Populární pojednání o tonech či modech starocírkevních
Ročník: 1900; strana: 23,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
_. 23









»llies irae« nálezejí k nejkrásnęjšim a opęvá a nás pripravuje na zpęvy vęc-



nejvznešenęjším tvorbám církevní hymno- nosti.« (Guéranger.*)



logie; jsou to kvęty »krestanské poesie,

*) Dr. Gihr, Das hl, it4essopfer. — P. Ambros.

té poesie, která na zemi tajemství nebes Kienle, Choralschule. —























Populární pojednání o tonech ci modech





starocírkevních.





Proslovil o jedenáctých exerciciích Cyrillských v Praze Jan Ev. Zelinka. (Pokracování a dokoncení.





Tonus aeolický, modi IX. a X., naše neme nękolik taktű v C dur a skoncíme



A moll starého spűsobu nejcastęji v cho- predepsaným dobrým závęrem trojzvu-



rálním zpęvu ton níze na g (G moll _lis) kem F dur.



prenesena, snese náš authentický závęr Nebo modulujme z phrygického na fis



od V.—I., radno jest však citlivý ton, (ll dur od III. stupnę, fis moll bez gL:r)



totiz VII. stupeii, klásti do nękterého do mixolydického na es (Es dur se 4~,



z hlasű sti-ednícli. Tomuto modernímu As clur). Máme dvę charakteristické noty



v kazdém ohledu závęru uvyklo se vše- g a des :



obecnę, nutno ale míti na zreteli, ze



starocirkevní absolutní nápęvy



c i t l i v é h o tonu nemají a proto pri-



mlouval bych se za závęr p l a g á l n í,



modus aeolický dűkladnęji charakteri-



sující. Zde jsou oba závęry:



























J





Modu na h postaveného neuzívá se,



zbývá tedy poslední na c postavený j o n i-



c ký, naše známá C dur stupnice, jejíz



závęr ]cazdému jest známý. Další príklady kadencí v starých toni-



Charakteristické noty utvrzující ráz nách církevních vydány byly co prílohy



jednotlivých modű církevních veledűlezi- »Cyrilla«. Praktické modulace pak vyšly



tou poműclzou jsou ku zosnování správ-

jiz v druhém vydání co 4. sešit »Ceského

ných vęt modulacních. Príklady uvedu

varhaníka« nákladem Fr. A. Urbánka

pouze dva. Máme modulaci provésti z pű- v Praze.



vodnílio dorického tonu lydického neb

Nękteré praktické dodatky však sluší

populárnę receno z D moll bez hes do ještę uvésti.



F dur bez hes, t. j. do tonu lydického. Dobre jest, kdyz vęty zosnované v sta-



Jinak receno v C dur z II. stupnę vyjíti rých modech církevních bud unisonem



a zakotviti na stupni IV. nebo trojzvukem v oktávní poloze pocí-



Oba tony (modi) ma.ji charakteristické nají, avšak naprosto nutné to není. Také



h. Pocneme tedy D moll larmonií, zűsta- nękterá spojení harmonická známá ze





J- j[ staroklasických skladeb stávají se stereo-



typními, ale castým uzíváním starý ráz



charakterisují. Jsou to zejména rűzné



I rythmické rozmanitosti. Uzívání prűchod-



ných not a harmonií, zmęna velkého



1 trojzvuku v malý a naopak a j. v.

v

Jak hned z predu podotknuto bylo,



jsou staré mody mnohým hudebním umęl-



7*

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ