Základní rysy o historii hudby chrámové zvláště chorálu ...
Ročník: 1899; strana: 33,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
O~Np~CF

Centrální

37y7id ^yá katolická knihovna







311111111111111II111111111

























YR 1 L







CAsoFIs







pro katolickou hudbu posválilou





v Cechách, na Moravę a ve Slezsku,



zároveń







ORGr.0 OUGNÉ JUNOxY CTRIL ,SZÉ.



Majitel, vydavatel a redaktor:





1899, Rocník XXVI, F. J. LEHNER. C1SI0 S. a 6,





~Inmm~nnnnunnmunuumnuunnuunuumumnnnnimnnmumnmm~wunnnmmnnn~rnrnnui nrrrurui~w nm rannau~nuuunuumununnnuwumm~l~







Základní rysy o historii hudby chrámové, zvláštę cho-





rálu od prvních dob kresYanských az po dobu dnešní.



Prednesl na IX. exerciciích Cyrillských v Praze Dobr. Orel, vicerektor v Ilradci Král (Pokracování.)





Reformu ve vlasti naší zahájil knęz tam r. 1865 ustanoven za kooperatora

herdinand I,ehner') v Karlínę, jsa pri velkolepé románské basilice sv. Cy-



rilla a \Iethoda. Pouzívaje svého vzdę-

') Ferdinand Lehner narodil se dne 6. cervna lání hudebního vypęstęného jiz v letech

1837 v Rokycanech. Od 13. roku svého vęku

navštęvoval akademické gymnasium Prazské, jsa dętských, zvelebil nejprve lidový zpęv

zároveń vokalistou pri chrámę sv. Salvatora. Po a pomocí literáckého sboru zavedl staro-

maturitní zkoušce r. 1858 vstoupil do Prazského ceské zpęvy rorátní a nejcennęjší písnę

semináre. Po vysvęcení na knęzství r. 1862 kapla- z lcancionálu svatojanského. Jakmile zpęv

noval ve Stupnę, Michli a v Praze, nacez ustano-

ven Uyl r. 1865 kooperatorem u sv. Cyrila a obecný byl zaveden, pocal pęstovati



Methodęje v Karlínę. Jako kaplan Karlínský Uyj zpęv liturgický zrízením zvláštní pęvecké

jmenován r. 1895 komorím papeze Lva XIII., školy, kterou zasvęcoval v krásy klassi-

r. 1891 zvolila jej Ceská akademie pro vędy, slo- ckýcil skladeb slohu Palestrinova a cilo-

vesnost a umęní v první valné hromadę dopisu-

jícím clenem, c. k, centrální komise ve Vídni rálu gregorianského. S liturgickou ško-



korrespondentem, a nejd. biskup Brnęnský svým lou pęveckou poi•ádal pak v kostelích

radou. Roku 1892 stal se farárem na Král. Vino- Prazských poutní produkce a duchovní

hradech a r. 1895 zvolen byl Královskou ceskou koncerty s prednáškami, címz reforma

spolecností nauk, jakoz i Ceskou akademií za

clena mimorádného. Kromę 25 rocníkű nCyrillae, dosud soukromę pęstovaná razila si cestu



v nichz slozena jest bohatá encyklopedie potreb- na verejnost.

ných vędomostí o chorálu, polyfonii, kostelní Za takových príprav nadešel r. 1573

písni ceské a jiných predmętech hudby posvátné,

a v jejichz prílohách vyšlo 40 mší, nękolik set jubilejní rok gooletého zalození biskup-

mottet a j. od nejlepších mistrű ceských, Kriz- ství Prazského, který poskytoval nej-

kovského, Skuherského, Hrušky, Foerstra, 1\e- vhodnęjší prílezitost k slavnostnímu a

švery, Cainera, Sychry, Zelinky a j., vydal Mešní ohcieinímu zahájení pripravené reformy.

kancionál, správné roráty nedęlní a pondęlní, a

slozil troje litanie pro lid s príslušnými zpęvy Za tím úcelem nacvicil kromę chorálního

k odpolední bohosluzbę. Po dlouhá léta rayl ucite-

lem chorálu v kníz. arcib. seminári Prazském. hojných illustrac. Na základę samostatného sou-



K cinnosti hudební druzila se soucasnę druhá pisu bibliografického, v nęmz shledal a soustavnę

práce, týkající se umęní výtvarného. Roku 1875 seradil material pro dęjiny umęní ceského stavi-

ulozil casopis =Method, který ucinil orgánem a telství, socha%ství, malírství a umęleckého prű-

:strediskem bádání v oboru dęjin umęleckých myslu, a na základę zkušeností nabytých román-

a v jehoz 24 rocnících seznamuje ctenárstvo se skými eskursemi prichystal pro letošní rok k tisku

stavitelským slohem antickým, starokresYanským, 1, díl dęjin ceského umęní, zahrnující veškeré

byzantským, rornánským a renaissancním, jakoz umęlecké památníky doby románské od stol. X.

i nękterými obory umęleckého prűmyslu pomocí do XII.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ