Zpěv obecný při službách Božích, a kůry literátské
Ročník: 1874; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 22

Chorál.

Podává P'd. L e h n e r.

(Pokrač.)

~emeslnické, bezcitné, jednotvárné odkřikovánf a odbývání přivedlo chorál gregorianský v zapomenutí, zbožné, oduševněné přednášeni a odstiůovárif dopomůže mu opětně k vítězství. Jaký spůsob přednášení jest však ten pravý? I udrž zaznamenáno velkou literou a do paměti vryto základní pravidlo, že podstatou zpěvu chorálního jest správná deklamace textu, střídání dob těžkých a lehkých, slabik s přízvukem a bez přízvuku. Kromě toho na některé slabiky jen jedna nota připadá — ty pak se zpívají stejnoměrně, na jiné vice, třeba devět, deset i vice (tak zvaná neuma), které jako ozdoby kolem hlavního tonu se vinou, — takové se zpívají lehce a rychle. Řečené hudební ozdoby ]ze porovnati nejlépe s plastickými okrasami na hlavicích sloupů, aneb s malovanými ozdobami na stěnách a klenbách. lllavnf tvar jest jeden, nalezá se v něm však množství jemných, uměle splývajících a se rozcházejících čárek, které celek neruší, nýbrž ozdobuji. Analogií tou vysvětluje se, proč v neumatickém tvaru jen na jednu, lilavní notu přízvuk se dává, kdežto ostatní jako hudební arabeska lehce a rychleji se pějí. Naznačeným porovnáním lne odpověd dáti ještě na jinou všeobecnější otázku. Zpívá se chorál gregorianský zdlouhavě aneb rychle? Povšechné pravidlo nelze stanoviti. Ve velkém, na př. v Karlínském chrámu Páně jest všechno velké, i ozdoby plastické a malované jsou velké, ač zcela harmonické; jsou však při vši velikosti přece toliko arabeskami, jež v celku se ztrácejí. V malém chrámu jest všechno malé, i ozdoby jsou malé. Když přednáším v malé místnosti, moduluji hlasem, mluvím slabě a rychle a přece každý z přítomných rozumí jednotlivým slovům. V místnostech prostorných musím však jednotlivé slabiky tvořiti stejnoměrně, hlasu se přidá, modulace zčásti se ztrácí. Pravidlo to platí i o chorálu gregorianském. V malém kostele může se zpívati rychle s modulací lilasu nejjemnčjšf, ve velkém chrámu pa,k vice stejnoměrně a pomalu. Celkem však budiž zpíváno rychleji a pohyblivěji. Nejkratší cestou k rychlému porozumění choráhigregorianskému jest ovšem osobni přesvědčení se, poslechnutí zpěvu gregoriaiiského dobře provozovaného a soukromé v něm po nějaký čas cvičení se.

3. Na otázku konečně: ,Mnoho-li zpěvných hlasů se vyžaduje k provozováni chorálu?" odpovědi poměry místné. Velký chrám vyžaduje vice zpěváků, malý chrám spokojí se s několika zpěvál~y. Zkušenost učí, že i jediný zpěvák dobrý chorálu platnost zjednati může. Zpíváf zajisté i kněz praefací, Pater noster a j. sám a jak jest to krásné a do-jemné, zvláště vychází-li zpěv z dupe nábožné. Celkem platí pravidlo, že k důstojnému provozování chorálu stačí velmi malý počet zpěváků, ovšem zpěvál~á dobře nacvičených; špatní zpěváci zpívají všechno špatně, nejen chorál. Vyučování zpěvu budiž 1 é p e a důkladněji pěstováno!

Gregoriauský chorál poručena se činí netoliko ctihodným původem a stářfm, uměleckou cenou, zbožnou nevinností a vznešenou prostotou, nýbrž zároveťl snadným provedením při poměrně slabém obsazení cvičenými zpěváky. Sistinská kapela papežská, ne příliš četná, ale výtečně nacvičená, která po všechny v(.ky trvání svého nikdy ještě ne-znesvětila posvátné místnosti jinými zpěvy kromě chorálu gregoriauského a zázračného téhož proměnění v harmonisované.m slohu — ta kapela budiž nám povždy jasným pravzorem při pěstováni posvátného zpěvu církevního ! (Pokračováni.)





Zpěv obecn;ý při slta!žbách Bocích, a kůry

literátské.

Podává Ferdinand Lehner.

(Pokrač.)

Chrám lidem napiněný u vroucím pozdvižení hlasů, kde v souhlasné svornosti malý i velký, vzdělaný i neumělý, mladík i kmet pěje čest, prosbu, dík Pánu svému, tof výjev velebný, jenž lépe se dá cítiti, než slovy pronésti. Zde zástup dítek jednoho Otce na riebesfch velebící, zde rodina z rozliči)ých členů složená v jedno tělo se pojí. Tof obraz těla Kristova — Církve —, tof obraz nebe, kdež Páll, obklíčen služebníky svými, od nich čest přijímá. Svornost víry vyjádřená. svornosti zpěvu; stejné smýšleni vyslovené jedněmi ústy ; zbožnost srdce ústy p; etél:ající. Dojem, jaký púsobí dobrý zpěv lidu, ne-nahradí žádná hudba, kterou na venkově provozovati lze.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ