NEZAŘAZENO
Ročník: 1900; strana: 3,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 3 —







co rádný reditel kűru má r.náti, na pr. ucitel bude zajisté o to pecovati, by pri



znalost latiny, zákonű cirkevnich o hudbę, školních sluzbách Bozích provádęl nej-

liturgických predpisű. rozlicuęjší druhy zpęvu církevního zcela



c j Jest dále ti•eba, aby o d o r o s t dle predpisű bez veškerého komoleni



pęvecký postaráno byla testu, priciní se o to, by zvláštę chorál

ad aj Pol:ud kandidátű stavu pęknę byl zpíván a zejména bęhem 4 let

duchovního se týce, zádoucí jest, by celé Ordinarium missae bylo nacviceno



všickui s liturgickými zákony a se zá- a povzbudí kandidáty svým slovem i prí-

sadami pravé církevní hudby nálezitę se kladem, by dle intence ucebné osnovy

seznámili, aby, kde by toliu treba bylo, spoluúcinkovali i pri verejných sluzbách



jiné rádné pouciti dovedli a téz prakti- Bozích v chrámech místních a ta],: prakti-



cky tolik ve zpęvu církevním, zvláštę cky zdokonaliti se molili. Hűre jiz jest,

v chorálu se vycvicili, aby zpęvy knęz- kdyz ucitel zpęvu prítelem presné cír-

ské bezvadnę zpívati dovedli a téz aspoń kevní hudby není a církevních zákonű

nękteré zpęvy, jez obsaliuje Ordinarium o lwdbę církevní nezná. Tu műze, aniz

missae, jakoz i nejobycejnęjší dobré li- by osnovu kriklavę porušil, pęstovati



dové písnę a sice na základę not. Kdyby smęr necírkevní, ponęvadz o cliorálu a

aspoá všecky nedęle a svátl:y v semi- o nutnosti znáti a zachovávati církevní



nári chorál v kostele zpíván byl, za dobu zákony o hudbę posvátné v osnovę není

4 let musil by prejíti v krev tak, ze praniceho, műze jako vzdęlaný svętský



i nezpęvák by si z nęho dosti zapama liudebnil: pęstovati sice hudbu nábozen-

toval a jej dobre prednášeti dovedl. 1'ri skou treba dosti umęlecky, aniz by to

systematickém stálém cvicení lze aspoń však byla lwdba opravdu církevní. Proto



tolik dokázati. U tęcli pak, kterí jiz bylo by snad prospęšno, aby naše Obecná



z obecných a stredních škol znalost zpęvu Jednota Cyrillsl:á podala k nejdűstojnęj-



do semináre s sebou si prinesli, neclit áím biskupským ordinariátűm pamętní

liledí se docíliti, by dovedli zpívati zpęvy spis, v nęmz by o to zádala, aby nej-



z Graduálu rímského, jakoz i liomophonní dűstojnęjší orclinariáty spolecnę obrátily



a ponękud aspoń i polyphonní dobré se ]; vysokému c. k. ministerstvu zálezi-



skladby církevní. Samo sebou musí zpęvu tostí ducliovních a vyucování, by osnova

vykázáno býti tolik casu a takový od- ucebná pro paedagogia byla tak upra-

bornę vzdęlaný ucitel zpęvu, aby nęco vena a dopinęna, aby na kazdém ucitel-



rádného mohl dokázati a lásl:u 1: vęci ském ústavu kandidáti ucitelství s pres-



chovancűm vštípiti. Aby pak vice oprav- nou církevní hudbou obeznámiti se mohli.

dovosti se docílilo, nutno, by zpęv byl ad ,) O varhanické škole ne-

obligátní a téz aby byla ze zpęvu zkou- mohu tuto blíze promluviti, ponęvadz



ška pololetní neb aspoń celorocní. Ne- ucebná osnova její mi prístupna nebyla.

škodilo by pak téz pri pastorálních kon- Ze se na prazské l:ouscrvatori, l; níz



ferencích církevní zpęv trochu opakovati varhanic]:á škola jako odbor nálezí, dű-

a cviciti. Aspoń jeden knęz, znalec zpęvu, kladnę vyucuje, jest co nciclivalnęji

ve vikariátę kazdém prece se najde, známo. Vyslovuji tuto pouze prání, by

který by cvicení tato rídil. z varlianické školy prazské povzdy vy-



cházeli reditelé kinu pro presnou cír-

ad bj Naši r e d i t e l é ], ű r u vycho- kevní hudbu tak nadšení a k zastávání



vávají se : svého úradu tal: zpűsobilí, jal:o jsou absol-



a) na paedagogi icli a venti školy pro církevní liudbu v Reznę.



Ń) ve varhanické škole. ad cj Má-li církevní hudba se zvele-



ad x) Jisto jest, ze ústav uc i t e 1- biti, jest ti"-eba, aby bylo postaráno



ský pri tolika jiných predlnętech tolik i o p ę v e c k ý d o r o s t. Presná církevní



liudebnílio vzdęlání poskytnouti neműze hudba vyzaduje dobrýcli zpęváku, jez



jako škola varlianická. Nez osnova treba dríve nálezitę vycviciti. K tomu

ucebná a vyucování zpęvu a hudby na jsou š koly. Základní vędomosti zpęvní



paedagogiích zavedená podává toho prece podává jiz



tolik, ze pri dobrém vyuzitkování casu a) škola obecná. Jiz zde lze pro

műze ucitel liudby, který jest znalcem církevní hudbu mnoho uciniti a sice



reformní hudby církevní i zál:oni] cír- mimo cvicení ve zpęvu vűbec nacvice-



l:evnícli a lásku k pravé církevní hudbę ním dűstojných písní kostelních a leh-

má, InllohO vzácných pokynű kandidá- cích skladeb jednohlasých neb dvouhla-



tűm pro zivot poskytnouti. Takovýto sých, lilavnę pal: cliorálu, který, poÍ:ud



1*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ