| ||||
| ||||
- 7 --
Jakou męrou byl program dodrzen? Staroceská píseń, „ krásná a velebná, otrásá klenbou bezcetných chrámű po veškerých diecesích v Cechách i na Moravę. Kancionál Svatojanský, vydaný na památku tisíciletého príchodu svatých apoštolű, Cyrilla a Methoda k nám, vy- konal svűj úkol. Jednotlivé diecése opatrily se zvláštními kancionály, dle nichz zvelebuje se úsilovnę zpęv obecný po rűzných osadách, v męstech i vesnicích. Lid ceský miluje ctihodnou, po otcích zdędęnou píseń, která se vyprýštila z útrob zbozných otcűv. Staroceská píseń kostelní cile se obnovuje. C h o r á 1, v zemi zakopaný a zapomenutý poklad, objevil se opętnę na svętle denním. Zpívá se jiz s láskou na cetných kruchtách velechrámű l:athedrálnicli i skromných kostelíkű po všech koncinách rozptýlených. Chovanci knęzských seminárű, príští pęstitelé jeho, priucují se mu z povinnosti. Se znalostí roste i obliba jeho. V cem si clovęk oblíbil za vęku mladistvého, horoucnęji milovati bude muz. Krása chorálu jest jiz obecnę poznána a ocenęna. C h o r á l c i 1 e s e o b n o v u j e. Církevní polyfonie vstala z mrtvých. Dávno tomu jest, co ji pochovali. Jsouc dlouho v hrobu ulozena, jarním dechem zase ozivla. Národ ceský, hudby milovný a hudby znalý, nezaprel prirozené nadání, jez do vínku se mu dostalo, Skladatelé, v jejichz zilách proudí ceská krev, Cainer, Foerster josef a Antonín, Holain, Hruška, Krízkovský, Nešvera, Pilar, Prűcha, Skuherský, Smolík, Stecker, Sychra, Tregler, Zelinka a j. obdarovali nás hojností plodű v pravdę umęleckých, jimiz dűstojnę oslavují se sluzby Bozí. Církevní polyfonie cile se obnovuje. Program pred ctvrtstoletím stanovený neselhal. Tesknę a s obavami vydali jsme se na pout pred 25 lety, ve smutném zna- mení zapovęzené Jednoty pro obnovu hudby posvátné. Na prstech ruky bylo lze tehdáz spocítati první vyznavace. Dnes máme Obecnou Jednotu Cyrillskou, cítající 112 Cyriliských jednot po veškerých diecésích v Cechách i na Moravę rozvętve- ných a sbor tisícű hrdel zpívá píseń vítęznou. Tesknę a s obavami jsme zapocali, doufajíce však v pomoc Hospodinovu a v milost Ducha Svatého. A dętinná dűvęra nebyla sl:lamána. Bohu díky ! Bez obavy, avšak s touze nezvratnou dűvęrou v pomoc Bozí nastupujeme druhé ctvrtstoletí. Doslouzím sluzbu, jíz jsem se zasvętil, az Pán Bűh sluzebníka odvolá. F. T. 2~ehrier. Základní rysy o historii , hudby chrámové, zvláštę cho- rálu od prvních dob kresYanských az po dobu dnešní. Prednesl na IX. exerciciích Cyrillských v Praze Dobr. Orel, vicerektor v Hradci hrál. (Pokracování. Doba reformy_ jej Prosper Gueranger (1806—1875) 1830 az doba naše.) opat v Solesmes a generální opat fran- couzské kongregace benediktinské, dí- Období pr7,ní. Poccrtkj, reformy. z830--z870.lem: Institutiones liturgiques, Pocátky obrodu chorálu byly spora- vydaným r. 1841, v nęmz poukázal na dické, lokální a zcela privátní. Zálezely krásu rímské liturgie a zároveń dal ar- v hlubokém studiu archaeologickém, ve cheologűm heslo, dle nęhoz by se męli vydávání praktických knih chorálních, ríditi pri vyhledávání pravých melodií v nichz melodie upravována byla bud rehorských a pri opravách chorálních dle starých rukopisű neb osvędcených lenili. Heslo znęlo: Jen ty melodie lze vydání drívęjších a ve vydávání spisű povazovati za pravé a povodni melodie theoretických, jez budily zálibu chorálu rehorsl:é, které v rűzných rukopisech a vedly k jeho poznání. rűzných vękű a národű jsou identické. První podnęt k obrodu chorálu lze Bud jednotlivę neb spojeni v komise stopovati ve Francii a Belgii. Dal dali se mnozí muzové na základę tohoto | ||||
|