Základní rysy o historii hudby chrámové zvláště chorálu ...
Ročník: 1899; strana: 2,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 7 --







Jakou męrou byl program dodrzen?



Staroceská píseń, „ krásná a velebná, otrásá klenbou bezcetných chrámű

po veškerých diecesích v Cechách i na Moravę. Kancionál Svatojanský, vydaný

na památku tisíciletého príchodu svatých apoštolű, Cyrilla a Methoda k nám, vy-

konal svűj úkol. Jednotlivé diecése opatrily se zvláštními kancionály, dle nichz

zvelebuje se úsilovnę zpęv obecný po rűzných osadách, v męstech i vesnicích. Lid

ceský miluje ctihodnou, po otcích zdędęnou píseń, která se vyprýštila z útrob

zbozných otcűv. Staroceská píseń kostelní cile se obnovuje.



C h o r á 1, v zemi zakopaný a zapomenutý poklad, objevil se opętnę na svętle

denním. Zpívá se jiz s láskou na cetných kruchtách velechrámű l:athedrálnicli

i skromných kostelíkű po všech koncinách rozptýlených. Chovanci knęzských

seminárű, príští pęstitelé jeho, priucují se mu z povinnosti. Se znalostí roste i obliba

jeho. V cem si clovęk oblíbil za vęku mladistvého, horoucnęji milovati bude muz.

Krása chorálu jest jiz obecnę poznána a ocenęna. C h o r á l c i 1 e s e o b n o v u j e.



Církevní polyfonie vstala z mrtvých. Dávno tomu jest, co ji pochovali.

Jsouc dlouho v hrobu ulozena, jarním dechem zase ozivla. Národ ceský, hudby

milovný a hudby znalý, nezaprel prirozené nadání, jez do vínku se mu dostalo,

Skladatelé, v jejichz zilách proudí ceská krev, Cainer, Foerster josef a Antonín,

Holain, Hruška, Krízkovský, Nešvera, Pilar, Prűcha, Skuherský, Smolík, Stecker,

Sychra, Tregler, Zelinka a j. obdarovali nás hojností plodű v pravdę umęleckých,

jimiz dűstojnę oslavují se sluzby Bozí. Církevní polyfonie cile se obnovuje.





Program pred ctvrtstoletím stanovený neselhal.

Tesknę a s obavami vydali jsme se na pout pred 25 lety, ve smutném zna-

mení zapovęzené Jednoty pro obnovu hudby posvátné. Na prstech ruky bylo lze

tehdáz spocítati první vyznavace. Dnes máme Obecnou Jednotu Cyrillskou, cítající

112 Cyriliských jednot po veškerých diecésích v Cechách i na Moravę rozvętve-

ných a sbor tisícű hrdel zpívá píseń vítęznou.



Tesknę a s obavami jsme zapocali, doufajíce však v pomoc Hospodinovu

a v milost Ducha Svatého. A dętinná dűvęra nebyla sl:lamána.



Bohu díky !



Bez obavy, avšak s touze nezvratnou dűvęrou v pomoc Bozí nastupujeme druhé

ctvrtstoletí. Doslouzím sluzbu, jíz jsem se zasvętil, az Pán Bűh sluzebníka odvolá.



F. T. 2~ehrier.













Základní rysy o historii , hudby chrámové, zvláštę cho-



rálu od prvních dob kresYanských az po dobu dnešní.



Prednesl na IX. exerciciích Cyrillských v Praze Dobr. Orel, vicerektor v Hradci hrál. (Pokracování.



Doba reformy_ jej Prosper Gueranger (1806—1875)

1830 az doba naše.) opat v Solesmes a generální opat fran-

couzské kongregace benediktinské, dí-

Období pr7,ní. Poccrtkj, reformy. z830--z870.lem: Institutiones liturgiques,



Pocátky obrodu chorálu byly spora- vydaným r. 1841, v nęmz poukázal na

dické, lokální a zcela privátní. Zálezely krásu rímské liturgie a zároveń dal ar-

v hlubokém studiu archaeologickém, ve cheologűm heslo, dle nęhoz by se męli

vydávání praktických knih chorálních, ríditi pri vyhledávání pravých melodií

v nichz melodie upravována byla bud rehorských a pri opravách chorálních

dle starých rukopisű neb osvędcených lenili. Heslo znęlo: Jen ty melodie lze

vydání drívęjších a ve vydávání spisű povazovati za pravé a povodni melodie

theoretických, jez budily zálibu chorálu rehorsl:é, které v rűzných rukopisech

a vedly k jeho poznání. rűzných vękű a národű jsou identické.

První podnęt k obrodu chorálu lze Bud jednotlivę neb spojeni v komise

stopovati ve Francii a Belgii. Dal dali se mnozí muzové na základę tohoto

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ