Základní rysy o historii hudby chrámové zvláště chorálu ...
Ročník: 1899; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
--56









zího «, v pűdę bohaté na prameny svaté Kequiem aeternam. (Odpocinutí vęcné.)



církve, rostou a touzí svatí Bozí na Hlavní úcel mší za zemrelé k tomu



na slunci pokoje, jako v bourích poku- smęruje, abychom vyzádali dušem v oci-



šení a zármutku, stále vzliűru k nebe- stci »odpocinutí vęcné« a »svętlo vęcné«,



sűm, kde potom »v domu Hospodinovę«, t. j. odpocinutí v lűnę Bozím a svętlo



v ríši nezkalené jasnosti a slávy vęcnę ve slávę nebeské. V ústecli ubohých



se zelenají a kvetou. Proto jest také duší vyjadruje zalm touhu, aby smęly



naší príjemnou a dobrou povinností, Hospodinu na nebeském Sionu nekalenę



Nejvyššího, jenz se tak podivuhodným blazenou píseń chvály a dílcű prozpęvo-



ukazuje ve svých svatých, vdęcnę chvá- vati, a tam slib, první a rozhodující



liti a velebiti. slib, slib krestný votum) dokonale spiniti



Konecnę mše svatá za v Pánu mohly. "Tento slib slozily jiz na pocátku



zesnulé má tento Introit : svého pozemského putování, ale doko-



nale budou ho piniti teprve v pravé

Requiem aeternam dona eis, Domine,

et lux perpetua luceat eis. (Odpocinutí domovinę, v nebeském Jerusalemu, v mę-



vęcné dejz jim, Pane, a svętlo vęcné at stę Bozím dokonaných a oslavených.



A prosbu za uvedení do ríše vęcného

jim svítí.)

Zalm 64. Te decet hymnus Deus in pokoje vyslyší Pán tím spíše, jezto



Sion, et tibi reddetur votum in Jerusa- »všeliké tęlo, t. j. veškeré clovęcenstvo



lem : axaudi orationem meam, omnis »má k nęmu prijíti«; nebot jest jeho



caro ad te veniet. (Tobę prísluší chvála, vűle, aby všickni lidé byli spaseni a do



ó Boze na Sionu: a Tobę se spiní slib nebes se dostali.*) (Pokracování.)



v Jerusalemę : vyslyš modlitbu mou, *) Dr. Gihr, Das hl. Messopfer. — P. Ambros.



k tobę všeliké tęlo prichází.) Kienle, Choralschule.





















Základní rysy o historii hudby chrámové, zvláštę cho-





rálu od prvních dob krestanských az po dobu dnešní.





Prednesl na IX. exerciciích Cyrillských v Praze Dobr. Orel, vicerektor v Hradci Král. (Dokoncení.)





Nejcestnęjší zmínku mezi tęmi, kterí C h 1 u m,') od r. I S76 ucitel Cyrillské



výhradnę vęnovali se chorálu a jeho vý- skoly pęvecké pri Krestarské akademii,



tecným prednesením šírili nejen v Praze, j a n E v. Z e 1 i n k a,'~l nynęjší riditel kűru



ale po vlastech ceských porozumęní a u P. Marie Snęzné, O t o m a r S m o l í k,



hlavnę zálibu k nęmu, zasluhují beuronští riditel kűru u sv. Štępána, j a n A u g u s t



benediktini, usídlení od r. ISSo v klá-

štere emauzském a mezi nimi nynęjší ') Chlum narodil se dne 15, zárí 1848 v Praze.

Absolvoval konservator na fagot, harmonii stu-

jejich arciopat Dr. Benedikt S a u t e r doval u prof. Blazka a praktikoval na kűru



(nar. 1S35), který sepsal »Ciloral und Li- svatovojtęšském pod hoerstrem. V zárí roku



turgie«, a podprevor P. A 1 b a n S a c 11- 1876 jmenován ucitelem Cyrillské školy pęvecké,

1 e i t e r. (nar. 1861), jejich první varhaník, r. 1881 ridite]em kűru u sv. Jiljí. Nejlepší po sobę

zűstavil dędictví školám Cyrillským svojí Cyrill-

reditel kűru emauzského a ucitel chorál- skou školou zpęvu. Zemrel 23. listopadu 1895.



ního a liturgického zpęvu v kniz. arcib. -) Zelinka narodil se 17. února 1856 v Praze.



seminári Prazském. Nemalou zásluhu o ší- Po odbytých studiích na nizších školách prazských



rení chorálu a polyfonie v Praze mají absolvoval varhanickou školu za riditele Skuher-

dále j o s. J a n B a p t. C a i n e r,') nynęjší ského a professorű Blazka, Smolíka a Prűchy.

Byl varhaníkem u sv. Ducha, sv. Haštala a ve

riditel kűru u sv. Jindricha, -i F r a n t i š e k chrámę Týnském za reditele Františka Kavana.



Roku 1888 jmenován riditelem kúru u sv. Haštala,

') Cainer narozen dne 29. srpna 1837 v Praze, r. 1894 u Pannv -Marie Snęzné v Praze. Po Chlu-

dokoncil studia varhanické školy r. 7857 a pűsobil movi jmenován ucitelem pęvecké školy Cyrillské

az do r. 1878 pri rűzných kostelích prazských a jako ucitel klavíru a zpęvu ve vlastním hudeb-

jako varhaník a prozatimní riditel. Téhoz roku ním ústavu pásobí celou radu let. Církevnę

zvolen za definitivního riditele kűru pri hlavním hudebními a paedagogickými clánky prispíval do

chrámu Pánę sv. Jindricha, kterýz az po dobu casopisu Ceskoslovanský varhaník« i'v Nęme-

dnešní s nejvętší horlivostí ve smyslu presnę litur- ckém Brodę), »Dalibore a »Cyrill«. Jeho skladby,

gickém rídí. Casopis »Cyrill« obsahuje mnoho jeho v presném slohu církevním a populární vánocní

krásných mší a mottet, Gradualií a Offertorií. zpévohra »Narození Pánę« vyšly nákladem Fran-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ