| ||||
| ||||
— 63 —
cvicí se novým písním dle „Oltáre,= a s ostatním Tvou, 4 antifony Marianské, a -Zvęstuj Tęla< od sborem jsou pomocny pri cvicení lidu, kteréz se F. J. Lehncra. dle potreby po odpoledních poboznostech v ko- Sboru literátského není. Všecko koná sbor- stele koná. mistr bezplatnę sám ve svém bytu. Úcastenství III. Píseń obecná. V dobę adventní zpívá lidu na zpęvu jest slušné. Lid zpívá rád, dá se lid kazdodennę staré roráty, o kterémz zpęvu vésti sborem na kűru a cinnę úcastní se pri pí- nutno tuto poznamenati, ze lid zpívá pęknę, a sních, litaniích loretanských a k Pánu Jezíši. s láskou a vroucností lne k tęmto perlám staro- Poslední valná schűze konána dne 16, dubna ceského zpęvu. imo to zavádęjí se dle nápęvű 1899. Doufáme, ze pri vytrvalosti, horlivosti, lásce »Oltáre« písnę primęrené dobę církevní. Dosud a príchylnosti, s jakou jednotliví clenové sboru zavedeny: »Ejhle, Hospodin prijde«, »Hle, prijde k posvátnému zpęvu lnou, dosáhneme cíle kýze- Pán«, »Minula nocní hodina »Dękujeme, ó Boze«, ného, coz dej Bűh ! »Zdrávas Uud' P. Maria«, »Z netle posel«, >Narodil K dalšímu cvicení jsou pripraveny tyto litur- se Kristus P.«, »Vzešlo slunce«, »Koho pak jste gické skladby: Chorální: In Dominicis infra an- vidęli >Nesem vám«, >Skrytý Boze«, -Otce náš« num, In missis Beatae Mariae, In Dominicis Ad- chorální (se sborem), »KresYanská duše«, »Svatý ventus et nuadragesimae. Nešvera: Missa »in hon. krízi« a jiné opakovány, jichz nápęv se nemęnil. sc. Procopii« a Missa >in hon. B. Mariae Virg. Devátá mše sv. (v 9 hod. slouzená) koncí staro- Sychra: Missa >in hon. sc. Josephi«. Ad. Kaim ceským chorálem pűvodním: »Hospodine, pomiluj Missa »lesu Redemptor«. Haller. Missa secunda nás«, velké sluzby Bozí zpívaným »Andęl Pánę« pro Canto, Alto, Bariton. a staroceským chorálem »Sv. Václave, vévodo Veškeré tuto uvedené skladby provázeny byly ceské zemę«. Pri odpoledních poboznostech zpí- na harmoniu, kteréz z nedostatku varhan sbor- vány Litanie k Pánu Jezíši, Litanie k Pannę Marii, mistr do kostela zapűjcil. Modlitba Pánę, Pozdravení andęlské, Pod ochranu Jan Maximovic, sbormistr. Literatura hudební. Rukovęti chorálu rímského pro boho- clovęk rozumem a citem obdarený milo- slovecké a ucitelské ústavy, pro knęze, vati, co nezná. Odborné vyucování vy- reditele kűru, varhaníky a prátele cír- zaduje však ucitelű nejen odbornę vzdę- kevního zpęvu. Sestavil ll o b r o s l a v laných, nýbrz i nadšených, kterí dovedou Orel, ucitel církevního zpęvu. Cena záky své netoliko rádnę vyuciti, ale také 1 zl. 5o kr. V Hradci Králové. Nákla- k následování uchvátiti. K takovým dem politickél]o druzstva tiskového. Ti- ucitelűm radí se spisovatel knihy zde skem bisk. knihtiskárny. 1899 uvedené, který, jsa hned po vysvęcení ustanoven ucitelem církevního zpęvu Má-li Obecná jednota Cyrillská míti v seminári královéhradeckém, s láskou trvání, jest jí nezbytnę treba odbornę oddal se predmętu, jehoz vyucování bylo vzdęlaných a nadšených vűdcű a riditelű mu svęreno. Vędomosti i zkušenosti zí- v radách knęzstva i ucitelstva, kterí by skané nękolikaletým vyucováním ulozil jednak stávající Jednoty rádnę spravo- V »Rukovęti chorálu rímského«, která vali, jednak nové zrizovali, aby národ bude vítanou poműckou ucební nejen ceský, jako v minulých stoletích slynul ucitelűm téhoz predmętu na bol]oslove - pęstováním zpęvu posvátnélio, také v prí- ckých a ucitelských ústavech, nýbrz také štích dobách vęren zűstal národní po- sbormistrűm jednot Cyrillských, redite• vaze své. Za tou prícinou dluzno vyuco- lűm kűru, varhaníkűm a veškerým práte- vati zpęvu církevnímu predevším cekatele lűm zpęvu církevního. Spisovatel dovedl obou nejdűlezitęjších povolání, boho- na 236 stránkách strucnę uvésti vše, co slovce a kandidaty ucitelské, na nichz pęstitelűm i milovníkűm posvátné musy závislá jest budoucnost rázovitého umęní jest vędęti treba, aby záky své zasvęco- ceského. "Tęm i onęm dluzno vštępovati vali v tajemství cliorálu rímského. Re- lásku a nadšení pro krásu a vznešenost daktor vítá s potęšením vydání »Ruko- nejidealncjšího z veškerých oborű umę- vęti«, rovnęz dűkladné, jako potrebné, leckých. Láska predpokládá však priro- od príslušných nejdűstojnęjších ordinari- zenou męrou dűkladnou znalost. Kde atű schválené, a má za to, ze nejlepšíuz není znalosti, není lásky. Kterak má doporucením jest uvedeni látky soustavnę | ||||
|