| ||||
| ||||
-84
O mešních zpęvech bohatę melodických. Podává P. Method Vojácek, O. S. B. (Pokracování.) 'II. Graduale. vyslovují ve zpęvu mezi svatými cteními, Graduale, z nejctihodnęjších, nej- abychom vzdy více byli proniknuti du- starších zpęvű byl pűvodnę zalm, ]sterý chem slavnosti toho kterého dne a aby- psalterista predzpęvoval po epištole s am- chom se vzdy více pehrouzeli v hlubiny bony, kdezto lid své responsorium do tajemství, které se obętováním mše sv. nęho vkládal. Rímský (pozdęjší) název oslavuje. Z uvedeiiého vysvítá v n i t i- n í »Graduale« pocliází od místa, s kterélio souvislost mezi zpęvem Gradu- zpęvák zpíval, od schodű ci stupńű alu a mezi dvęma biblickými cte- (gr a d u s) ambony, kdezto prostora evan- ními, které spolu spojuje. Jak bi- gelijní a epištolní ambony jáhnu a pod- blická ctení (epištola a evangelium), tak jáhnu byla vyhrazena. Z pocátku nazý- Graduale jsou vybrána a do mešního val se tento zpęv po epištole h e s p o n- formuláre pi•ijata se zi-etelem k téze ideji sum, Responsorium, Responso- církevní doby nebo liturgické slavnosti, r i u m g r a d u a l e, to jest zpęv strídavý ; a proto musí mezi nimi býti príbuznost aby se však toto responsorium mešní co do obsaliu. Iflezi cteními a zpęvem rozlišilo od responsorií officia (brevíre), jest soulad. Ve ctení totiz sklońuje se pojmenovalo se po místę, kde se zpí- k nám Bűh, mluví ls nám, zjevuje nám valo, »Graduale«. svá tajemství a svou vűli, povzbuzuje a napomíná nás, straší nás hrozbami a Jiz apoštolské konstituce predpisují tęší zaslíbeními; v e z p ę v u naproti tomu po ctení ze Starélio Zákona zpęv zalmu. vznášíme se my k Boliu, dáváme najevo Svatý Augustin vícekráte pripomíná, ze svou náboznost a roznícenost, chválíme, mezi epištolou a evangeliem zpívá se dękujeme, milujeme, naríkáme a jásáme. zalm. Takovým zpűsobem byly na tomto V Graduale vyslovujeme tudíz radostné místę az do pátého století c e 1 é z a 1 m y nebo bolestné pocity a úmysly, které zpívány; ale jiz v autifonári helioi-e Ve- byly v nás vzbuzeny slavností a mší toho likého byl tento zpęv zalmű na nę ko- kterého dne všeobecnę, a ctením zvláštę. lik veršű redukován, jak tomu jest az V jakémsi smyslu lze tedy ríci, ze jest podnes v našem missale. Graduale ozvukem epištoly a vhod- Na bílou sobotu a v case velikonoc- ným pi•echodem k evangeliu. ním (od bílé soboty az do soboty pred Proto chceme-li dobre vędęti, jaký Nejsvętęjší Trojicí) odpadá Graduale, má význam to které Graduale, musíme jinak jest vzdycky. je pojímati a vykládati v jeho dvojím I pri nynęjším zkrácení zachovalo vztahu — k 1, edešlému ctení epištoly a Graduale svoji drívęjší formu responso- k následující cástce evangelia. riální; nebot všecka Gradualia pozűstá- U svátku sv. Andęlű Stráz- stávají ze dvou cástek, z nichz první jméno ný c krní na pi-. Graduale takto: »R e s p o n s o r i u m« podrzuje, druhá pak- 1's. 9o. Angelis suis Deus mandavit »V e r s u s « (r) se nazývá. Obycejnę jsou de te, ut custodiant te in omnibus viis obę cástky vzaty ze zalmű; ale pricliá- tuis. 1-. Iu manibus portabuut te, ne un- zejí také i místa z jiných knih Starého quam offendas ad lapidem pedem tuum. i Nového "Zákona, a nękolikráte testy (Z. Andęlűm svým Bűh prikázal o tobę, nebiblické, aby tę ostríhali na všech cestách tvých. úcel a význam Graduale lze -. Na rukou ponesou tę, abys snad ne- lehce poznati a udati, máme-li na zre- urazil o kámen nohy své.) teli, ze tento zpęv choru s tremi jinými Andęlé strázní nesou — tak praví promęnlivými cástkami zpęvu, totiz s In- Graduale v krásném obraze — svęrené troitem, Uffertoriem a Gommuuio tvorí jim duše jako drahý poklad na svých celek, který jest ovládán ideou církev- rukou; na všech cestácli a stezkách pe- ního roku, církevní doby, to jest, h l a v n í cuji laskavę a neunavnę o své svęrence, myšlénku líturgického dne nebo aby se o kámen neurazili, to jest, aby mše, jez se táliue jako cervená nit tím neprišli k úrazu uprostred nebezpecí, po- ]sterým mešním formulárem, z r o z l i c- horšení a svűdných prilsladű svęta. S tím nýcll stran vyjadruje. Yodobnémy- se srovnává, kdyz epištola, (Lxod 23, šlénkv a city jako v Introitu opęt se 20—23.) lící ochrannou cinnost svatých | ||||
|