NEZAŘAZENO
Ročník: 1885; strana: 67,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 67 —

kající látka l: tvorivému tvaru. Tónové ku

zpk~vnéuw, umęlému cclku slození, jsou hmot-

ným zivlem, jsou pripraveným organismem,

krásu : utvoreným tęlem, které však dosud

mrtvé jest. Toto tęlo má treba zivlu zivot

udílejícího a zivot Oz11aInUjiclho — duse.

Co takový uchvacuje rhytlirnus útvar tónový

a pi-ivádí jej v pohyb. Jest tedy rhythmus

predním zivlem nápęvu. Pouliá rada byt

i nejl:rásncjších intervallir jest bezduchá.

Ucinkujc na olco jako krásná barevná mo-

saika. Obę se líbí, ale neplodí zádné vyšší,

duševní hnutí. Jakmile rhytmus l: tónűm se

druzí, prináší svętlo a stín, pi-ízvul: co výraz

zivota duševního; celek prichází do pohybu,

mluví l: mysli a srdci. Proto zádný hudební

nástroj neplodí tdny rhythmu duševního, ne-

bývají-li mu clovękem na okamzik vdechnuty,

a pak jest nástroj tím výtecnęjší, cím více

jest zpűsobilým, aby vyznacil duševní impuls

az do posledního zachvívání (housle).

Acl:oliv rhythmu prednost patrí, má prece

i modulace své právo a místo jí príslušné.

Pohyb bývá urcován tím, cím pohybováno

býti'má, podobnę jal:o ve výtvarném umęní

umęlec v znázortiování své myšlénl:y závi-

slým jest na látce, které uzívá.

Theoretické vysvętlení nápęvu chor.íl-

ního zalirnujc naul:u o modulaci a rhythmu.

O modulaci mnohé v prvním dílu predcliá-

zelo (vzájemný pomęr t(')irű. iutcrvally). "Zbývá

ještę nauka o touinácli a soustavę

t ú n o v é. Vcšl:crá theorie o toninách nám

však nikdy neobjeví, jaké nápęvy starí z nich

umęli vyluzovati, jaké melodické bohatství

z nich pod rukama velenadanýcli muzű se

vyprýštilo. Nikdo nehledá v theorii o 24.

moderních toninácli klíc ku pochopení krásy

a podstaty skladeb Beethovenových. Stup-

nice jest abstrakcí bez zivota, a kde byl

nedostatek zivota tak citelný jako v ríši

tónű ? Chorál radí se l: umęní zpęvnému a

nikoli k vędę hudební. Spęjmez tedy pre-

devším tam, kde zije krásná, ale dosud pro-

zatím mrtvá tonina, kde vše zije a m},slí,

modlí se a jásá — k nápęvu. Pak teprve

stupnice otevre nęmá ústa svá a vypravo-

vati bude nám o mnohých skrytých po-

kladech.

a) Toniny chorální.

Zvláštní zpűsob, jakým nápęv pomęrem

intervalű vyniká, nazývá se v chorálu m o d u s

ci tonus. Dlc nejstaršího cítání církevního

jsou v uánęvech chorálních 4 druhy clio-

rální. l,ozezuávají se quintou stojící nad zá-

vęrecným túuem nápęvu. Tahových quint

jest ctvero a tudy také ctvero tonin:

d e f g a (Protos)

^

e f g a h (Deuteros)

^

f g a h c (Tritos)

^

g a h c d (Tetartos)

Recké císlice udávají otcinu tonin. Ro-

zeznávají se rozlicnou polohou celých a pűl-

tonű. Uvedeným zpűsobem rozvrhují se

nápęvy chorální na ctvero velkých skupenin.

Kazdá z nich má zase dva druhy. Jedna

cást nápęvű pohybuje se totiz v pęti tónech

quinty, nad nęz v y s tu p u j e; má tedy osm

tónű nad tonem základním ; nazývá se tva-

rent a?ttltentich~nt (pűvodním, pravým). Druhá

cást zahrnuje nápęvy mající tutéz quintu,

n e s t o u p á však do takové výše, nýbrz

pohybuje se v liloubce p o d závęrecním

tonem a slove tzarent plagalnánt (odvozeným,

jinému pridruzeným.) Ylagalní tyto tóny po-

zdęji za zvláštní toniny se pocítaly. 'Tal:

stalo se obecnę zvykem, ze místo 4 nyní

o s m t o n i n se cítá. Tím ovšem na vęci

niceho se nezmęnilo ani v theorii ani v ná-

pęvu. Jest to pouhou zmęnou theoretického

výrazu.

Stupnice osmi tonin jsou, jak následují:

I. authcnticl:á

d

e

f

g

a

h

c

d dorická,

P roton

II. plagaLií

a

h

c

d

^

e

f

g

a

hypodorická,

III. authentická

~

e

f

g

a

li

c

d

e frygická,

Deuteros

1V. plagaluí

b

c d e^f

g

a

li

hypofr}-gicl:á,

V. authentická

Í

f

g

a

^

i^c

^

d

e

f

lydická,

11 ritos

t

VI. plagalní

c

c1

e

f

g

a

]i

c

liypolydická,

VII. authentická

J

g

a

11c

d

e

f

g misolydická,

Tetartos

t V11I. piagalní

d

^

e

f

g

a

h

c

d

hypomizolydicicá.

Druhý tón v 2. stupnici píše sc brzy

brz}' h, jest nazvíce snízené h.

Dvę toniny vzdy patrí k sobę. Mají

závęrecní tón a nad ním quintu spolecnou ;

a u t li e u t i c k á tonina má n a d quintou

kvartu (vrchní quartu), p 1 a g a 1 n í má tutéz



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ