Rukověť chorálu římského
Ročník: 1899; strana: 63,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 63 —



cvicí se novým písním dle „Oltáre,= a s ostatním Tvou, 4 antifony Marianské, a -Zvęstuj Tęla< od

sborem jsou pomocny pri cvicení lidu, kteréz se F. J. Lehncra.

dle potreby po odpoledních poboznostech v ko- Sboru literátského není. Všecko koná sbor-

stele koná. mistr bezplatnę sám ve svém bytu. Úcastenství

III. Píseń obecná. V dobę adventní zpívá lidu na zpęvu jest slušné. Lid zpívá rád, dá se

lid kazdodennę staré roráty, o kterémz zpęvu vésti sborem na kűru a cinnę úcastní se pri pí-

nutno tuto poznamenati, ze lid zpívá pęknę, a sních, litaniích loretanských a k Pánu Jezíši.

s láskou a vroucností lne k tęmto perlám staro- Poslední valná schűze konána dne 16, dubna

ceského zpęvu. imo to zavádęjí se dle nápęvű 1899. Doufáme, ze pri vytrvalosti, horlivosti, lásce

»Oltáre« písnę primęrené dobę církevní. Dosud a príchylnosti, s jakou jednotliví clenové sboru

zavedeny: »Ejhle, Hospodin prijde«, »Hle, prijde k posvátnému zpęvu lnou, dosáhneme cíle kýze-

Pán«, »Minula nocní hodina »Dękujeme, ó Boze«, ného, coz dej Bűh !

»Zdrávas Uud' P. Maria«, »Z netle posel«, >Narodil K dalšímu cvicení jsou pripraveny tyto litur-

se Kristus P.«, »Vzešlo slunce«, »Koho pak jste gické skladby: Chorální: In Dominicis infra an-

vidęli >Nesem vám«, >Skrytý Boze«, -Otce náš« num, In missis Beatae Mariae, In Dominicis Ad-

chorální (se sborem), »KresYanská duše«, »Svatý ventus et nuadragesimae. Nešvera: Missa »in hon.

krízi« a jiné opakovány, jichz nápęv se nemęnil. sc. Procopii« a Missa >in hon. B. Mariae Virg.

Devátá mše sv. (v 9 hod. slouzená) koncí staro- Sychra: Missa >in hon. sc. Josephi«. Ad. Kaim

ceským chorálem pűvodním: »Hospodine, pomiluj Missa »lesu Redemptor«. Haller. Missa secunda

nás«, velké sluzby Bozí zpívaným »Andęl Pánę« pro Canto, Alto, Bariton.

a staroceským chorálem »Sv. Václave, vévodo Veškeré tuto uvedené skladby provázeny byly

ceské zemę«. Pri odpoledních poboznostech zpí- na harmoniu, kteréz z nedostatku varhan sbor-

vány Litanie k Pánu Jezíši, Litanie k Pannę Marii, mistr do kostela zapűjcil.

Modlitba Pánę, Pozdravení andęlské, Pod ochranu Jan Maximovic, sbormistr.









Literatura hudební.

Rukovęti chorálu rímského pro boho- clovęk rozumem a citem obdarený milo-

slovecké a ucitelské ústavy, pro knęze, vati, co nezná. Odborné vyucování vy-

reditele kűru, varhaníky a prátele cír- zaduje však ucitelű nejen odbornę vzdę-

kevního zpęvu. Sestavil ll o b r o s l a v laných, nýbrz i nadšených, kterí dovedou

Orel, ucitel církevního zpęvu. Cena záky své netoliko rádnę vyuciti, ale také

1 zl. 5o kr. V Hradci Králové. Nákla- k následování uchvátiti. K takovým

dem politickél]o druzstva tiskového. Ti- ucitelűm radí se spisovatel knihy zde

skem bisk. knihtiskárny. 1899 uvedené, který, jsa hned po vysvęcení

ustanoven ucitelem církevního zpęvu

Má-li Obecná jednota Cyrillská míti v seminári královéhradeckém, s láskou

trvání, jest jí nezbytnę treba odbornę oddal se predmętu, jehoz vyucování bylo

vzdęlaných a nadšených vűdcű a riditelű mu svęreno. Vędomosti i zkušenosti zí-

v radách knęzstva i ucitelstva, kterí by skané nękolikaletým vyucováním ulozil

jednak stávající Jednoty rádnę spravo- V »Rukovęti chorálu rímského«, která

vali, jednak nové zrizovali, aby národ bude vítanou poműckou ucební nejen

ceský, jako v minulých stoletích slynul ucitelűm téhoz predmętu na bol]oslove -

pęstováním zpęvu posvátnélio, také v prí- ckých a ucitelských ústavech, nýbrz také

štích dobách vęren zűstal národní po- sbormistrűm jednot Cyrillských, redite•

vaze své. Za tou prícinou dluzno vyuco- lűm kűru, varhaníkűm a veškerým práte-

vati zpęvu církevnímu predevším cekatele lűm zpęvu církevního. Spisovatel dovedl

obou nejdűlezitęjších povolání, boho- na 236 stránkách strucnę uvésti vše, co

slovce a kandidaty ucitelské, na nichz pęstitelűm i milovníkűm posvátné musy

závislá jest budoucnost rázovitého umęní jest vędęti treba, aby záky své zasvęco-

ceského. "Tęm i onęm dluzno vštępovati vali v tajemství cliorálu rímského. Re-

lásku a nadšení pro krásu a vznešenost daktor vítá s potęšením vydání »Ruko-

nejidealncjšího z veškerých oborű umę- vęti«, rovnęz dűkladné, jako potrebné,

leckých. Láska predpokládá však priro- od príslušných nejdűstojnęjších ordinari-

zenou męrou dűkladnou znalost. Kde atű schválené, a má za to, ze nejlepšíuz

není znalosti, není lásky. Kterak má doporucením jest uvedeni látky soustavnę

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ