| ||||
| ||||
_- 5 8
4111. od Witta; Missa »lesu Redemptor« upouští od starého a jak nedűvęrivý je 4h1. a Missa »in hon, sc. Henrici« 4h1, od k novotám, uzná, ze slova »v boj« je vhodnę Kaima; Missa »in hon. sc. Stephani« 4h1. uzito. 'Ze však boj s naší strany byl pro od Smolika; Missa »in hon. sc. Adalberti« vęc svatou, doprál nám Bűh vítęzství. Dne 4111. s varh. a Missa »de Beata« 4111. s varh. 7 m. zárí r, 1884. męl dp. kooperator od Foerstera; Missa »Cunibert« 4111. od kázání o zpęvu kostelním, vyzval a svolal Rampise; Missa »in hon, sc. Fidelis aSigmar« zbozný lid bez rozdílu stárí a stavu do 4h1. od Molitora; Missa »Velehradensis« školy, kde ještę vysvętlil slovy nadšenými 4111, od Hrušky a posléze 12 mší reditelem potrebu nových zpęvű a zalození Jednoty samým komponovaných, II. Motetta od Cyrillské. Witta, Foerstera, Sychry, Nešvery, Trop- Potęšitelno je, ze náš venkovský lid manna, Hrušky, Prűchy, Cainera, Groisse, vęrí svému knęzi jako písmu. Zapre sebe Modlmayra, Miillera, Palestriny, Croceho, sám a následuje ho, Talc stalo se u nás Hándla a j. III. Jiné skladby: Te Deum a tak státi se musí všude, kde chtęjí Cy- 4111. od Koenena, Witta, Foerstera a Kríz- rillslcou Jednotu zaloziti, Knęz musí býti kovslcého: Jtabat Mater 4111. s varh. od pro Jednotu nadšen a z místa posvátného tletteuleitera a Rheinbergera, jakoz i rűzné musí slovy presvędcivými nadchnouti lid. skladby pašijového téhodne, — Pri tak roz- Tot první, nevyhnutelný, ale bezpecný krok sálilém pęstování skladeb polyfonických ne- vedoucí k cíli. Takovým zpűsobem získáno zanedbává se c h o r á 1. Introit a Communio pro Jednotu hned na pocátku 56 clenű. zpívají se vzdy cliorálnę, obcasnę i celé mše Nyní byla rada na p, rediteli kűru. chorální. — V dobę nejnovęjší pocíná se Dokud je zelezo horké, má se kouti. Hned zvelebovati zvolna i p í s e li o b e c n á. Sta- po zalození a schválení jednoty Cyrillské roceské Rorate jsou na osadę zavedeny jiz v Rejšicích jal se cviciti: So let a zpívají se celé v dobę adventní. (t) zbozný lid písním obecným ze zpęv- Strucné dęjiny farní jednoty Cyrillské níku prve Lehnerova, pozdęji Vaikova, v Rejšicích napsal jednatel J. Zeman, uci- vzdy po pozehnání v nedęli (Sbor literácký tel Rejšický, které doslovnę se uvádęjí. asi So clenű.); »Nedá se upríti, ze za predchűd;e nynęj- b) nękteré mladíky i muze cvicil dle šího ríd. ucitele a zároveń reditele kűru Cyrillské školy Chlumovy notám, pozdęji v Rejšicích, dosti v kostele se zpívalo vlozkám a mším. (Sbor liturgický cítal i hrálo. Ano, jsou dosud mnozí, jiz nemo- 14 clenű) ; hou onęch rozvlácných zpęvű, onęch thea- c) vybral nękteré dęti školní, jez také tralných vlozek a rűzných sol ve figuralce cvicil nejprve notám, pozdęji písním obec- zapomenouti. Tehdáz se to líbilo. Nikomu ným, vlozkám i mším, (5kola Cyrillská cí- ani nenapadlo, aby posuzoval, zdali forma tala 23 clenű; tato jiz v dobę prípravné písnę po stránce slovesné a hudební pri- pilnę se cvicila.) męrena je a v souhlase s cástí mše svaté; A ponęvadz do sboru liturgického pri- nikdo si nevšímal, ze tytéz intarády trou- hlásil se jen skrovný pocet clenű a vycvi- beny ke cti Bozí i ke cti veselému mladíku, cení nevytríbených hlasű, jakoz i nacvicení jenz si v hospodę dával pripíjet; nikdo ne- vlozek a mší více casu vyzaduje, zacal pozastavil se nad tím, ze o.ien »marš,« reform.icní cinnost sbor literácký. kterým vyprovázeli hudebníci opilého ob- V nękolika nedęlích naucili se clenové cana, svętác'.cými zvuky rozléhá se také ve tohoto sboru zpívati obecnou mešní píseń: svatyni Bozí. »Hospodine všech vęcí Pane«, a sice tak, Kdyz nastoupil pred loti lety nynęjší ze cást neb jeden verš zpívali muzi a mla- ríd, uc, p. Antonín Malina na místo re- díci, druhou cást neb verš zeny a dívky ditele kűru, nebylo lze, ani snad i radno, a tretí cást neb verš všichni spolecnę. Toto rázem vzíti lidu vše, cemu po mnohá léta strídání hlasű dodalo písni nemalé pestrosti. uvykl. Pęt let trvala príprava k reformę. Dojem na posluchace by] úchvatný a pűso- První zacátek ucinęn s dętmi školními. bivý. Taktéz zpívala se i druhá obec, píseń : Zde cvicilo se a zpívalo pravidelnę,, co »Hospodine všemohoucí«, Aby tyto písnę mezi tím reditel kűru, dp. kooperator Stę- męly trvalého základu, cvicena kazdá píseń pán Blazek a nízepsaný jednatel pilným zprvu dle not a s patricným prednesem, procítáním starších rocníkű »Cyrilla« pri- Zhusta stává se, ze na venkovę bývá pravovali se k zalození jednoty Cyrillské. nouze o secvicené síly pęvecké, z nichz Kdyz takto bylo vše pripraveno, pustili skládá se sbor liturgický a tu by snad jsme se v boj proti mnohaletým zvykűm i jinde jako u nás osvędcilo se zacíti sbo- lidu. Kdo zná venkovský lid, jak nerad rem literáckým. Mezi tím, co sbor literácký | ||||
|