NEZAŘAZENO
Ročník: 1899; strana: 89,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 89 —



A pohledme, co vidíme místo zpęvű vznášeti nez k nęmu se sklánęti. Jako

dűstojných! Poznáváme, ze vkus l i d u v otázce obrazű chrámových neműze

jest hluboce kleslý. Lid náš, zvláštę nám býti męrítkem vkus kazdé babicky.

venkovský, oblibuje si az na malé vý- To by ten kostel pęknę vypadal!

minky porád ještę v písních, které svými Slýcháváme casto námitku, 2e se

melodiemi a cástecnę i svým obsahem píseń má lidu líbiti. A zajisté ze

docela dobre, jako jsou zpívány v ko- jest na tom nęco pravdy. Avšak ucińme

stele, mohly by zaznívati téz v prosto- si otázku: Jakému lidu se má líbiti?

rách sálű tanecnícli, stojíce v prímém Úredníku, męštanu, rolníku anebo dęl-

odporu s diistojností sluzeb bozích: me- níku ? Zdá se mi, ze kdyby se ta zásada

lodie to nejlehcí, ponejvíce sentimen- bezohlednę provádęla, ze bylo by brzy

tální, casto úpinę svętské. V jednom »kolik dęr, tolik syslű, kolik hlav tolik

zpęvnícku nalezl jsem píseń s melodií smyslű, a tolik také -- vkusű«.

naší známé: »Kdyz jsem plela len« — A proto pryc se vším svętským

jindy opęt: »Kde domov műj?« Slova z clirámű našich. Chorální Táti písní burlrs

bývají naivní, rovnęz sentimentální, my- naším heslein. Staré stań se opęt moder-

šlénky všední, nękdy i urázlivé, forma ním! Jako rozeznává se chrám, tento

neladná, prízvuk falešný. A coz ta pro- príbytek bozí od ostatních lidských oby-

cessí!Ldá se, jakoby se ten náš lid zá- dlí, a kalich od jiného poháru, tak i ta

sadnę rídil heslem: »Chval Boha, jak zbozná píseń ceská zachovej si svoji

moha«, spoléhaje se, ze shovívavý Bűh individualitu, která od prachu pozem-

si pomyslí: U sancta simplicitas — a ze ského povznáší a lc Bohu privádí.

i tak od nich rád prijme chválu svor. S úsmęškem ríkají mnozí, jak prý by

Jest jiz treba, aby i v písních vymý- mohla hudba anebo zpęv vzbuditi ve

tęno bylo vše triviální a obleceno clovęku myšlénky svętské nebo

v roucho dűstojné. Jako smęšným byl docela hríšné? A prece pravím, ze

by v nynęjší dobę kazatel, kdyby napo- veliký jest rozdíl mezi hymnami Ambro-

dobiti chtęl známClio — jinak ducha- zovými, skladbami Yalestrinovými a Wit-

pinélio Abrahama a s. Clara v jeho tovými a mezi písní, kterou pro jevištę

trivialitę, jíz se treba vystí-íhati, tak spracoval Goldmark, Dvorák anebo Wag-

i z našicli písní jako pára škodlivá necht ner. Ovšem ze hudba sama o sobę ne-

vymizí test i melodie, 1: t e r á d o s t a c í műze být vęrící nebo nevęrecká, aske-

snad nękolika starým babickám, tická nebo frivolní. Ale dobre relzl jistý

ale nad kterou kazdý jen ponę- spisovatel, ze také vino samo o sobę

kud vzdęlanęjší kí-estan útrpnę není frivolní a prece praví o nęm písmo,

pokrcí rameny. ze műze i hnutí nepríslušná zpűsobiti.

Ni-myslím, aby se zavádęl nęjaký sa- A téz hudba, která jest tím nebezpec-

louni sloh, nebo aby vše staré se rázem nęjší, ze tony nejsou cistę smyslné, ný-

odstranilo, dokucl není náhrady. Nikoli. brz dotýkají se té jemné cásti bytosti

Zde právę treba se ríditi zásadou: fe- lidské, kde splývá jaksi smysl a duše

stina lente -- pomalu ale jistę. Náš ce- jeho. Tolstého »Kreutzerova sonata« —

skv spisovatel Rais ve svém »Západu« abstrahujeme-li ovšem od nękterých jeho

vkládá do úst starickému farári slova, podivnýcli názorű — jest nám toho

kterými napomíná liorlivého spolubratra prece jen výmluvným dokladem.

svého, jenz by rád ihned odstranil nę- Jaltou cestou tedy treba kráceti?

které, jak se mu zdá naivní zpęvy vá- Ve sbírce našich národních písní

nocní, a praví mu : »Jsou to ideály, bra- svętských nalézám nękteré, jez celou

trícku, ideály, ponechme je dobrému lidu svojí charakteristikou nás upomínají na

našemu.« A zajisté chybil by, kdo by kostelní ráz. Pripomínám jen: »Uz mou

rázem rval tomu lidu vše, co dosud pro- milou do kostela vedou« nebo »Kdyz tę

bouzelo nejnęznęjší city jeho. Byl by to vidím má panenko v tom kostele kle-

nerozumný purismus. Rozhodují zde kromę ceti« a j. — které jsou nám patrným

otázky esthetické talcé jiné pomęly. dűkazem, ze lid brával si rád melodie

Uznáváme zajisté s Raisem, ze není liu- svętské ze zpęvu kostelního — a chyba

dba chrámová privilegiem hudebních la- jest, ze dęje se nyní naopak, ze totiz

buzníkű, kterí mnohcíy za celý cas do kostely naše berou si své melodie z písní

kostela nepáchnou — ale pres to všecko svętských. Proto bylo by snad nejlépe,

nelze upríti, ze jest úkolem kazdého po- vyhnouti se Skylle i Charybdę : s u-

volaného cinitele lid spíše k sobę po- c h o s t i, která se nelíbí lidu, i p r í 1 i š n

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ