Populární pojednání o tonech či modech starocírkevních
Ročník: 1899; strana: 41,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-- 4 1 —

aby se do nicil vzil.,< .A podobnę m,'i se

i s p~edpisy o hudbę a zpęvu církevním.

2. Reditel choru. Ten má býti tal:

dovedným, aby úrad svűj mohl se ctí

zastávati. Tęzko hudbu a zpęv ríditi,

kdyz chatrnę zpívám, na varhany sotva

dovedu slušnę sáliuouti, kdyz hudbę ne-

rozumím. :\však i nedovednost odstraní

dobrá vűle, upr•íinná snaha — jen pro

Bűh ne -- domýšlivost. Reditel choru

má hledati poucení v casopisech, u nís

v »Cyrillu«, má hledati cviku a vzoru

v Cyrillsl:ých exerciciích, jez by se męly

castęji a v menších ol:rscích odbývati,

aby nikdo nemęl výmluv, ze to daleko,

ueprílezité, s výloliami spojené a pod.

Keditel clioru má býti také podporován

vlídnou, ha ickl bych prátelskou ochotou.

Zejména mají se mu poríditi potrebné

knihy a hudebniny, slušné nástroje,

hlavnę varhany a to i v té nejchudší zá-

duší. Chor nemá býti popelkou nzšicll

kostelu ani záduší.

3. ti`ęrící lid. Ten reformę uvykne,

porozumí, zalíbí se um — ac treba pocí-

nati si velice opatrnę, bez pohoršení;

není-li podnęcován, ale poucován, zvláštę

na kazatelnę, brzy se smírí. Pozvolný

prechod lid takrka uspi a kdyz se pro-

budí, neuvęrí, ze na bývalé zapomnęl.

A není to vyhánęní zbozného lidu z ko-

stela, ale nábozenské poucování a vzdę-

lávání lidu našeho, ceského, zpęvného.

Pracujme a opęt pravím pracujme -

a kostely ceské nebudou posledními

mezi kostely katolickými.

Populární pojednání o tonech ci modech

starocírkevních.

Proslovil n IX. exerciciích Cprillských v Praze Jan Ev. Zelinka. (Pokracování.)

Nyní cllopme se historie, jak ji po-

dává »Graduale romanum«. Celá tato

kniha psána jest v C dur od stupnę II.,

III., IV., V., VI. a — VIIL, sedmý stu-

peií zmizel. Pravím napred od

stupnę lI., ponęvadz modus I.jest

vlastnę tonem clorickým, t.j.naší

C. dur škálou 11. stupnęm koncící.

Tím zpűsobem obdrzíme obrazec ponę-

kud zmęnęný a sice:

I e f ,- a h c ~I dorická,

c f ;r a h c d e phrygická,

f

a Ir c d e f lydická,

a Ir c d e f g mixolydická,

a h c d e f ; a aeolická,

c 1/ í,

11,1— f

a h c jonická,

která poslední škálou zűstala.

Tęchto šest modű ci šestero postupű

diatonických od II., IIL, IV., V., VI. a

VIII. (L) stupnę naši dur škály vychá-

zejících májméuo mody autli entické

t. j. mody základní ci hlavní (pűvodní).

My dovolili jsme sobę odvozovati to-

niuy staré cd naší dur stupnice ovšem

jen z dűvodű praktických. Nesmíme ale

zapomenouti, ze kazdý z tęchto hlav-

nícli ci pűvodních modű má svűj modus

odvozený ci plagální, který rozší-

rením hlavního modu o c t y r i t ony do

hloubky povstal za tím úcelem, aby ná-

pęv o více nez jeden 'ton do

hloubky poliybovati se mohl.'1'ím

zpűsobem obdrzí kazdý modus svűj mo-

dus pobocný, povstávají tuclíz z kazdého

mody dva.

Tedy ton dorický ci modus I. obdrzí

modus II. takto:

V

rr*\

f

Fina 1 i s ci notou závęrecnou zűstává

vzdy základní to Il (hnalis) modu autlleu-

tickéllo. Coz tím jest diilezitęjší, ponę-

vadz staré zpęvy nezacínají vzdy svým

prvým stupnęm.

Tak jako dorický ton (t. j. naše dur

od II. stupnę) svou odvozenou ci pla-

gáhií co modus II. v chorálních knihách

oznacenou vykázati se műze, má téz

kazdý z ostatních modu (tonű) nebo

treba ,tonin« svou škálu plagální (od-

vozenou), která o 4 stupnę do hloubky

se pohybuje, avšak závęrecnou notu (fi-

nalis) pűvodního ci authenticl:ého modu

zacllovává. Dęlí se tedy tony:

*) Ton závęrecný (finalis).



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ