NEZAŘAZENO
Ročník: 1899; strana: 54,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
34 —







celým sluzbám Bozím horlivę a radostnę v Betlemę, a v Introitu adventních

obcovali.« nedęlí dává se výraz vzdy radost-



Z uvedeného zde vysvítá, ze I n t r o i t nęjší a touzebnęjší adventní



svým obsahem jest tak bohat a náladę církve.

rozmanitý jako liturgický rok První nedęli adventní volá v nęm



c í r k v e: radost, veselí, zármutek, bolest, církev:

nárek, nadęje, touha, bázeń, chválení, ' alm 23. Ad te levavi animam meam :



díky, prosba, odprošení, prímluva — Deus meus, in te confido, non erubescam :

zkrátka všecky zbozné pocity, kterými neque irrideant me inimici mei : etenim



má býti napinęna duše dobou církevního universi, qui te exspectant, non confun-

roku, nalézají v Introitu, ve vchodu, dentur. (K tobę, Hospodine, pozdvihuji



krátký a jadrný výraz. »Introit zdá se duše své: Boze műj, v tebe doufám,

býti klícem Ic celé mši; jeden ve své necht nejsem zahanben: aby se mi ne-



podstatę prizpűsobuje nebo pripojuje posmívali neprátelé moji, neb zádný



se ke všem našim potrebám, bud ze z tęch, kterí tę ocekávají, nebude za-

prosíme za odpuštęní nebo díky ciní- hanben.)

me, bud ze prolítne za odvrácení Zalm tamtéz. Vias tuas, Domine, de-



zlého nebo za pozehnání. Brzy zní monstra mihi: et semitas tuas edoce me.

tento úvodní verš hlasitę a radostnę — (Cesty své, Hospodine, ukaz mi: a stez-



—Gaudeamus omnes in Domino« (Ra- kám svým vyuc mne.)



dujme se všickni v Pánu); brzy hluboce Gloria Yatri. (Sláva Otci.)

a brzy naríkavę — »Miserere mei, Do-

O první nedęli rohu církevního pama-

mine, quoniam tribulor« (Smiluj se nade

mnou, Hospodine, jezto se rmoutím) ; tuje nás evangelium na konec svęta a

na velebný príchod vęcného Soudce;

v case velikonocním rozléhá se všude proto pozdvihujeme své srdce a svou

»Alleluja« jako hlahol veselých zvonű; mysl nad pomíjející vęci tohoto svęta a

v case od nedęle smrtelné mlcí docela pozíráme k Bohu, svému poslednímu

»Gloria Patri« a nadchází zármutek a cíli, a ke Kristu, »vęcnému svętlu vęrí-

tęzkomyslnost; o svátcích svatých na- cích« (»aeterna lux credentium«). Plni

povídají se jejich ctnosti a vítęzství; dűvęry v Boha prosíme za ochranu a

pripadá-li svátek Pánę, tu se ohlašuje pomoc proti všem neprátelűm spasení,

slavnę tajemství, které se svętí.« (~Vi- jakoz za ukázání cesty a za vedení na

seman.) cestę ctnosti a na stezce dokonalosti,



Významu a obsahu Introitu odpovídá abychom mohli s útęchou hledęti vsti•íc

také jeho nápęv. Introit se vyzname- príští soudce svęta.

nává rychlým pohybem, piným síly a

zivota. V druhou nedęli adventní:



Intonuje se jedním nebo dvęma Is. 30. Populus Sion: ecce Dominus



zpęváky prvními, a potom zpívá sbor. veniet ad salvandas gentes : et auditam

První zpęváci zpívají první polovici faciet Dominus gloriam vocis suae in



zalmového verše, sbor (chor) druhou po- laetitia cordis vestri. (Lide Sionský,



lovici. Kdyz se bylo podobným zpűsobem ejhle Hospodin pi•ijde spasit národű : a

»Gloria Patri« prezpívalo, intonuje se uciní Hospodin, abyste slyšeli slávu hlasu



opęt Introit a chor ho dokoncí, anebo jeho v radosti srdce svého )



celý sbor zpívá celý Introit, resp. celou Zalm 79Qui regis Israel, intende

»antifonu«. qui deducis, velut ovem Joseph. (Ty, jenz



K závęrku necht nękteré príklad}, spravuješ Israele, pozoruj : jenz jako

illustrují to, co jsme podali o Introitu. ovecku vodíš josefa.)

Církevní rok pocíná adventem; Gloria Yatri. (Sláva Otci.)



advent jest doba ocekáváni spásy, doba Radost stává se vętší zaslíbením, ze



pi•ípravy na príští Pánę a jeho vykou- Pán sám pí-ijde a nás spasí. Jako »Pa-

pení. Príchod Pánę jest hlavnę trojí. stýr dobrý« chce ztracenou ovecku na



»Trikráte k nám prichází Pán,« praví zemi liledati a zachrániti. »Pásti budu

Petr z Blois, »poprvé v tęle, po druhé ovce své,« dí u proroka Ezechiele, »a



v duchu, po tretí jako soudce. První zpűsobím, aby (bezpecnę) lélialy. Co se



príchod byl pokorný a skrytý, druhý bylo potratilo, budu hledati; a co bylo

lest tajný a lásky piný, tretí zjevný a zavrzeno, zase privedu; a co bvlo polá-



hrozný«. V liturgii oslavuje se jmenovitę máno uvízi; a co mdlého bulo utvrdím.«



první príchod Kristűv pri jeho narození Ale tento sladký, mocný hlas dobrélio

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ