| ||||
| ||||
- 36 - -
dále kazdý kandidát 1)y1 povinen pre- Ve druhé a to nynęjší štaci své pii- psati a ukázati sbírku kostelních písní sobím od r. 18C)7- Zde se pocala hudba i s príslušenstvím (pred-, mezi- i do- a zpęv reformovati, avšak ne pojednou. hrami). V- tęch letech vydával Fiihrer 1)0 r. 1878 pűsobil jsem na cho~e jako své preludia, I~ oerster svého vkatolického podílník štoly s cástecnou jen pravomocí, varhaníka« ; obę byly dosti cetnę mezi od roku tolio jako samostatný i (litel námi odebírány. Jest mi pi-iznati, ze prí- choru. snost a chvály liodná pile trídního V první dobę stonal náš clior nemoci ucitele mnoho pi-ispęla k hudebnímu na- obecnou — nedostatkem zpęváku. Prícina šemu vzdęlání aspoii praktickému. známá : bucl zádné cvicení dorostu, nebo Tak utkvęl obraz našeho hudebního nedosti pilné. Sopranistlza a tenorista vzdęlání na ústavę v mých vzpomínkách. byli sice velice horliví zpęváci, ale silnę k cemu jei odhaluji? Dalek jsem pres 6o, altistka 30letá, co vyzpívati úmyslu, pranýrovati ústav a ucitele své, nemohla, vysmála, nękdy z milosti prišel ac mluvil jsem pravdu a neprehánęl. basista dosti slušný. P. principál starecek Víme všichni, ze to byly pomęry doby u vysokém vęku, tresoucími se prsty a pomęry místní. Snad za tu jejich od- prohánęl flašinetové varhany ; na bez- męnu nebylo mozno povolati sil cizích, klapkových tornách a trombách nadý- lepších, a v místę nebylo osob zpusobi- maly a cervenaly se tváre Uezzubýcli lejšícli. Úmyslem mým jest, vzbuditi skoro jiz trubacű, rozklízenou basu na- v kazdém z nás vzpomínky na ústav hrazoval plechový bombardou, — jen našeho hudebního vzdęlání, necht jest housle a viola dosti slušnę vykonávaly to knęzský seminár, škola, varhaniclzá, svou povinnost. A pri takových silách — ústav ucitelský, ústav pri~ átní a — srov- rovnęz bez zkoušek — prý to umęli návati. Jak se hudba a zpęv ta m pęstuje, z pamęti, chválili jsme Pána Boha my- v tom hledejme prícinu, zdaz se reforma šlénkami ci vlastnę smyšlénkami I úklera, vűbec provádí, nebo jakým t e m p e m se Scliiedermayera, Schobaclira, Ri)dra a provádí. Zkušenost potvrzuje, ze treba jiných tehdáz panujících duchű a vele- nám jest, má-li se reformovati: i. jistého duchű, ba dokonce męlo se i dávati sedm stupnę hudební dovednosti, 2. lásky slov od Haydena, — ale na to byla k umęní posvátnému a 3. vzoru, j a k zkouška, kde jsme zkusili, ze to nejde. provádęti. A vęcí tęch m o z n o zádati A cím více se bubnovalo, troubilo, pí- a právem od kazdého ústavu, skalo, vreštęlo a hrálo, tím prý byla majícího ve svých stanovách pęstování sláva Hospodinova vętší. hudby a zpęvu církevního. "Z latinského textu cinili domácí vý- rostkové samorostlé preklady do mater- Na první své štaci od r. i 86S--67, štiny. Kdyz se v Biihlerovę pastorálce dík príteli Karlu Pichovi, záku prazského zpívalo Offcrtorium, cili jak ti naši kri- prof. Blazka, v hudebním svém vzdęlání tikové ríkali, »kdyz se hnalo do Betléma,,, jsem nelenil. Ve farnosti té męli jiz delší ozvala se také slova: »loguebantur in dobu osadní zpęvnílz i s notami; písnę vicem«, coz se prekládalo : »kantor sedí byly rozdęleny dle dnű, obradű a cír- v rybníce« a tu a tam nezbedná ústa, kevní doby, avšak pri mši sv. nezpívaly jestlize to nezpívala, aspoií se ]z tomu se vzdycky písnę mešní. O pűlnocní pro- sešpoulila. O starém tenoristovi se smí- vozovala se ceská instrumentální pasto- chem se vypravovalo, ze pi-i zpęvu volá: rální mše od Ryby. V Graduale lící »pekác -celí« volný to preklad slov: »pec- pastýr krásy vecerní jasné oblohy a lí- cato coeli« — a pod. To-li byla zboznost cením tím vytazen jest Tenor se Soprá- hudbou a zpęvem zanícená, podporovaná ? nem ne-li do vysokého c, iistę do h a k v tom se nám męlo zalíbiti, to jsme to nejednou. Jak asi tony ty vyznívaly nemęli niciti? u zpęválzű nizší »klaviatury« po štędro- Coz pi hozenęjšího, ze povinnost ká- vecerní veceri — snadno souditi. Prvý zala nejprv podniknouti honbu na zpęváky, rok męl jsem potęšení té námahy já, ci vlastnę na ty, kdo zpívati chtęli. tenorista; druhý rok p, principal, do- Podarilo se mi vybrati nękolik školních vedný to hudebník, jemuz podobná roz- dęvcat a chlapcű, nękolik jinochű, mezi koš o pűlnoci také nechutnala, nahradil tęmi 2—3 s nizším gymnasiem nebo re- tu mši jinou latinskou — ale dostalo se álkou, nyní obchodníci i i-emeslníci, mu domluvy, ze lid na to cekal, ze se a práce pocala. Cvicil jsem pro kostel, na to tęšil, ze byl zi~lamán a pod. pro divadlo, pro rűzné prípady. Pro ]co- | ||||
|