| ||||
| ||||
24 —
v stupni ctvrtém rozdíl se jeví, jest to Konecnę aeolickou d c ./,b a b c" d krátce receno G dur s 2 SG. "Z D dur od- charakterisuje septima d—c, schází zde vozenou mixolydickou škálu a li cz:r d e cítlivý ton naší D moll harmonické škály. fis d'° a charakterisuje malá septima a—J. Vezmeme nyní za základ postupy Je to A dur bez ~r s 2 b a uciiime strucný prehled : Pri tonech (modecli) skupiny druhé s tercií malou bude nám praktickou po- Od 1. stupnę: b c d es f á a b joni- műckou ku pamatování tonű charakteri- ká, naše B dur; stických systém našich moll skal. Dori- od I1. stupnę : c d es f, a b c do- ckou a b c d c f; postavíme vedle rická, C moll bez as a bez citlivého tonu: moderní (harmonické) G moll a máme od III. stupnę : d cs f J. a b c d phry- G moll bez es a bez citlivého tonu fiS, gická D moll s 2 ~; Charakterisuje tedy dorickeu toninu od IV. stupnę: es f ; a b c d es ly - velká sexta. V našem príkladę ; e. dická, Es dur bez as; Phrygickou a b'' c d c f g a (z F dur odvozenou) postavíme vedle larmonické od V. stupnę : f a b c d es f mixo- A moll a h e d c f gr~ a a obdrzíme lydická, F dur s 2 D; A moll s jedným b bez citlivého tonu od VI. stupnę: a b c d es f aeo- ,;rr. /_vakem tonu phrygíckého jest tedy lická, stalý zpűsob G moll stupnice. malá sekonda a malá septima. (Pokracování.) v Vyńatky z „Pamętní knihy Zeleznobrodské”. Píše V. Vanęk. ríd. ucitel ve výsluzbę. Roku 2656 byl v Brodę kantorem a ral se o to, ze se do kostela varhany spolu męstským notariusem neb s\- porídily. Kantor Tepr zacal tal;ę mládez lidi-kusem Fr. Briickner, který sluzby Bozí muzice vyucovati, nebo za jeho casu c?le sprostn,-ho zpűsobu zastával; kdyz ještę se nic figurálního v kostele neko- prišel ducliovní do kostela, hned šel do nalo, nýbrz jen zpęv od lidu choraliter zpovędnice a zpovídal, a v tom case pri sluzbách Bozích se zachovával. zpíval kantor na choru trebas dvę i tri Roku 1726 zemrel kantor Tepr, na- hodiny výrocní písnę, které tęm slavno- stupcem jeho stal se Jan ~lesinger, který stem primęren}- byly. Pak následovalo se zvláštę pri cvicení mládeze školni kazání, a sice jednu nedęli ceské a dru- v muzice pihiým ucinil a tak to daleko hou nęmecké, protoze toho casu byla privedl, ze na choru figurální sluzby Bozí vętšina obyvatelstva Zeleznobrodského producírovat zacal, ackoli tuze simplex, pouhý `lęmec; tito nęmci hvli ze 5mr- jenom v 6. nebo 7. hlasech, totiz Canto. zanského panství jako remeslníci v męstę Alto, Tenor, Bass, dva Violini a Ur- osazeni. Po kázání byla bud tichá neb gano : k tomu musel kantor ještę na zpívaná mše sv. varhany sám hrát a spolu Bass zpívat; Roku 2683 ustanoven za kantora 5a- v krátkém case molil pri slavnýcli ne- lamoun Kerner ; ten dostával od pohrbu šporech i zalmy se svými lidmy produ- polovicku, co knęz; tenkrát platilo se círovat. od pohrbu dítęte 18 kr., od dospęlého Toho casu byla dędicná vrchnost na 45. Pak męl koledu vánocní, kterou Rohozci : obycejnę prijízdęla ua slavnost s knęzem, kostelníkem, ministranty a sv. Trojice, anebo kdyz byl svátek pa- zpęváky v kazdém príbytku si vybíral; trona; r red tím dnem musel Zelezno- také męl koledu 1`ehorovou, pri níz do- brodský kantor se svými muzikanty na stával vejce, a posvícenskou, koláci Rohozec prijít a kasací lu•át, pal: druhý placenou; za ofęry dostával 16 zl. a pak den v zámecké kapli pri zpívané mši sv. nęjaký snop obilí z vesnic. muzíku dęlat a pri obédę taflniuziku Roku 1707 byl v Brodę kantorem producírovat ; tretího dne bylo slavné re- Gabriel Tepr; za jeho casu byl sem první quiem za zesnulou familii Desfourskou. Za farár Václav Dlabac, dosazen, pred tím to muzicírování dostávali muzikanti celou vykonával tu sluzby Bozí kazdých 14 stravu a slušné zaplacení. A to bylo dní kaplan z '-\-ábzí. Ten p. farái- posta- pętkrát za role : ale ze to bylo muzikan- | ||||
|