| ||||
| ||||
— 3 —
co rádný reditel kűru má r.náti, na pr. ucitel bude zajisté o to pecovati, by pri znalost latiny, zákonű cirkevnich o hudbę, školních sluzbách Bozích provádęl nej- liturgických predpisű. rozlicuęjší druhy zpęvu církevního zcela c j Jest dále ti•eba, aby o d o r o s t dle predpisű bez veškerého komoleni pęvecký postaráno byla testu, priciní se o to, by zvláštę chorál ad aj Pol:ud kandidátű stavu pęknę byl zpíván a zejména bęhem 4 let duchovního se týce, zádoucí jest, by celé Ordinarium missae bylo nacviceno všickui s liturgickými zákony a se zá- a povzbudí kandidáty svým slovem i prí- sadami pravé církevní hudby nálezitę se kladem, by dle intence ucebné osnovy seznámili, aby, kde by toliu treba bylo, spoluúcinkovali i pri verejných sluzbách jiné rádné pouciti dovedli a téz prakti- Bozích v chrámech místních a ta],: prakti- cky tolik ve zpęvu církevním, zvláštę cky zdokonaliti se molili. Hűre jiz jest, v chorálu se vycvicili, aby zpęvy knęz- kdyz ucitel zpęvu prítelem presné cír- ské bezvadnę zpívati dovedli a téz aspoń kevní hudby není a církevních zákonű nękteré zpęvy, jez obsaliuje Ordinarium o lwdbę církevní nezná. Tu műze, aniz missae, jakoz i nejobycejnęjší dobré li- by osnovu kriklavę porušil, pęstovati dové písnę a sice na základę not. Kdyby smęr necírkevní, ponęvadz o cliorálu a aspoá všecky nedęle a svátl:y v semi- o nutnosti znáti a zachovávati církevní nári chorál v kostele zpíván byl, za dobu zákony o hudbę posvátné v osnovę není 4 let musil by prejíti v krev tak, ze praniceho, műze jako vzdęlaný svętský i nezpęvák by si z nęho dosti zapama liudebnil: pęstovati sice hudbu nábozen- toval a jej dobre prednášeti dovedl. 1'ri skou treba dosti umęlecky, aniz by to systematickém stálém cvicení lze aspoń však byla lwdba opravdu církevní. Proto tolik dokázati. U tęcli pak, kterí jiz bylo by snad prospęšno, aby naše Obecná z obecných a stredních škol znalost zpęvu Jednota Cyrillsl:á podala k nejdűstojnęj- do semináre s sebou si prinesli, neclit áím biskupským ordinariátűm pamętní liledí se docíliti, by dovedli zpívati zpęvy spis, v nęmz by o to zádala, aby nej- z Graduálu rímského, jakoz i liomophonní dűstojnęjší orclinariáty spolecnę obrátily a ponękud aspoń i polyphonní dobré se ]; vysokému c. k. ministerstvu zálezi- skladby církevní. Samo sebou musí zpęvu tostí ducliovních a vyucování, by osnova vykázáno býti tolik casu a takový od- ucebná pro paedagogia byla tak upra- bornę vzdęlaný ucitel zpęvu, aby nęco vena a dopinęna, aby na kazdém ucitel- rádného mohl dokázati a lásl:u 1: vęci ském ústavu kandidáti ucitelství s pres- chovancűm vštípiti. Aby pak vice oprav- nou církevní hudbou obeznámiti se mohli. dovosti se docílilo, nutno, by zpęv byl ad ,) O varhanické škole ne- obligátní a téz aby byla ze zpęvu zkou- mohu tuto blíze promluviti, ponęvadz ška pololetní neb aspoń celorocní. Ne- ucebná osnova její mi prístupna nebyla. škodilo by pak téz pri pastorálních kon- Ze se na prazské l:ouscrvatori, l; níz ferencích církevní zpęv trochu opakovati varhanic]:á škola jako odbor nálezí, dű- a cviciti. Aspoń jeden knęz, znalec zpęvu, kladnę vyucuje, jest co nciclivalnęji ve vikariátę kazdém prece se najde, známo. Vyslovuji tuto pouze prání, by který by cvicení tato rídil. z varlianické školy prazské povzdy vy- cházeli reditelé kinu pro presnou cír- ad bj Naši r e d i t e l é ], ű r u vycho- kevní hudbu tak nadšení a k zastávání vávají se : svého úradu tal: zpűsobilí, jal:o jsou absol- a) na paedagogi icli a venti školy pro církevní liudbu v Reznę. Ń) ve varhanické škole. ad cj Má-li církevní hudba se zvele- ad x) Jisto jest, ze ústav uc i t e 1- biti, jest ti"-eba, aby bylo postaráno ský pri tolika jiných predlnętech tolik i o p ę v e c k ý d o r o s t. Presná církevní liudebnílio vzdęlání poskytnouti neműze hudba vyzaduje dobrýcli zpęváku, jez jako škola varlianická. Nez osnova treba dríve nálezitę vycviciti. K tomu ucebná a vyucování zpęvu a hudby na jsou š koly. Základní vędomosti zpęvní paedagogiích zavedená podává toho prece podává jiz tolik, ze pri dobrém vyuzitkování casu a) škola obecná. Jiz zde lze pro műze ucitel liudby, který jest znalcem církevní hudbu mnoho uciniti a sice reformní hudby církevní i zál:oni] cír- mimo cvicení ve zpęvu vűbec nacvice- l:evnícli a lásku k pravé církevní hudbę ním dűstojných písní kostelních a leh- má, InllohO vzácných pokynű kandidá- cích skladeb jednohlasých neb dvouhla- tűm pro zivot poskytnouti. Takovýto sých, lilavnę pal: cliorálu, který, poÍ:ud 1* | ||||
|