Jedno od druhého odděliti nelze. Kdo předpisy o zpěvu cfrkevnim za svaté má, tomu též k srdci přirostly předpisy o úkonech liturgických. Tak jest to v semináři. Oné jest vzorné, Konaly se důkladné přípravy v tom i v onom oboru téhož umění bohoslužbu přímo odívajícího. Za takových připrav nadešel den slavnostní. Chrám sv. Klementa pinil se zbožnými ctiteli. Zvonek zavzněl. Varhauy slavnostně vítaly průvod vážně se pohybující celým kostelem. Dlouhá řada bohoslovců superpelicemi oděuých kráčela k oltáři po dvou. Od mřížky začíliaje utvořily pak prostředkem kostela ulici, kterou vážný kmet, akolity a assistencí obklopený, s berlou a mitrou kráčel k oltáři. Na tváři četl jsi mu hlubokou zbožnost a radost, jakoby skutkem se bylo stalo, co bývalo jeho přáním dlouholetým. Dobře si četl. Prvnf a nejstarší buditel pocty Cyrillo- | ||||
|