| ||||
| ||||
—
málo. Jest zajisté ještę mnolio míst, kde I. Jest to v prvé radę církev, jíz bud jen pramálo anebo docela nic o re- zajisté pi•irozeuę nálezí, by o církevní formę hudby pracováno nebylo. 'Ueba hudbu se starala a o její zvelebení pe- také jest, aby tam, kde v Cyrillském covala. smęru se jiz pracuje, nezűstávalo se státi, 2. V druhé radę jest to s t á t, kterýz ale s chutí v práci se pokracovalo. I: tomu povolán jest, by pecoval o zve- Má-li dojíti k pronikavému obrodu lebení umęní vűbec a tedy také vlivem církevní hudby, jest nezbytnę treba, by svým l: zvelebení církevní hudby prispí- nejen tu a tam jednotliví horliví nad- val, a to tím píce, ponęvadz moderní šenci pracovali, ale aby všickni k tomu stát má v rukácli svých školu,L nlz povolaní cinitelé o zvelebení církevní reditelé i:űru z vętší cásti bývají bráni hudby se pricinili. A kterak povo- a téz i materiál pęvecký. laní k tomu cinitelé o to prici- 3. Dále jsou to soukromé korpo- ńovati se mají, aby církevní race, které pęstováni círi:evní hudby liudba byla zvelebena, to obral za úkol lilavní neb vedlejší sobę obraly. jsem sobę za predmęt rozpravy. K tęmto u nás nálezí: Obecná je(-1- Kéz slova má nezűstanou hlasem vo- nota Cyrillská s podrízenými jí lajícího na poušti a prispęjí k usl iitec- Jednotami diecésními a farními, nęní ideálu Cyrillské jednoty: k obrodu prazská konservator hudby, je- a zvelebení liudby posvátné! jímz pododdęlením jest škola varha- Otázka, kterou jsem si za predmęt nická, l:teráz vychovává reditele kűru, naší rozpravy obral, jest príliš široká, a konecnę téz pęvecké spolky svęt- nez aby v krátké dobę, této prednášce s k é, které v stauovácli svých i pęsto- vykázané, do podrobna a úpinę vycer- vání zpęvu posvátného mají. pána býti mohla. Musilt jsem proto pred- 4. Yol:ud pak se jednotlivých nášku svou znacnę zkrátiti a omeziti se o s a d f a r n í c li týce, tedy pecovati mají celkem pouze na výcet tolio nejhlavnęj- o církevní liudbu d u c h o v n í s p r á v- šílio. Mimo to jest to otázka, která vy- cové s e svými podrízenými k nę- zaduje premýšlení ne pouze jednotlivce, zlml, patronátiií úradové, redi- ale spolecného uvazování a rohováni telé kűru, ucitelstvo, zpęváci a zkušených znalcű. Proto prosím, by hudebníci kűroví a konecnę i lid prednáška povazována byla pouze jako obecný, ovšem kazdý ve svém oboru podnęt a podklad pro clal~í uvazování, pűsobnosti dle objektivnę správných no- a Bűh dej, i pro ponenáhlé, avšak vy- rem a nikoli dle subjel:tivnícli libűstek trvalé provádęní návrliű, které pro zve- osobnícli. Tím jiz receno, ze povolanými lebení Hudby církevní po zralém uvázení ciniteli v církevní liudbę nejsou lidé, za vhodné uznány budou. kterí obor pűsobnosti své prestupujíce aneb církevní hudbę nerozumęjíce o ní Ponęvadz pri vší opatrnosti prece rozhodovati chtęjí. by se mohlo státi, ze by se tu a tam Jmenovaní tuto cinitelé o o- naraziti mohlo, prohlašuji predem, ze pravu církevní hudby opravdovę jedná se mi jedinę a pouze o zvelebení zaslouzilými se uciní: církevního zpęvu a ze nikterak není úmyslem mým nękoho zarmoutiti. Pokud A. postarají- li se primęrenę pak treba dotknouti se vyšších instancí o vycvicení tęch, kterí bud cír- kevní hudbu provozovati aneb a zaslouzilých o cirl:evní hudbu korpo- rací, ciním návrhy své ve vší povinné aspoii vliv na ni míti mají a úctę a s vdęcným uznáním všeho, co B. priciní-li se o dűstojné, zá- tęmito pro zvelebení círl:evní hudby jiz honűm církevním odpovídající ucinęno bylo. praktické provozování církevní Nuze pristupme jiz I: úl:olu zvole- liudby samé. nému. Otázka zní: Kterak k tomu Ad A. Má-li círl:evní hudba sl:utecnę povolaní cinitelé o to pricińo- zvelebena býti, treba jest, aby vati se mají, aby círi:evní hudba rrJ d u c li o v e n s t v o o pravé církevní byla zvelebena. hudbę primęrenę pouceno bylo a aby Dríve nez na otázku tuto odpovíme, l) ústavy, z kterých reditelé nutno jest nejprv vytknouti, k cl o tęmi kúru vycházejí, tak byly zarízeny, povolanými ciniteli jsou, ]:teri by chovancűm svých ueposl:ytovaly pouze o zvelebení církevní hudby pecovati mají. obecného hudebního vzdęlání, ale i všeho, | ||||
|