|
| ||||
| ||||
|
-6o-
vatele, jemuz b5•lo obstarání veškerého pro- mité rádnę se ustavilo. V Boppardu, v Ko- gramu hudebního odl:ázáno. Redaktor pocal línę a v Cachách nabyl jsem neocenitelných za tou prícinou dopisovati si s Wittem a zkušeností. Slyšel jsem rűznę prednášeti dotazoval se ho predevším po skladbách, chorál, polyfonii starou i novou a bylo lze jez by se k dotcené slavnosti za úcelem srovnati vlastní prednášení s prednáškou uvedeným zvláštę odporoucely. Witt odpo- jiných hudebníkű. Rozlouciv se s Wittem rucil Yalestrinovu osmihlasnou, vracel jsem se potęšen pres Brussel, Ant- dvousbornou mši »H o d i e C h r i s t u s n a- verpy, Rotterdam, Amsterdam, Bremy, tus est,« »Adoramus te« od Ruffi, Berlín a Drázdany nazpęt. Doma však oce- své »O salutaris hostia,« »Pan- kávalo mne zklamání. Ten, kdoz za mé ne- g e 1 i n g u a« a šestihlasé »T e D e u m«. Je- prítomností sbor opatriti pi•islíbil, ani no- likoz vypravovatel proti programu niceho hou nepohnul. Do první zkoušky kromę nenamítal, nastala mu nyní perná práce, mého sboru Karlínského nikdo se nedo- sbor dostatecnę silný sehnati a nálezitę vy- stavil. Proti jubileu pocalo se z kruhű svo- cviciti. Sbor műj Karlínský, cítající tehdáz bodomyslných agitovati, tak ze ze 6o pęvcű kolem 30 hlasű, na obsazení dvousborové mnou ua rychlo získaných 59 zbabęle zru- osmihlasné skladby ovšem nestacil, byl však šiIo slovo dané a vlastnorucním podpisem jádrem, na který bylo lze bezpecnę spoleh- zarucené. Reditelé kűrű vokalisty propixj- nouti se. Bylo treba získati alespoń ještę cené, s nimiz jsem dűkladnę prozkoušel ve- jednou tolik zpęvákű, kterí za mé neprí- škeré skladby, Ic poslední generální zkoušce, tomnosti męli se získati. Bylo mi totiz na- k níz Witt se dostavil, škodolibę neposlali. stoupiti první umęleckou cestu jiz dríve Byl to poslední, urputný zápas pekla s dce- prichystanou, na které dle úmluvy męl jsem rou nebes — vznešenou Musou presné hudby se setkati s Wittem v Boppardu na Rýnu církevní, která vša1: zvítęzila. V e l k o l e p á s ním pak dále cestovati 1: druhé Cecilské produkce v kostele sv. Klementa slavnosti, jez konati se męla v Kolínę na byla první verejnou manifestací Rýnu. Cestoval jsem tedy pres Rezuo, No- C y r i 11 s k o n u prítomnosti veškerého epi- rimberk, NViirzburg, Frankfurt a Mohuc, skopátu cesko-moravského, davű ducho- doraziv štastnę do Boppardu, kde jsem se venstva a elity vcricích katolíkű, jejíz chvála sešel s Wittem, který na zdejším ústavu jednomyslnę se velebila. Po cerváncích ucitelském, kde známý Piel hudbę církevní vzešlo slunce s leskem záre a zdrojem vyucuje, se zastavil a prednášel. Na cestę tepla. do Kolína n. R. nálezitę jsme se domlu- Pro pokrocilost casu pri slavnostním vili o všem, co slavnosti se týkalo. Velice shromázdęní, které následovalo, se vypra- se z toho tęšil, kdyz jsem se s nim sdęlil, vovatel sice na recništę nedostal, druhého ze o slavnostním shromazdęní hodlám pro- však dne byl jednomyslnę zvolen predsedou mluviti o nutném zrízení jednoty pro ob- komitétu pro zrízení j e d n o t y p r o o b- vod a zvelebení zpęvu posvátného v Ce- rod a zvelebení zpęvu posvát- chách, na Moravę a ve Slezsku a ze chci ného v Cechách, na Moravę a ve aby hned následujícího dne zarizovací ko- Slezsku. (Pokracováuf.) U~itelstvo a reforma zpevli chr,,lnlového. Píše Vúelav Vtrnęk, rídící ucitel v Bezn~. Clánek »Ucitelstvo a reforma zpęvu chrá- ním názorem zpęv církevní, nevniknul-li sám mového« velice nás potęšil; byl jiz cas, ze do ducha jeho, pak marné jest vše pobá- se konecnę ukázalo, kde to s reformou dání, marné vše vysvętlování. Mladý ucitel hudby chrámové vázne a kde vęzí pravá z ústavu ucitelského vyšlý nemá precasto prícina az príliš volného postupu jejího. Má-li ani zdání o pravém zpęvu círl:evním; jemu zpęv chrámový v té které osadę zveleben stále v uších zní pouze všeliké melodie býti, musí se pocíti s mládezí ve škole; z oper, a upozorníte-li jej na velebný cho- mají-li príští riditelé kűru mládez i lid rál gregoriánský, pol:rci rameny a nejvýše privésti v ohledu tom na stupeń dokona- vám rekne : »Tak zpívá se v klášterícli !« losti, musí se jim dostati základu a pou- Stane-li se pak reditelem kűru a má-li do- cení na ústavech ucitelských. Kde není brou vűli, tu teprve zacne ohlízeti se po poznání, není lásky; nepoznal-li ucitel vlast- pramenu : shání hudebniny, studuje, cvicí | ||||
|