Praktické názory v novém směru hudby církevní
Ročník: 1891; strana: 59,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 59 —









v kostele jiz zpíval, pilnę cvicili se clenové gina. Veni sancte Spiritus. Missa »Velehra-



sboru liturgického a školy Cyrillslcé. densis« od Hrušky.

Predstavenstvo Jednoty tęší se po 5 let

Nyní obecná píseń, druhdy i ve svát-

cích zpívaná, ustupuje chorálu a polyfonii, milé dűvęre clenű. Po všechna léta byl dp.

obmezujíc se jen na obycejné nedęle a dękan Frant. Pfeiffer protektorem, dp. Stę-

všední dny. p~in Blazek predsedou, ríd. U. Ant. Malina

reditelem a cvicitelem zpęvu, uc. J. Zeman

Z následujícího prehledu nacvicených jednatelem a po'.:ladnílcem, pp. Frat. a Jan



písní lze posouditi cinnost jednoty naší za Starý cleny výboru. Výborových schűzí

uplynulých 5 let jejího trvání. bylo celkem io. Všech clena bylo prvým



rokem 56, nyní 96. Obecné po'cladnę Cy-

a) Sbor literácicý rillské odvedeno 14-40 zlatých príspęvkű



»Hospodine všemohoucí«, »Hospodine, clenských.



všech vęcí pane«. — »Sešli rosu s nebe«. V uplynulém pętiletí porádala Jednota



»Vynos, nebe, Spasitele«. »Aj, hle Hospodin tri produkce. Jednu, jakozto duchovní kon-



prijde«, »Vesele zpívejme«. »Jakoz svatí cert, v budovę školní, druhé jako verejný

proroci«. — »Náš Spasitel s nebe trűnu«. koncert v hostinci; vzdy o valné hromadę.



»Plesejte vhod veselý«. »Narodil se Kris- Tyto produ'cce byly vydatnou vzpruhou

tus Pán«, »Pristup duše v skroušenosti«, pro clenv a m.lozí byli jimi privábeni do



»Z úpadű svých v skroušenosti«. »Kristus jednoty. koda, ze pro mnohé obtíze, jakých

príklad pokory«. »Kdyz myšlení«, »V tomto venkov oproti męstűm mívá hojnost, nebylo

pr-eposvátném casu«, »Dokonáno jest, smrt lze více tahových produlzcí porádati.



plesá«, — »Vstali jest této chvíle«. — Valná hromada odbývá se ve škole.



»Prijd, ó duše presvatý«, — »O Maria, Jednota má spolkový obraz, darovaný dp.



útocištę naše«. »Zdrávas bud, Panno Maria«. predsedou, velký a krásný obraz sv. Cyrilla

»Raduj se, panenko cistá«, — »Svatý Vá- a Methodęje. Pan reditel a cvicitel zpęvu



clave«. — »Vroucnę vítáme Tę, Jene sva- Ant. Malina byl pred rokem Jeho bi-

tý«. — »Hospodine pomiluj ny«. — »Boze, skupskou milostí vyznamenán pochvalným



vroucnę velebí«. — »Odpocinutí vęcné dej uznáním.



zemrelým, Pane«. — »Skrytý Boze«, — Ku konci pętiletí Jednota dvojnásob

»Otce náš mile- Pane,r. — osirela. Dp. Stępán Blazek, predseda a za-



kladatel Jednoty odstęhoval se v rnęs. zárí

b) Sbor liturg. a škola Cyr illská. r. 1889. do Dobrovice a dp. dękan zaklá-



Missa in festis solemnibus. Missa pro dající clen a protektor Jednoty dne 1. února



Defunctis. Pane lingua. Libera. Salve Re- i890 odešel na vęcnost.«



(Pokracováni.















Prnlzticlzé n,ízory v novém slnéru hudby církevní,





Sestavil Jan Ev. Zelinka. (Pokracováni.)





Modus VIII., mixolydický pla- Repercussio g (sol), e ut (do).



g á l n í (hypomixolydický), rozšírený jak Stupnice VIII. modu zní jako authenti-



známo ku spodní quartę. cká dorická (modus I.), ve finalis a domi-



V C klíci: nantę ci úhrnem v »repercussio« jest pod-

flnalie domin. statný rozdíl, a z té príciny obdrzí také



melodické skupiny jiný tvar. Odchylka od



d e f g a Ic c d pravidla, ze vládce (dominanta) plagálního

v F klíci: modu o terc níze lezí pod dominantou prí-

slušného modu authentického, objevuje se

i zde, jak prirozeno, za prícinou zmęnitel-



nosti tonu h stal se vládcem ton e. Ku za-

d c f g a h c d mezení tritonu objevuje se také b v mno-



c d es f g a b c hých zpęvích VIII. modu, nikoliv však tak

e fis g a h cis d e casto jako v modu I. nebo IV. Objeví-li se



es f ges as b c des es mnoho snízen} ch h v cantu firmu, který

finalis koncí tonem g, není nápęv mixolydický od

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ