NEZAŘAZENO
Ročník: 1899; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
doricicý

na dva : modus

I. (auth.)

11. (plag.)

phryl;ický

111. (autli.)

»

1V. (plag.)

lydický

»

»

»

V. (auth.)

»

Vl. (pla g.)

mixolydický co

»

VII. (auth.)

»

VIII. (plag.)

aeolicicý

IX. (auth.)

»

X. (plag.)

Na tonu /r byly by anody

XI. a X1I.

Ton jonický co

XIII. (auth.)



»

XIV. (plag.)

Ponęvadz mody XI. a XII. z uzívání

vymizely, nacházíme v chorálních kni-

liách modus jonický co M. nebo XI1.

oznacený, pri cemz císla (XIIl.) nebo

(XIV.) nacházejí se v závorce.

\Ioclus slozený ze dvou nebo více

nazývá se mixtus (smíšený), mimo to

jest ještę modus peregrinus, t, j.

cizí 1 neurcitý).

V zalmovém zpęvu (viz Gloria Patri

a zalmy) uzívá se pouze osmi modű, t. j.

obou tonű dorických, I. a II, modus,

obou tonű phrygických, 111. a IV. mod.,

obou tonu lydických, V. a VI. modus,

obou tonu mixolydických, VII. a VIII.

modus.

Nápadné jest pri tęclito zalmových

nápęvech zviášt, ze recitace celých vęt

dęje se na urcitém tonu, který vládcem

ci melodickou dominantou sluje a jest

v authentickýcli modech tonem pá-

tý m vzdy, s výjimkou, nepripadá-li na

ton Ir, kterýz ton ve zpęvech starých

byl tonem dle okolnosti v I męnitelným,

proto vládcem státi se nemohl a zastou-

pen jest vzdycky tonem c. Pri to-

nech plagálních lezí vládce vzdy

o terci níze vládce tonu authen-

tického.

Tabulka v klícíe>i pllvodnieh, F klíce

Nejvíce



Klíce:

a_N

Následující oí)razec podá prehled

uph>ý

lou vléd,c td.-



finnlis

min, mrlod.~

Alodus 1. dorická

d

z

>>

11. I P

I

/

»

ll~. j lirYgcicá .

c

i

~r

(

l

lydická

~'1

rr

» VIL L

1

d

VIIL l iuixolydická aeolická

rr 1

L*

»

XI. (_XIII.) I_ jonická

»

X1I. (XIV.)1

Ton li casto v/5 męnitelný ral>razen

tedy vzdy tonem c. Budiz pamatováno

na upozornęní, ze zpęvy v knihách cbo-

rálnícli obsazené jsou vlastnę psány

v C dur. Kdyz pak v nękterém modu

zmęní se li v 1, povstane t. zv. genus

molle (tonorod zmęklý).

Prelohu zpęvu na rűzné stupnę jiných

dur tonin snadno dovedeme, kdyz látku

právę probranou prakticky nacvicíme.

Dluzno . míti pouze na pamęti, aby vo-

lena byla rada tonű odpovídající priro-

zenému objemu všech hlasű sboru smí-

šeného od Ir—ٰs u hlasű zenslcých, od

H—~s u hlasu muzských, Ostatní dci-

vody historické co dopinęk praktického

uciva nalézti lze v kazdém i nestrucnęj-

ším dęjepisném pojednání. K vűli úpl-

nosti uvedeme ještę, ze charakteristický

ton finální s melodickou dominantou ci

vládcem tvorí t. zv. repercussio, nęm.

\Viederschlag, krok od finály ku dcmi-

uantę (souhrn), kteréz oba tony jsou

jal;-si li l a v n í osou, kolem níz otácí se

melodické fráse starých zpęvű.

*) Rozdíl pouze ve finalis.

**) Ve zpęvech zalmových se neuzívá.

uzívané C klíce

Nejvíce uzívaný

»

fin. = finalis, závęr ton; dom. = dominanta mel. ci vládce.

fin.

dom.

Pűvodní:

e f á a Iz e d C dur od II, stupnę.

housl. kl.: e frs g a h cis d r' = D dur od lI, stupnę ci E moll s 2 #.

sopr. kl.: c d es f g a I= B » » » »

» C moll s 2 h.

fin. dom.

II.

c f



a Finální ton jest základním, proto:

cz b c d = F dur od Il, stupnę (G moll bez es,

pocínající casto 5. tonem cr'1

Pűvodní: a Ir c d

kousl. kl.: d c f



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ