| ||||
| ||||
V~.a N
Centrální c Q katolická knihovna ~h~)íh iN~ 3 1~J YR I Isis CASOPIS pro katolickou hllclhu po5v,,i,tuoii v Cechách, na Moravę a ve Slezsku, zároveń ORCxAN 0UM JUNOxY CYRILLSI É. Majitel, vydavatel a redaktor: 1899. Rocník XXYI, F. J. LEHNER. Císlo 11. a 12. ~lumnmmnnnmm~uuurunnr:numm~nnnnnmumniumnnnimm~ni~nnnriinuuuwnnnnn~mn:unn i i i~m i i i ri i r rr i i rrrmnunnninunminnumnunl~ Jedenácté exercicie, Cyrillské v Kutné Hore. . (Pokracování 'a dokoncení.) r Trídenní kurs Cyrillský konal se presnę a svędomitę dle programu v c. 7.--8.`~>Cy- rilla« uverejnęného s velikou pílí i nad- šením prednášejícícli a s príkladnou i hor- livou vytrvalostí úcastníkűv. Uvází-li se, ze denní porádek popínal o pűl osmé hodinę ranní a trval bezpretrzitę az pres hodinu polední, odpoledne od pűl druhé az do osmé liodiny vecerní, takze pred- nášející i úcastníci v krátké prestávce polední si dopráli jen tolik odpocinku, kolik ho k rychlému naobędvání vybý- valo, nutno vęru obdivovati se lásce, s jakou úmorná práce z té i oné si-any se konala. Pri exerciciích Cyrillských jde kazdému pouze o to, aby za krátkou dobu trí dnű probralo se z chorálu, po- lyfonie a písnę lidové co mozná nejvíce. Známí odborníci Václav Fayks, kate- clieta męštanských škol v Holicích, Fran- tišek Jirásek, reditel kűru v Jicínę, josef Mblzer, varhanár v Kutné Hore, Dobro- slav Orel, vicerektor a docent církevního zpęvu pri biskupském seminái-i v Hradci Králové, Y. Emilian Paukner, knęz ryt. rádu krízovnického v Praze, Cenęk Pilar, reditel kűru v Horících a Josef Vomocil, starší kaplan v Jicínę, probrali v pred- náškách svých jednotlivé obory hudby posvátné s takovou dűkladností, a povę- dęli v krátké lhirtę programem jim vy- kázané tolik, po cem by hudebníku po poucení prahnoucímu bylo dlouhou dobu pátrati. V tom právę spocívá tajemství a uzitek Cyrillských exercicií, ze hudeb- níci vynikající a zkušení sdęlují s úcast- níky, ceho dlouhou prací a vlastním dűmyslem se dopátrali. "tím se stává, ze za tri dni priucí se hudebník rady a poucení hledající více, nezli by vlast- ním bádáním i za delší dobu dopátrati se mohl. Nadšené prednášky budí nad- šenost posluchacű. V našich sjezdech Cyrillskýcli vane atmosféra nadšení, které si ]cazdý z úcastníkű domű donáší, jímz pak dloulio se sílí a tęší. Jestlize mrtvé slovo knilry pouze poucuje, slovo zivé srdcem hýbe a uclivacuje k následováni. Všickni odborníci, kterí v Kutné Hore prednáškami hýbali srdcem prítomného posluchacstva, vykonali zdárný kus missio- nárské práce na nejideálnęjším poli zi- vota církevního, jemuz v nejnovęjší dobę v jistých listech se nerozumí a za tou prícinou ani místa se nedoprává. Dluzno-li za tou pricinou vzcláti vrou- cné díky všem, kterí prednáškami svými sta srdcí rozehráli k následování, dvoj- násobný dík nálezí tęm obętovným mu- zűm, kterí slavnost Kutnohorskou pri- pravovali, konání její umoznili a skvęlý výsledek jiz z predu zabezpecili. Kdo sbor kostelní sám si nevychoval, nedo- vede si ani predstaviti, co to znamená s pouhými ocliotníky prednášeti klassické skladby predních mistrű doby staré i nové. Ku shledání, nacvicení a udrzení tako- vého sboru vyzaduje se velikého nadšení, | ||||
|