| ||||
| ||||
— 5 —
nebylo zádných pramenu a jen cleštová na sloupech spocívající, dvojité lcolonady voda shromazcí'ovala se v cisterny, pásla ci chodby. Uvnitr toho prostranství vy- se nescíslná stáda bravu a skotu, vel- pínal se clo znacné výše jako nęjaký bloudű a koní, pri nicliz pastýri ve sta- hrad Nozí vlastní chrám. Sestával ze nech bydleli, s nimiz po široširých plá- dvou velikých nádvorí, jednoho nizšílio ních z místa na místo putovali. — Kra- a vętšího pro lid a druhého menšího a jinou procházely od pouštę k morí, od o i5 stupńű vyššího pro knęze a obęti męsta k męstu cetné l:aravany a co cizí zápalné; pak ze Svatynę a Velesvatynę zemę, zejmena Ofir v Arabii a Tartes cili Nejsvętęjšího, lcde byla archa úmluvy. ve Španęlích, uzitecného a vzácného Do obou nádvorí vcházelo se velilcole- męly, drahé kovy, drahé kameny, vonné lepými, z lovu umęle tesanými branami. dríví a podobné vzácnosti, to zamętio- Z druhého vyššího nádvorí vedla clo valy za plodiny té ítrodné zemę, pšenici Svatynę prevysoká jako vęz strmící datle, fíky, víno, kozešiny a j. a za vý- brána; (-Ivére v ní byly ze dreva cypri- robky pilných cetných obyvatel męst šového umęle vyrezávány a zlatým ple- i vesnic. chem pobity. U této brány stály dva Nebylo jiz pocliybnosti : utęšená kra- ohromné, více nez zz 111 vysoké, zlatým jina, kterou vykouzlil prut kralevicűv na prst tlustým plechem pobité a skvo- na povrch mlllavéllo more, byla ona stnými hlavicemi okrášlené sloupy. Zdi pozehnaná, zaslíbená zemę, ]sterá byla Svatynę leskly se z vencí bílým hlaze- touhou Israelitti na poušti a pal: jevištęm ným mramorem, vnitr pal: oblozeny byly všech tęch na vęky památných událostí, ozdobnými, bohatę vyi•ezávaný;ni cedro- o nichz vypravují dęjiny spásy lidstva, vými tabulemi, vykládanými plechem Starý i Nový Zálcon. Vykouzlil pak ji z ryzílio zlata a posázenými pravými pred udiveným zrakem mým právę tak, drahými l;anleny. Rezby a obrazy na jak vypadala v nejslavnęjší dobę Starélio nich predstavovaly slunce, męsíc, hvęzdy, Zákona, za casit Davida a Salomouna more i zemi, oblohu i zivly a obraznę krále. allegoricl:y téz jednotlivé męsíce a dni do Ze všech męst, kterými honosila se roka.') Stromy a kvętiny na obrazech tehdejší Palestina, vynikalo ovšem sídlo a rezbách tak umęle napodobeny byly, tęch králű, posvátný Jeruzalem, výstavný, ze se zdálo, jalo by ze stęny vyrűstaly.) pevný a polohou svou podobný, aspoń Uprostred této obrazové nádhery stál ve ponękud, naší zlaté Praze. Tam, kde Svatyni zlatý kadidlový oltái-, to zlatých jsou Hradcany, mysleme si horu 1lloriah, stolű pro chleby presné, lo zlatých sví- na které stál nádherný chrám, vystavęný cnű a loo zlatých mísek pro vonné vęci. od Salomouna. Kde jest Strahov a Petrín, Ze svatynę vedly clo velesvatynę pre- byla asi hora Sionská, na níz byl hrad skvostné dvére ze dreva olivového, usta- Davidűv a t. zv, horejší męsto. Kde je vicnę otevrené; vchod ale zastren byl ' izkov a Vinohrady, tam asi byla hora stále drahocennou vyšívanou oponou. Olivetská a jizní výbęzek její, jenz po- Velesvatynę byla uvnitr od zemę az ke zdęji nazván horou pohoršení. A jako stropu oblozena cedrovými prkny a po- údolím mezi vrchy prazskými od jihu tazena tlustým zlatým plechem. Nad k severu plyne stríbropęnná Vltava, tak archou úmluvy vznášely se clva ze dreva údolím mezi NIoriah a Sionem na zá- oleastrového zhotovení a zlatem rovnęz padní a horou Olivetskou na východní bohatę oblození cherubíni v nadzivotní stranę protél:ai potok Cedron, jenze velikosti. DIimo to bylo v komuatácli, smęrem opacným, od severu k jihu. kolem svatynę a velesvatynę postave- Nejskvostnęjší budova celého Jeruza- ných, na tisíce rozlicných nádob, mísek, lema byl chrám Salomounűv. Dovolím konvic a jiných l: obęti poUebných vęcí, si aspoń nękolika prostými slovy nastí- zhotovených rovnęz vesmęs z ryzího niti nádheru jeho.' 1 Veliké ctverhranné zlata. Tak svędcí sám josef Flavius, dę- prostranství, které získáno bylo uro- jepisec zidovslcý.3) Cena tęch vęcí a celé vnáním vrcholku hory Moriah a ohrom- výzdoby chrámové byla oliromná. Jen n -)u, az po dnes zachovanou podezdívkou, ve velesvatyni bylo treba na pokrytí dal Salomoun obehnati vysokou zdí, ku AIislin: Die heiligen Orte, II., str. 442. které pi•iléhaly dovnitr otevrené, vysoké, (2. vyd.) 1) Schuster-Holzammer: Handbuch zur bibl. Dle 1\Ilcocha bStarovęda biblická«, Schustra- Geschichte, L, str. 613. ~5. vyd.) Holzammera a j. 3) Schuster-Holzammer, 1. c. str. 61.4., pozn, 1 | ||||
|