O mešních zpěvech bohatě melodických
Ročník: 1899; strana: 84,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-84









O mešních zpęvech bohatę melodických.





Podává P. Method Vojácek, O. S. B. (Pokracování.)





'II. Graduale. vyslovují ve zpęvu mezi svatými cteními,



Graduale, z nejctihodnęjších, nej- abychom vzdy více byli proniknuti du-

starších zpęvű byl pűvodnę zalm, ]sterý chem slavnosti toho kterého dne a aby-



psalterista predzpęvoval po epištole s am- chom se vzdy více pehrouzeli v hlubiny



bony, kdezto lid své responsorium do tajemství, které se obętováním mše sv.

nęho vkládal. Rímský (pozdęjší) název oslavuje. Z uvedeiiého vysvítá v n i t i- n í

»Graduale« pocliází od místa, s kterélio souvislost mezi zpęvem Gradu-



zpęvák zpíval, od schodű ci stupńű alu a mezi dvęma biblickými cte-



(gr a d u s) ambony, kdezto prostora evan- ními, které spolu spojuje. Jak bi-

gelijní a epištolní ambony jáhnu a pod- blická ctení (epištola a evangelium), tak



jáhnu byla vyhrazena. Z pocátku nazý- Graduale jsou vybrána a do mešního

val se tento zpęv po epištole h e s p o n- formuláre pi•ijata se zi-etelem k téze ideji



sum, Responsorium, Responso- církevní doby nebo liturgické slavnosti,

r i u m g r a d u a l e, to jest zpęv strídavý ; a proto musí mezi nimi býti príbuznost



aby se však toto responsorium mešní co do obsaliu. Iflezi cteními a zpęvem

rozlišilo od responsorií officia (brevíre), jest soulad. Ve ctení totiz sklońuje se



pojmenovalo se po místę, kde se zpí- k nám Bűh, mluví ls nám, zjevuje nám

valo, »Graduale«. svá tajemství a svou vűli, povzbuzuje a

napomíná nás, straší nás hrozbami a

Jiz apoštolské konstituce predpisují

tęší zaslíbeními; v e z p ę v u naproti tomu

po ctení ze Starélio Zákona zpęv zalmu. vznášíme se my k Boliu, dáváme najevo

Svatý Augustin vícekráte pripomíná, ze svou náboznost a roznícenost, chválíme,



mezi epištolou a evangeliem zpívá se dękujeme, milujeme, naríkáme a jásáme.



zalm. Takovým zpűsobem byly na tomto V Graduale vyslovujeme tudíz radostné

místę az do pátého století c e 1 é z a 1 m y nebo bolestné pocity a úmysly, které



zpívány; ale jiz v autifonári helioi-e Ve- byly v nás vzbuzeny slavností a mší toho

likého byl tento zpęv zalmű na nę ko- kterého dne všeobecnę, a ctením zvláštę.



lik veršű redukován, jak tomu jest az V jakémsi smyslu lze tedy ríci, ze jest

podnes v našem missale.

Graduale ozvukem epištoly a vhod-

Na bílou sobotu a v case velikonoc- ným pi•echodem k evangeliu.



ním (od bílé soboty az do soboty pred Proto chceme-li dobre vędęti, jaký



Nejsvętęjší Trojicí) odpadá Graduale, má význam to které Graduale, musíme



jinak jest vzdycky. je pojímati a vykládati v jeho dvojím



I pri nynęjším zkrácení zachovalo vztahu — k 1, edešlému ctení epištoly a



Graduale svoji drívęjší formu responso- k následující cástce evangelia.

riální; nebot všecka Gradualia pozűstá- U svátku sv. Andęlű Stráz-



stávají ze dvou cástek, z nichz první jméno ný c krní na pi-. Graduale takto:



»R e s p o n s o r i u m« podrzuje, druhá pak- 1's. 9o. Angelis suis Deus mandavit



»V e r s u s « (r) se nazývá. Obycejnę jsou de te, ut custodiant te in omnibus viis

obę cástky vzaty ze zalmű; ale pricliá- tuis. 1-. Iu manibus portabuut te, ne un-



zejí také i místa z jiných knih Starého quam offendas ad lapidem pedem tuum.

i Nového "Zákona, a nękolikráte testy (Z. Andęlűm svým Bűh prikázal o tobę,



nebiblické, aby tę ostríhali na všech cestách tvých.



úcel a význam Graduale lze -. Na rukou ponesou tę, abys snad ne-



lehce poznati a udati, máme-li na zre- urazil o kámen nohy své.)

teli, ze tento zpęv choru s tremi jinými Andęlé strázní nesou — tak praví



promęnlivými cástkami zpęvu, totiz s In- Graduale v krásném obraze — svęrené

troitem, Uffertoriem a Gommuuio tvorí jim duše jako drahý poklad na svých



celek, který jest ovládán ideou církev- rukou; na všech cestácli a stezkách pe-

ního roku, církevní doby, to jest, h l a v n í cuji laskavę a neunavnę o své svęrence,



myšlénku líturgického dne nebo aby se o kámen neurazili, to jest, aby



mše, jez se táliue jako cervená nit tím neprišli k úrazu uprostred nebezpecí, po-



]sterým mešním formulárem, z r o z l i c- horšení a svűdných prilsladű svęta. S tím

nýcll stran vyjadruje. Yodobnémy- se srovnává, kdyz epištola, (Lxod 23,



šlénkv a city jako v Introitu opęt se 20—23.) lící ochrannou cinnost svatých

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ