| ||||
| ||||
— G —
stęn, stropu a podlahy 65o hriven zlata, zemský, jest ti patrným dc'ticazem, jak t, j. asi našich 46 mil. zlatých. Pripocte- za onęch dob, kdy v národę vyvoleném me-li l: tomu, co stálo oblození obou hluboce zakorenęna byla víra v jednoho clierubínű, pak onęch dvou velikých pravého Boha, z této víry a z tolioto sloupű a ozdoba sten ve svatyni, co presvędcení vyvíjel se všechen verejný stály zlaté stoly, svícny a to veliké i soukromý, nábozenský i národní, umę- mnozství zlatých nádob, pripojíme-li lecký i spolecenský zivot lidu Bozího. k tomu cenu cetných drahých kamenű Všecky pak ty rűzné stránky zivota a drahého, vzácného, vonného dríví, jez israelslcého soustredovaly se kolem sva- z dalekých krajin privezeno býti muselo, tostánku a clirámu Jeruzalemského. "lam snadno tornu za pravdu dáme, ze bo- konaly se kazdodenní obęti a prosby za liatství chrámu Salomounova, nehledíc celý národ a jménem celélio národa. ani k umęlecké cenę jednotlivých pred- Tam shromazdoval se trikrát do roka mętű, na sta milionű zl. páciti mozná. k nejpreclnęjšíul slavnostem výkvęt ce- Nedaleko chrámu jiná velikolepá lého národa, aby ozivil v sobę víru stavba poutala oci mé. Byl to královský v jednolio pravého Boha a upevnil se palác, jelioz jedna cást, ioo loket dlouhá, v nadęji na budoucího It'Iessiáše. Tam 5o loket široká a 30 loket vysoká, ze vcházel jednou za rok nejvyšší knęz do samých cedrű vystavęna byla, majíc tri velesvatynę, aby prednesl Hospodinu poscliodí a 45 komnat. Jiná cást palice. prosby lidu israelsicého a seznal vűli byla soudní síń, ve které stál zlatem a Bozí, dle níz by rízen a spravován býti slonovou kostí vykládaný trűn královský. męl veškeren zivot vyvolenélio národa. Na šesti stupních, které vedly ke trűnu, — Ale všecka bolosluzba Star. Zákona, stálo po stranácli 12 zlatých lvű a za jak Tobę známo, byla jen obrazem bu- podpory pro ruce slouzili rovnęz dva doucí bohosluzby lcrestacxské. A úcel zlatí lvi stojící po obou stranách trűnu. všech obętí tehdejších byl ten: roznítiti Po chodbách a komnatách paláce roz- v srdcích ctitelű pravélio Bolia touhu po vešeno bylo 5oo zlatem potazených té jediné obęti, kterou s Bohem usmí- štítű, na nęz vynalozeno bylo zlata za reno a pro nebe získáno býti męlo lidstvo 21/.; mil. zlatých dle našich penęz. skrze Syna Bozího na krízi a ]sterá pak V nádherných síních rozestaveno bylo nekrvavým spűsobem na oltái-i opętována veliké mnozství náciní, pohárű, mísek, býti męla u všech národű od východu koflikű a jiných náclob z ryzilio zlata. az na západ po všecky vęky az cio sko- 'L dalekých krajin privezené poklady nání svęta. — Tobę, vyznavaci víry Kri- perel a drahokamű ulozeny byly ve stovy, není téz neznámo, ze podstatné skvostných klenotnicích a drahého dreva cásti této nejsv. obęti predobrazeny byly ebenového, vzácného kadidla, vonného bohosluzbou, konanou ve svatostánku balsamu a jiných drahocenných vzácno- na poušti a pozdęji ve chrámę Jeruza- stí nahromadęny byly veliké zásoby lemsicém. Jiz samo rozdęlení chrámu v rozlicných místnostech paláce. onoho ve svatyni a velesvatyni nazna- 7.as1 jsem vida všecku tu bájecnou covalo usporádání budoucích chr uiű nádheru chrámu i paláce. Udiven po- kí•estansl: ch. Presné chleby, jez ve sva- hlízel jsem na výstavnost a krásu i ostat- tyni na zlatých stolecli polozeny byly, ních cástí Jeruzalema a všech tęch męst, coz byly jinélio nez stínem onolio picsv. kterými slynula preúrodná tehdáz zemę chleba, který na našich oltárích se pi•c- palestinská. Ale kterak to všecko, co chovává a jenz k zivotu vęcnému sytí z mlhavého more vycaroval kouzelný duše vęrících. Nádherná roucha, kterými prut kralevicűv pred zrakem mým, s pű- odíval se veleknęz zidovský, maje konati vodem a základem církevního zpęvu úhon posvátný, vęstila úpravu budou- souvisí, pochopiti jsem nikterak nemolil. cích veleknęzí ki•estanslcých, lconajícich I dodal jsem sobę smęlosti a tázal se slavné sluzby Bozí. A tak i jiné cástky tvűrce tęch divű : gKterak podivuhodný bohosluzby krestanské nastínęny a jaksi zjev starozákonní slávy vysvętluje nám názornę predpovędęny byly v Zákonę pűvod a základ hudebního umęní v Zá- Starém. -- Nuze, pozoruj, ctiteli hudby konę Novém?« posvátné: k podstatným cástkám slavné Prívętivý úsmęv prelétl pres slicný bohosluzby katolické nálezí také po- oblicej mladistvého carodęje a hlas jeho svátný zpęv. Bez toho nedá se slav- znęl jalo hudba s výšin ráje, kdyz takto nostní bohosluzba ani mysliti. Právę jal se mluviti: »Co tato zníš, poutníku tím liší se tichá mše sv., tichá mod- | ||||
|